A fost înregistrată cea mai strălucitoare supernova din istorie

15 apr. 2020,, 02:31   Ştiinţă şi IT

Oamenii de știință de la Universitatea Birmingham din Marea Britanie au înregistrat cea mai strălucitoare supernova din istorie, după cum s-a anunțat într-un articol publicat în revista Nature Astronomy.

Astronomii cred că supernova SN2016aps poate fi un exemplu de supernova pulsantă, paro-instabilă, ceea ce este un eveniment extrem de rar. Pînă în prezent, astfel de fenomene au existat doar în teorie și nu au fost observate niciodată.

Într-o supernova tipică, radiația este mai mică de un procent din energia totală a exploziei. Cu toate acestea, la SN2016aps, energia radiației este de cinci ori mai mare decît cantitatea totală de energie eliberată de obicei în astfel de cazuri.

Explozia record a apărut la interacțiunea supernovei cu stratul masiv de gaze emanate de stea înainte de explozie. Conform calculelor, masa stelei a fost de 50-100 de ori mai mare decît masa Soarelui, deși, în majoritatea cazurilor, stelele care explodează ca supernove sînt de doar 8-15 ori mai mari decît Soarele.

Supernovele instabile cu abur apar atunci cînd radiația gamma din interiorul stelei începe să genereze perechi de electroni-pozitroni. Steaua intră în colaps, totuși, energia eliberată duce la un proces invers și are loc o explozie care distruge chiar și nucleul.