A fost decernat Premiul Nobel 2018 pentru fizică

2 oct. 2018,, 19:01   Ştiinţă şi IT

Cercetătorii Arthur Ashkin, Gérard Mourou şi Donna Strickland au fost recompensaţi, marţi, cu premiul Nobel pentru fizică pe 2018, informează site-ul oficial al acestor distincţii prestigioase.

Cercetătorul american Arthur Ashkin a primit premiul Nobel pentru "pensetele optice şi aplicaţiile lor în domeniul sistemelor biologice". În vîrstă de 96 de ani, Ashkin a inventat penseta optică în 1986.

Cercetătorii Gérard Mourou şi Donna Strickland au primit premiul Nobel pentru metoda lor de a genera pulsuri optice ultrascurte şi de înaltă intensitate.

Cercetătorul francez Gérard Mourou este considerat un pionier în domeniul ingineriei electrice şi al laserelor. A fost director al Laboratoire d'Optique Appliquee de la ENSTA din Palaiseau şi este profesor la École Polytechnique din Palaiseau. A fost directorul fondator al Center for Ultrafast Optical Science de la Universitatea din Michigan.

Donna Strickland este o cercetătoare americană considerată şi ea pionier în domeniul laserelor şi este abia a treia femeie din istorie premiată cu Nobel pentru fizică. Este profesor asistent la University of Waterloo, din Canada.

În istoria distincţiilor Nobel, doar două femei au mai primit premiul pentru fizică, Marie Curie (care a primit în 1911 şi premiul pentru chimie), în 1903, şi Maria Goeppert-Mayer, în 1963.

Anul trecut, premiul Nobel pentru fizică - decernat de Academia de ştiinţe regală din Suedia - a fost acordat cercetătorilor Rainer Weiss, Barry C. Barish şi Kip S. Thorne, "pentru contribuţiile decisive la detectorul LIGO (Laser Interferometer Gravitational-Wave Observatory) şi pentru observaţiile privind undele gravitaţionale", potrivit comunicatului publicat pe site-ul nobelprize.org.

Sezonul Nobel a debutat luni, cu premiul pentru medicină, acordat cercetătorilor american James P. Allison şi japonez Tasuku Honjo, pentru descoperirile lor în domeniul terapiei anticancer.