COVID-19 în MOLDOVA VACCINAȚI 937 115   INFECTAȚI 365 713(+548)   TRATAȚI 349 581      DECESE 9192(+30)   Mai multe detalii 
Preşedintele stiri: 3020

Trenul Chișinău-Odesa: Începutul sfîrșitului?

1 sep. 03:00   Societate
6440 36

Întreprinderea de Stat „Calea Ferată din Moldova” a anunțat lansarea mult așteptatului tren Chișinău-Odesa pe 28 august 2021. Și pare să existe un motiv de bucurie, dar la o examinare mai atentă se dovedește că acesta nu este trenul pe care toți pasagerii îl așteptau.

În primul rînd, este trenul Căilor Ferate din Ucraina, format din 4 vagoane de pasageri cu locuri și o locomotivă ucraineană care merge la Chișinău. În al doilea rînd, tariful pentru acest tren este de 280 lei, spre deosebire de prețul anterior pentru un tren diesel de 160-180 lei. Am încercat să înțelegem motivele acestor schimbări, care s-au dovedit a fi mult mai profunde decît pot vedea pasagerii.

Reamintim că încă din zilele fostei URSS, ruta Chișinău-Odesa era deservită de trenurile căii ferate moldovenești. Odată cu punerea în funcțiune al unui tren diesel modernizat pe această rută în 2018, timpul de călătorie a fost de 3:45 la un preț de bilet de 160-180 de lei. Popularitatea acestui tren a fost atît de mare încît în lunile de vară era greu să procuri bilete pentru acest tren, deoarece erau vîndute foarte repede. În același timp, această rută a prezentat cea mai mare rentabilitate în rîndul trenurilor de călători.

De la începutul pandemiei, din martie 2020, toate rutele de pasageri dintre țări au fost închise. Cu toate acestea, de la începutul anului 2021, a început o restabilire treptată a legăturilor feroviare internaționale dintre țări. În special, administrațiile feroviare din România și Ucraina s-au adresat CFM cu o cerere de a începe reluarea rutelor Chișinău-Odesa și Chișinău-București. Din păcate, conducerea CFM nu a luat o decizie pozitivă cu privire la aceste propuneri, îndreptându-se spre închiderea completă a complexului de călătorii pe calea ferată moldovenească.

Argumentînd refuzul său de a transporta pasageri, conducerea întreprinderii de stat CFM explică acest lucru prin numeroase motive: starea vagoanelor și infrastructurii, lipsa locomotivelor. Dar aceste argumente nu rezistă criticilor experților din domeniul transportului feroviar. Drept urmare, liniei ferate ucrainene i s-a oferit să ia această rută pentru serviciile sale cu propriul material rulant, personal și locomotivă.


În același timp, peste 700 de angajați al complexului de pasageri (lăcătuși, casieri, dirijori etc.) nu lucrează mai mult de un an și jumătate, fiind inactivi. Vagoanele de întreținere ale întreprinderii de stat CFM continuă să „facă plajă” pe șenile de nămol, iar trenurile diesel modernizate au fost soase de pe rutele Chișinău-Odesa și Chișinău-Iași și direcționate către rutele suburbane deliberat neprofitabile. În absența unei alternative pe piața transporturilor, doar companiile private de transport rutier și acum căile ferate ucrainene sunt singurii cîștigători.

Cine beneficiază de acest lucru și de ce se distruge sistematic traficul de călători pe calea ferată moldovenească? De ce liniile de autobuz extind geografia transportului cu mare forță, în timp ce trenurile pentru pasageri sînt inactive și există o legătură între lobby-ul intereselor transportatorilor rutieri și conducerea întreprinderii de stat CFM? În ce măsură proprietatea de stat CFM (vagoane, trenuri diesel) este utilizată corect? De ce sînt obligați 700 de angajați a CFM să rămînă acasă în timp ce munca lor este transferată colegilor lor din Ucraina?

Aceste întrebări au fost deja puse de mai multe ori conducerii întreprinderii de stat CFM, care, în ciuda eficienței economice pozitive dovedite de la rutele internaționale, a pus accentul pe dezvoltarea numai a traficului de marfă și pe respingerea completă a trenurilor pentru pasageri.

De remarcat faptul că în 1871 a fost lansat primul tren pentru pasageri din Moldova. Și acum exact 150 de ani mai târziu, conducerea întreprinderii de stat CFM ia o decizie de anulare a tuturor trenurilor pentru pasageri. Sfîrșitul povestii. Sau dacă aceasta este crearea unei noi povești numită „Calea ferată fără pasageri”, atunci am vrea să auzim aceasta chiar din gura aleșilor poporului din parlament, a președintelui, care pledează constant pentru îmbunătățirea vieții în Moldova.

0

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Adăuga comentariu

Se împlinește un an de președinție a Maiei Sandu. Evaluați munca ei în această funcție
 X