Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3991

Trenul Chișinău – Moscova: a fi sau a nu fi?

11 dec. 2021,, 05:57   Societate
8819 2

Pandemia globală de Covid-19 a cauzat multiple probleme oamenilor, unele din cele mai grave fiind în domeniul transportului de mărfuri și pasageri.

Astfel, odată cu declararea stării de urgență în R. Moldova, Comisia Națională Extraordinară de Sănătate Publică (CNESP) a hotărît ca Calea Ferată a Moldovei să sisteze temporar circulaţia tuturor trenurilor internaționale. Astfel, în perioada 14-20 martie a fost oprită circulația trenului „Prietenia” Chişinău – Bucureşti, Chișinău-Moscova, Chișinău-Sankt Petersburg, Chișinău-Odessa. La acea etapă costul tuturor biletelor vîndute a fost returnat integral pasagerilor.

A urmat o perioadă de restricții în întreaga lume, dar cu o reducere a numărului de noi cazuri de infecție și apariția vaccinului COVID-19, tot mai multe țări au renunțat la interdicțiile de călătorie. Transportul aerian a devenit din nou disponibil, iar pe 26 mai 2020, prin decretul CNESP, a fost permisă reluarea transportului feroviar internațional de călători, cu respectarea strictă a măsurilor de prevenire și control al infecției COVID-19. Cu toate acestea, decizia de suspendare a transportului feroviar de călători în Ucraina a rămas în vigoare.

În acest an, după negocierile cu partea ucraineană, CFM a anunțat că pe 28 august va relua cursa Chișinău – Odessa, iar pasagerii vor putea călători respectînd cerințele de intrare pe teritoriul Ucrainei. Mai tîrziu, CFM a anunțat că va relua, cel mai probabil cursele Chișinău–Iași și Chișinău–București din 1 noiembrie 2021, însă în prezent se planificată ca acestea să fie reluate pe 12 decembrie 2021.

Se observă tendința de a reveni la normalitate, fiind restabilite cursele feroviare de pasageri pentru cele mai solicitate destinații, cu excepția cursei Chișinău–Moscova. De ce?


Din cîte cunoaștem, între CFM și RJD (Federația Rusă) a avut loc un proces amplu de negocieri. Din cauza faptului că, prin Decretul Guvernului Federației Ruse nr.635 din 16 martie 2020, toate punctele de control feroviare din Rusia au fost închise, cu excepția comunicării cu Republica Belarus, în soluționarea acestei probleme s-au implicat Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova și Ministerul Afacerilor Externe.

Se crează o situație paradoxală cînd între Republica Moldova și Federația Rusă este accesibilă legătura aeriană și rutieră, dar calea ferată este închisă. Este evident că deschiderea comunicării feroviare dintre Moldova și Rusia ar trebui să aibă loc în baza acordurilor dintre guvernele celor două țări, iar inițiativa în acest sens ar trebui să vină în primul rînd din partea Moldovei.

Am adresat o scrisoare către serviciul de presă al Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale în care am solicitat informații la acest subiect important pentru călătorii din Republica Moldova, Deocamdată nu am primit un răspuns la solicitarea trimisă.

Menționăm faptul că, potrivit studiilor europene, transportul feroviar este cea mai sigură și mai ecologică formă de transport terestru și, prin urmare, în Europa anul 2021 a fost declarat Anul Căilor Ferate. Pasagerii așteaptă ca după lansarea curselor Chișinău–Odessa și Chișinău–București, prin eforturile conducerii noastre să fie reluată și cea mai populară cursă feroviară Chișinău–Moscova.

4
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?