Soarta proiectului privind pista pentru bicicliști din centrul Capitalei

Soarta proiectului privind pista pentru bicicliști din centrul Capitalei

Problema doritorilor de a merge cu bicicleta prin Chișinău este veche, dar, la fel de actuală.


De exemplu, proiectul de renovare a bulevardului Ștefan Cel Mare. S-ar părea, există posibilitatea de a repara strada și a prevedea în buget și amenajarea unei piste cicliste. Da, proiectul prevedea amenajarea unei benzi pentru circulația bicicletelor pe toată lungimea străzii, dar experții menționează că aceasta a fost proiectată nu conform modelelor și practicilor generale, dar conform viziunilor  arhitecților moldoveni și a normelor locale în construcții. În rezultat, pista a fost trasată pe trotuar, în forma unei benzi de pavaj de altă culoare, cu lățimea de 1 metru pe fiecare dintre părțile bulevardului. Pentru că lipsesc delimitările fizice, banda este mereu ocupată de cineva – ori de pietoni, ori de mașinile parcate, ori de comercianții ambulanți și este imposibilă utilizarea ei. Și haz, și necaz provoacă pistele pentru cicliști, care se termină într-o fundătură sau se opresc într-un pilon pentru electricitate.   


Potrivit lui Vasile Fotescu, președintele Clubului amatorilor de ciclism din RM, ei încă din 2013 negociază cu autoritățile locale crearea infrastructurii adecvate pentru biciclete.  


”Au trecut șase ani, dar nimic nu s-a schimbat. Ani în șir la cererile mele demnitarii răspund doar cu mesaje formale. Autoritățile locale nici nu înțeleg, de ce anume au nevoie bicicliștii. Iată, au raportat că pe bd. Ștefan cel mare avem o bandă specială. Dar ce fel de bandă este asta, din placaj roșu? Unde s-a mai văzut ca bicicliștilor să li se propună să circule pe suprafețe ondulate? Sau este un fel de covor roșu pentru noi?  Ce fel de bandă este asta, cum să te dumirești, dacă nu există semnul rutier? Face impresia, că totul s-a făcut de ochii lumii. Ce folos că pe str. A.Russo, reparată, există pista, dar nu există marcajul respectiv? De ce nu s-ar achiziționa vopsea de  €8 per litru, care are termenul de exploatare nu mai puțin de opt ani? La ce bun să cumpără vopsea necalitativă? Pentru a o aplica în fiecare an? Avem numeroase exemple de piste pentru cicliști în centru, la Ciocana, în sectorul Rîșcani, care-s total inutile. De fiecare dată ei ”uită” să întrebe ce credem noi despre soluționarea problemei, ce scheme de circulație cu bicicletele propunem? Ei pot propune trasee pe orice stradă din orice sector al capitalei, cu cheltuieli minime”, spune V.Fotescu.


Recent, municipalitatea a anunțat realizarea proiectului pentru dezvoltarea stabilă a orașelor. Șeful Clubului amatorilor de ciclism este nedumerit: de ce autoritățile locale au invitat pentru realizarea lui specialiști din Sankt Petersburg și a uitat să-i întrebe pe cunoscătorii din partea locului, care au cea mai mare experiență. V. Fotescu crede că prezentările și audierile publice organizate de primărie se fac doar de ochii lumii.   


”Poate autoritățile locale nu se grăbesc să elaboreze schema pistelor pentru cicliști pentru că, dacă acestea vor exista, membrii clubului pot cere respectarea drepturilor lor, spre exemplu – de a circula pe pistele ocupate de automobilele particulare? Însă noi nu vom sta degeaba. După sărbătorile de mai vom organiza un flash-mob pentru a atrage încă o dată atenția la lipsa condițiilor de circulație cu bicicleta în oraș. Intenționăm să apelăm la instanța de judecată, dat fiindcă această abordare a demnitarilor care trăiesc din impozitele achitate de noi nu poate continua veșnic”, menționează interlocutorul Noi.md. 


Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load