Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3991

Povestea primei femei din Moldova care a ajuns să piloteze avioane

21 aug. 2022,, 14:00   Societate
3476 1

Perseverența este o calitate esențială pentru un om care vrea să-și realizeze visele. I se potrivește de minune Alexandrei, prima femeie din Republica Moldova, care, de două luni este pilot de avion cu acte în regulă.

Și-a urmat visul şi nu s-a temut să îmbrățișeze una dintre meseriile stăpînite de bărbați. Tînăra speră că experiența ei va inspira şi alte femei să aleagă calea aviației, notează tvrmoldova.md.

La doar cei 23 de ani, Alexandra a reușit să cucerească norii şi să obțină permisul într-una dintre cele mai dificile profesii, cea de pilot de avion. De mai bine de două luni, este mîna dreaptă a comandantului aeronavei şi mărturisește că se simte la locul potrivit. De mică și-a dorit să lucreze în domeniul aviației şi a avut toată susținerea părinților.

„E o senzație wow, tu simţi că devii ceea ce ai vrut tu de la început. Părerea mea că totul este greu cînd nu ştii, dar cînd începi să înveți şi ești sigur în tine, în cunoștințele tale, totul devine mult mai uşor. Este un domeniu în care şi femeia poate să lucreze. Asta nu este ceva wow, deosebit. În Europa este altfel un pic. Sînt multe femei piloţi şi e ceva normal”, spune Alexandra.


În toată lumea, doar 5% dintre piloții avioanelor de linie sînt femei iar Alexandra este una dintre ele. Pasagerii nu prea au zărit-o, iar ea se eschivează să le întîlnească privirile.

„Nu mă văd, nici nu mă aud pentru că cu pasagerii în toate cazurile discută căpitanul şi poate cînd spun vreun cuvînt două la personalul avionului prin audio, aud şi pasagerii şi aşa de cîteva ori au recționat: "Nu am înţeles cine a fost aceasta", prin aeroport, tot aşa se uită, dar eu m-am obişnuit, nici nu reacţionez.”

Şi-a făcut studiile la Academia de Aviație din Lituania, apoi a practicat în Spania. Studiile în aviație au costat o avere, însă Alexandra confirm că profesia merită tot efortul şi banii. Își amintește de primele curse într-o lume plină de provocări.

„În Europa este standard, înveţi programul TPL Integrated, sau cum alegi tu să înveți. Deja am stat un şi jumătate în Lituania şi am făcut acolo teoria, după care am făcut practica în Spania. La început a fost foarte greu, începînd cu teoria și terminînd cu practica. Cînd ești student şi zbori prima dată te duci solo şi zbori singur, e greu, dar ulterior, zi de zi, devii mai bun”, spune Alexandra.

Pînă acum, Alexandra a făcut 80 de ore de zbor pe aeronavă. Așteaptă cu nerăbdare fiecare zbor şi munca îi face plăcere. Rîvnește să ajungă pe scaunul pilotului comandat cu orice preț, însă este conștientă că pentru acest lucru are nevoie de multă experiență.

„Este o responsabilitate fiind că tu cînd zbori ai responsabilitate doar pentru tine, dar cînd zbori cu pasageri trebuie să ai, încă odată spun cunoștințe foarte mari. Următorul vis este să devin căpitan. Acum sunt first ofițer şi în mîna stîngă stă căpitanul. Eu nu ştiu sigur cum trebuie să fie experiența, dar ştiu că vreo mie şi ceva de ore trebuie să ai, 1500 trebuie să ca să poţi să începi procedura să devii căpitan. Nu e uşor şi cred că atunci cînd eu o să simt că eu sunt gata, ştiu tot şi o să mai ştiu ceva şi o să pot să dau, atunci.”

Chiar dacă a profesat în Europa, a decis să revină în Republica Moldova. Recunoaște că nu a pus accent pe bani a cînd a făcut alegerea, ci pe faptul că are aici două familii.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?