AJUTOR PENTRU REFUGIAȚI   STATISTICA:   Au intrat 471 287  Au ieșit 387 046   Au rămas 84 241     Mai multe detalii
Transnistria stiri: 891
Criza energetică stiri: 721
Preşedintele stiri: 3200

Popovici: Dacă procesul de optimizare a școlilor va continua, riscăm să rămînem cu sate analfabete

7 dec. 2021,, 16:03   Societate
2774 1

Circa 200 de instituții de învățămînt din țară riscă în prezent să fie optimizate, închise sau să treacă printr-un proces de modificare a statutului. Precizarea a fost făcută de fostul ministru al Educației Corneliu Popovici pentru Noi.md, după ce, recent Consiliul raional Ialoveni a dispus închiderea Gimnaziul cu predare în limba rusă din satul Misovca, comuna Gangura.

Fostul ministru spune că acest lucru nu este o noutate, la moment pe ordinea de zi a autorităților publice locale din mai multe raioane regăsindu-se problema optimizării școlilor. Din cauza cadrului legal defectuos, adoptat încă în 2014, spune Popovici, procesul de închidere a școlilor va continua, iar impactul acestor decizii asupra sistemului educației va fi unul dezastruos.

"Cea mai mare problemă este cadrul normativ defect, care nici în acest an nu a fost revăzut. Este un cadru legal care obligă autoritățile publice locale de nivelul 2, raioanele, să recurgă la măsuri anstisociale de optimizare a școlilor. Practic nu sînt raioane în R.Moldova în care să nu existe un deficit de milioane de lei la capitolul întreținerea instituției de învățămînt. Datele din Sistemul infomațional de management în educație indică asupra existenței a peste 200 de instituții, inclusiv din suburbiile capitalei, care cad sub incidența acestui articol. Vorbim despre gimnaziille care au mai puțin de 91 de copii și școlile primare cu un numar mai mic de 41 de copii ce riscă să fie închise", a explicat fostul ministru.

Potrivit lui, pentru a stopa procesul de optimizare a școlilor urmează să fie revăzut conceptul de finanțare în învățămîntul general, în bază de cost standard per elev, un principiu fixat în Codul Eduației în 2014 și care, în opinia lui Popovici, este unul greșit.

"Acest principiu nu este în beneficiul R.Moldova, trebuie să schimbăm paradigma de finanțare, să trecem la un principiu de invesiții de lungă durată pentru instituțiile de învățămînt, dacă vrem să avem copii educați. Dacă nu modificăm cadrul normativ, și aici inițiativa trebuie să aparțină Guvernului, deja au trecut 7 ani de la acea decizie, riscăm să rămînem fără școli, cu sate analfabete, riscăm să revenim la o situație de analfabetism în țară".


Corneliu Popovici a mai subliniat că situația din sistemul de învățămînt este cu atît mai îngrijorătoare cu cît accesul la educație al copiilor a fost deja grav afectat în ultimii doi ani, pe fondalul epidemiei de coronavirus.

2

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Scumpirea carburanților vă poate motiva să renunțați la mașină?
Cartea neamuluiКатрук Валерий
Balade despre strămoșiСандуляк Владислав