X 
Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3995

În transportul public din Chișinău nu mai sînt șoferi și microbuze

15 aug. 2018,, 09:51   Societate
3456 3

Dacă în anul 2008 pe cele 65 rute municipale activau circa 2.000 de unități de transport, apoi acum au mai rămas 51 de rute municipale pe care circulă 1.003 de unități de transport.

Potrivit unui raport prezentat de Vitalie Butucel, şef al Direcției generale transport public și căi de comunicație, reducerea s-ar datora atît unor decizii prin care au fost retrase din activitate sau inlocuite circa 800 microbuze care erau reutilate din camioane-furgon pentru transportarea mărfurilor, cît şi eliminării unor rute pentru evitarea dublării cu rutele municipale de troleibuz și autobuz. Transportatorii nu investesc în întreținerea și înoirea parcului de autobuze Un alt factor a fost creşterea preţurilor şi tarifele neajustate pentru serviciile de transport pasageri. "Pe parcursul anilor 2010 - 2018 au avut loc un șir de majorări a prețurilor la combustibil, lubrifianți, piese de schimb și materiale de exploatare. Prețul la combustibil s-a majorat de la 11,35 lei/l în anul 2010, pînă la prețul de 16,89 lei/l la panou. Din această cauză, cît și din cauza tarifului de călătorie necorespunzător, pe parcursul ultimilor 3 ani se constată o scădere a rentabilităţii economice ale rutelor de microbuz. În aceste condiții operatorii de transport nu mai investesc în întreținerea și înoirea parcului rulant de autobuze, nemaivorbind de procurarea autobuzelor noi moderne", susţine Butucel.

Potrivit lui, din aceste motive în perioada anilor 2015-2018 de pe rutele municipale de microbuz s-au retras circa 800 unităţi de transport, în special au avut de suferit rutele de microbuz suburbane şi unele rute care deservesc cartiere în care fluxul de călători este format numai într-o singură direcţie în dependenţă de perioada zilei.

"Unele rute și-au sistat activitatea iar altele, ajungînd la un număr critic de unități de transport, riscă să-și sisteze activitatea în orice moment (rutele nr. 101, 114, 126, 154,172, 178, 188, 189)", precizează şef al Direcției generale transport public. Fără şoferi calificaţi O altă problemă cu care se confruntă transportatorii este lipsa șoferilor calificați. "Dacă în 2014 per unitate de microbuz activau 1,7 - 2 șoferi, în dependență de rută, atunci în 2018 la o unitate de transport revin 0,8 – 1 șoferi angajați. Din cauza salariilor mici șoferii renunță de a activa în transportul public. Totodată, conform Codului Muncii, un conducător auto nu are dreptul de a activa mai mult de 9 ore pe zi, de aici şi rezultă cauza activităţii proaste în orele de seară", potrivit raportului. În context, primarul general interimar al capitalei, Ruslan Codreanu a solicitat responsabililor de la Direcția transport să evalueze riscurile vizavi de serviciul de transportare a călătorilor și să propună soluții de redresare a situației. „Atîta timp cît operatorii privați au contract cu municipalitatea, aceștia trebuie să-și îndeplinească atribuțiile prevăzute", a subliniat primarul general interimar. Soluţii: de la procurarea de autobuze la majorarea de tarife Printre soluţiile propuse şi examinate de autorităţi se numără procurarea și asamblarea în continuare a troleibuzelor, inclusiv și a celor cu propulsie autonomă, cu extinderea rețelei de rute de troleibuz, inclusiv și în suburbii.

Procurarea a 200 de autobuze de diferite capacități, pentru înlocurea celor vechi din dotarea Parcului Urban și extinderea rețelei rutelor de autobuz, mai ales în cartierele cu flux de călători redus. La fel este menţionată necesitatea implementării sistemului de monitorizare și dirijare a transportului public (GPS), a benzilor dedicate transportului public pe unele tronsoane de străzi şi bulevarde, a sistemului de tichetare electronică, dar şi revizuirea tarifelor de călătorie.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?