X 
Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 3996

În şcolile din Moldova sînt educaţi patrioți ai statului vecin

31 dec. 2018,, 12:30   Societate
3176 11

Școala din Moldova continuă să educe nu patrioţi ai Republicii Moldova, ci patrioţi și cetățeni al unui stat învecinat. Acest lucru se referă în mod special la instituţiile de învăţămînt cu predare în limba moldovenească.

Declaraţia este făcută pentru Noi.md de către politologul, omul de știință, doctorul în ştiinţe istorice, Boris Şapovalov, care îşi exprimă convingerea că un patriot al Moldovei nu poate fi crescut prin studierea cursului de istorie a românilor.

Potrivit lui, nu este întîmplător faptul că multe manuale de istorie au fost tipărite pe bani româneşti. În manualele școlare, mai multe momente din trecutul poporului moldovenesc sînt pur și simplu falsificate, perioada sovietică este prezentată exclusiv într-o formă negativă, iar unele exemple și concluzii ale autorilor manualelor poartă caracter rusofob. Manualele pentru cursul de istorie au fost criticate în repetate rînduri pentru abordarea lor unilaterală în ceea ce privește elucidarea mai multor evenimente istorice, legate, în primul rînd, de perioada secolelor XVIII-XX.

În schimb, șeful Direcţiei Învățămînt General din cadrul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, Valentin Crudu, a menționat că istoria Republicii Moldova în școlile secundare este studiată, dar nu ca o disciplină aparte.

„Istoria Republicii Moldova este studiată în cadrul disciplinei obligatorii „Istoria românilor și istoria universală ", a menţionat Valentin Crudu. Potrivit acestuia, a fost elaborat un modul special, care este încorporat în programul de studii școlar. Principiul studierii istoriei – de la local la universal. Toate elementele istorice sînt abordate prin această prismă. „Și dacă astăzi cineva spune că în țara noastră Istoria Moldovei nu este studiată ca parte a manualului „Istoria românilor, istoria universală ", acest lucru nu este adevărat. Falsificarea istoriei a devenit un mod de viață pentru unii "oameni de știință"", a spus el.


Cu toate acestea, după cum remarcă experții, pe lîngă problemele ce vizează disciplina şcolară „Istoria Moldovei", probleme şi mai mari se înregistrează în predarea cursului „Educație civică", disciplină care, teoretic, prin conţinutul său, ar trebui să educe adevăraţi cetățeni și patrioţi ai statului moldovenesc.

„Dacă, pînă nu demult, conținutul vechilor manuale la această disciplină, într-o măsură sau alta, asigurau realizarea acestui scop, atunci în 2018, din iniţiativa Uniunii Europene, Ministerul Educației a aprobat un nou curriculum experimental, destul de controversat, pe acest subiect, al cărui scop principal presupune nu educarea unui cetățean al Moldovei avînd calităţi corespunzătoare, ci a unei fiinţe tolerante pe toate dimensiunile, în cadrul culturii „democratice" de comportament, a spus cu indignare Boris Şapovalov.

Tot el a subliniat că şi această disciplină este predată astăzi fără manuale de stat relevante și fără un suport metodologic plenar, lucru care nu ar trebui să se întîmple în cadrul procesului educațional.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?