Acest lucru este evidențiat de rezultatele studiului "Analiza pieței interne: concluzii preliminare și pașii următori", derulat în cadrul proiectului USAID "Agricultura performantă în Moldova", transmite Noi.md.
Studiul a fost realizat în anul 2018 și pentru prima dată a acoperit toate regiunile Moldovei. Chestionarul sondajului a fost completat de 1,2 mii de locuitori ai orașelor din țară cu vîrsta cuprinsă între 18 și 66 de ani și mai mult.
Potrivit EastFruit, studiul a concluzionat că vîrsta, venitul și locul de trai sînt principalii factori care influențează comportamentul consumatorilor moldoveni la cumpărarea fructelor și legumelor de sezon.
Conform sondajului, locuitorii din doar două orașe aleg supermarketele ca principala platformă pentru achiziționarea fructelor și legumelor sezoniere, cei din Chișinău (66% dintre respondenți) și din Bălți (50%). Restul respondenților cumpără produsele respective în supermarketuri doar în 37% din cazuri din 100%.Cu cît este mai în vîrstă cumpărătorul, cu atît mai des merge la piață pentru a face cumpărături. Aproximativ 86% dintre cumpărătorii cu vîrsta de peste 56 de ani cumpără fructe și legume proaspete numai în comerțul neorganizat cu amănuntul. În rîndul tinerilor cu vîrsta de peste 25 de ani, acest format de vînzare este ales de nu mai mult de 50% dintre ei.
70% dintre respondenții mai tineri de 45 de ani se bazează pe rețeaua de supermarketuri:pentru a face cumpărături. Și numai o treime din numărul total de cumpărători de la 66 de ani în sus aleg acest format comercial pentru achiziționarea de fructe și legume de sezon.
Alegerea tipului de comercializare este influențată în mod decisiv de factorul socio-economic. Astfel, 28% dintre respondenții cu venituri de 2 mii lei (118 dolari) pe lună, 46% dintre respondenții cu venituri de pînă la 4 mii lei (236 USD) pe lună și 75% dintre cumpărătorii cu venituri peste 8 mii lei (472 dolari) pe lună cumpără legume și fructe proaspete în supermarketuri. Cel mai rar, la astfel de magazine organizate vin pensionarii: numai 35% dintre aceștia preferă magazinele.
Adăuga comentariu