De ce ni se face rău cînd mergem cu mașina?

De ce ni se face rău cînd mergem cu mașina?

Răul de călătorie se caracterizează printr-o stare generala de discomfort, greață, vărsături, paloare, vertij, somnolență, transpirații.


Afectează mai ales călătorii expuși unor mișcări reale sau aparente a căror intensitate depășeste anumite limite. Răul de călătorie se explică prin receptionarea unor informatii contradictorii si inegale la nivelul centrului de echilibru, provenind de la organul echilibrului si/sau perceptiei vizuale si/sau sensibilitatii profunde proprioceptive.


Aceasta sensibilitate are tendinta de a se diminua cand calatoriile sînt frecvente si regulate sau odata cu varsta. Copiii, varstnicii si femeile gravide sînt mai sensibili.


Pentru a ameliora confortul calatorului trebuie aleasa partea cea mai stabila a mijlocului de transport folosit (intre aripile unui avion, la mijlocul unei nave, locul din fata al unei masini, autobuz), evitarea lecturii sau a jocurilor portabile video, evitarea meselor copioase si a alcoolului inainte de plecare, odihna, suprimarea stimularii vizuale prin inchiderea ochilor sau fixarea unui punct indepart. Medicamentele care pot fi utile sînt anticolinergicele si antihistaminicele. Ele pot agrava somnolenta si trebuie evitat consumul concomitent de alcool.


Otita si sinuzita barotraumatice


In timpul calatoriei este util un decongestionant nazal, a carei utilizare este indicata mai ales daca exista o raceala sau o rinita alergica, 15 minute inainte de decolare, in momentul decolarii, 15 minute dupa decolare si in timpul aterizarii.


Decalajul orar


Calatoriile intercontinentale pot perturba anumite ritmuri fiziologice si psihologice. Aceste ritmuri circadiene depind de factori de mediu ca temperatura, climat, alternanta zi/noapte, iar strabaterea rapida a mai multor fusuri orare impiedica adaptarea. Manifestarile clinice sînt astenia, perturbarea somnului, diminuarea apetitului, diminuarea capacitatilor mentale si psihice. Calatoriile spre vest (ziua se prelungeste) sînt mai bine suportate decat cele spre est. Disparitia simptomelor necesita mai multe zile, in functie de numarul de fusuri orare (in medie o zi pentru fiecare fus orar), dar exista importante diferente individuale.


Este extrem de importanta adaptarea imediata la ritmul local in privinta orarului meselor si al somnului. Un somnifer cu actiune limitata poate fi util in cazul insomniilor din primele nopti. In prezent se studiaza noi metode de tratament ca folosirea melatoninei sau a dozelor mari de lumena ca factori de resincronizare a ritmurilor biologice.


Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Mai multe

Sondaj Toate

load