X 
Transnistria stiri: 1380
Eurovision stiri: 500
Preşedintele stiri: 3989

De ce Circul din Chișinău este renumit în întreaga lume și cum a fost proiectat

28 noi. 2022,, 18:30   Societate
8445 0

Clădirea Circului din Chișinău nu a fost doar una dintre cele mai vestite atracții ale capitalei Moldovei.

Circul din Chișinău era recunoscut drept cel mai bun circ din fosta URSS din punct de vedere al comodității și frumuseții și, de asemenea, inclus în lista celor mai bune structuri arhitecturale din Europa din a doua jumătate a secolului XX.

Despre acest lucru a vorbit în emisia postul de televiziune NTV-Moldova, cunoscutul arhitect Alla Kiricenco, care a proiectat sectorul Botanica al capitalei, Circul din Chișinău și multe alte obiecte, relatează Noi.md.

Ea a menționat că, la una dintre aniversările orașului Chișinău, conducerea URSS a hotărît să aloce bani Moldovei pentru construirea unui circ. Proiectul său a fost inițial unul standard. Atunci toate proiectele de teatre și circuri erau realizate la Institutul "Giproteatr" din Moscova.

"Și iată ne-au fost alocați bani, a fost adus proiectul. Dar la acea vreme, în URSS se construiau deja multe circuri și atunci a început așa-numita perioadă spațială și, practic, toate clădirile publice, ca să spunem așa, imitau OZN-uri. Și cînd ne-a fost adus acest proiect, acesta era un proiect de coșmar. Era un fel de pahar înalt de patru metri, extraordinar de inexpresiv. La Chișinău a fost creat un grup de proiectanți de circ, iar proiectul Circului era condus de Semion Mihailovic Șoihet, un arhitect minunat, excelent, care avea un gust și un caracter bun. M-am dus la el și i-am spus că sînt șocată de ceea ce mi se propune a fi construit, menționînd că acesta va fi un coșmar. Am continuat să încerc să obțin permisiune de a face propriul nostru proiect individual", a subliniat Alla Kiricenko.


Potrivit acesteia, ulterior, datorită sprijinului și înțelegerii acestei situații din partea autorităților, Semion Șoihet, împreună cu reprezentanții Comitetului Executiv și ai Institutului de proiectare Moldgiprostroi, au mers la Moscova la Ministrul Culturii al URSS, Ekaterina Furtseva, pentru a cere permisiunea pentru un proiect individual de circ. Nu au mers cu mîinile goale, ci cu un butoi de lemn cu vin moldovenesc, un suvenir tradițional moldovenesc.

"Furtseva s-a opus la început și mulți au fost împotrivă. Dar, într-un final, au fost de acord cu argumentele noastre și ne-au permis să facem singuri proiectul circului. Am început această lucrare. Guvernul nostru ne-a spus să construim un circ în spiritul național. Eu zic, arătați-mi un Circ Național Moldovenesc ca să știu ce fel de spirit ar trebui să existe. Dar am decis de la bun început că nu vor exista coloane verticale...Este o clădire mare, sînt structuri portante, un amfiteatru complex. Și am spus imediat că nu va exista nici un fel de rînduri de coloane. Și a apărut acest sistem de structuri în formă de V, în care, după ce am pictat fațada, am văzut o horă moldovenească. Deci, ca rezultat, am găsit această tehnică", a remarcat cunoscutul arhitect.

Ea a subliniat că constructorilor li s-au acordat termene concrete pentru construcție și, pentru a se încadra în termene, ei au propus să nu fie construite coloanele oblice, să înlăture aceste părți oblice, iar arhitecții s-au opus.

"Dar, din moment ce constructorii au insistat foarte mult, au fost realizate două modele ale circului, unul așa cum vor constructorii, iar celălalt așa cum vrem noi. Am mers cu ele la Guvern. Acolo au fost ascultați constructorii, dar au spus că va fi așa cum au propus arhitecții și, ca urmare, circul a crescut așa cum este", a spus Alla Kiricenko.

Potrivit acesteia, mult timp s-a căutat un loc unde să fie construit circul dn Chișinău. Inițial, Soiuzgosțîrk a propus ca circul să fie construit în centru, în spatele pieței centrale, pentru că acolo vin oameni din toată Moldova.

"Dar noi nu am fost de acord, am căutat o mulțime de locuri, am propus locul unde ulterior a fost construit Palatul Feroviarilor. Dar, ca rezultat, am ales acest loc, unde și a fost construit în cele din urmă circul. Cînd am făcut Planul general, primul lucru pe care l-am făcut a fost să identificăm locurile nepotrivite pentru clădirile rezidențiale. Și tot acest cartier, unde este circul, este în mare parte nepotrivit pentru construcții de clădiri rezidențiale. Acolo solul nu este bun, au loc alunecări de teren pe ambele părți", a remarcat celebrul arhitect.

Ea a respins, de asemenea, zvonurile precum că circul a fost construit pe locul unui fost cimitir, menționînd că nu i s-a permis să construiască pe cimitir și circul a fost construit pînă la granițele cimitirului.

"Prin ce anume ne-a atras această zonă? Faptul că avea o diferență mare de înălțime și am decis să construim circul cu o fațadă de două etaje. Adică, am creat un foaier pentru public la primul etaj, iar la etajul doi ei se urcau pe scări și acolo deja era arena și legătura cu sălile tehnice ale circului, unde erau încăperi pentru animale etc.", a spus Alla Kiricenko.

"Era un circ foarte comod. În primul rînd, l-am făcut comod pentru public. Dar, în al doilea rînd, toate circurile au o caracteristică foarte neplăcută. Deoarece arena, intrarea și camera animalelor sînt poziționate la același nivel și toate sînt conectate prin pasaje, se creează un curent teribili și în circ este prezent tot timpul mirosul de grajd. Trebuia să luptăm cu acest lucru. Dar noi am reușit să facem în așa fel încît să nu existe un curent continuu. La noi intrarea era în partea de jos, iar încăperea pentru animale în partea de sus, și am înlăturat neplăcerile. În plus, am separat camera animalelor printr-o arenă auxiliară, o altă arenă, am făcut o arenă de antrenament, astfel încît artiștii care intră pe arena principală să se poată antrena acolo, acolo se pregăteau și programele. Prin urmare, pe arena noastră putea avea loc spectacole și paralel puteau fi create alte programe. Noi inventam, dar lucrătorii de la circ ne consultau", a subliniat cunoscutul arhitect.

Potrivit acesteia, președintele Soiuzgosțîrk venea deseori la Chișinău, urmărea proiectul circului capitalei, care îi plăcea foarte mult, verifica cum s-a făcut totul. Iar cînd Circul din Chișinău a fost pus în funcțiune, el a oferit o concluzie pe trei foi tipărite, unde erau scrise multe lucruri bune, dar la final se spune că Soiuzgosțîrk recunoaște că Circul din Chișinău este cel mai bun circ din URSS.

"Circul din Chișinău a fost inclus în lista celor mai bune structuri arhitecturale din Europa din a doua jumătate a secolului XX", a spus Alla Kiricenko.

Ea a remarcat, de asemenea, decorul bogat din interiorul Circului, arhitectura spațiilor interioare, unde a avut loc o adevărată sinteză a artelor: arhitectură, sculptură, ceramică decorativă, picturi murale. Au fost invitați să lucreze cei mai de vază specialiști: sculptorii Lazar Dubinovski și Valerii Rotari, artistul Pavel Obuh, ceramiștii Luiza Ianțen și Eduard Saakov, precum și meșteri de înaltă clasă: sculptori, tăietori în gips și specialiști în lucrul cu marmura.

"Peretele a fost pictat de Pavel Obuh pe teme de circ într-o tehnică encaustică foarte rară. În foaier, am proiectat o podea din plăci de marmură pe teme de circ cu imaginea animalelor de circ. Erau cai, lei. Eu însămi am făcut desenul acestor podele la dimensiune naturală, în sala de sport am așternut foi uriașe pentru schițe sau desen. Pe unele dintre ele le mai păstrez și acum. Drept urmare, totul a fost realizat atît de calitativ, încît și acum acolo există foarte puține daune. Practic, aceste podele s-au păstrat. Compozițiile metalice de la intrarea în circ au fost realizate de sculptorii Lazar Dubinovski și Valerii Rotari. Toate acestea dezvăluiau pe deplin tema și au creau o dispoziție de sărbătoare. Circul din Chișinău a organiza între 37 și 57 de spectacole pe lună, niciun circ nu avea atît de multe. Acest lucru s-a datorat existenței arenei de antrenament. Desigur, circul aducea, cred eu, un venit bun", a subliniat celebrul arhitect.

Potrivit acesteia, cînd a început perestroika, iar statul a decis să renunțe la circ și să-l vândă în mîini private, nimeni nu a vrut să-l cumpere ca circ.

"La noi au venit cei care voiau să cumpere clădirea, care voiau să facă acolo restaurant, piscină. Dar aceste idei nu au fost susținute, iar circul, în cele din urmă, nu a fost cumpărat și a rămas inactiv. Ulterior, directorii circului au găsit cumva modalități de a folosi arena de antrenament, iar acum oferă spectacole minunate acolo. Cu siguranță nu la fel ca înainte. Și, desigur, eu mi-aș dori ca Circul din Chișinău să fie restaurat în totalitate cît mai curînd posibil. El a fost deja recunoscut drept monument de arhitectură și aș vrea să ajung pînă în momentul în care va avea loc primul spectacol într-o clădire de circ noua și modernizată", a spus Alla Kiricenko.

Circul din Chișinău a fost deschis oficial în 1981. Pentru acest obiect unic de acest gen, autorii și realizatorii proiectului au fost decorați cu Premiul de stat al URSS.

Circul din Chișinău este una dintre clădirile care reprezintă capitala Moldovei. Are cel mai mare auditoriu din Republica Moldova, realizat sub formă de amfiteatru, proiectat pentru 1.900 de locuri, iar diametrul arenei este de 13 metri. În circ s-au desfășurat concerte și spectacole ale artiștilor locali și străini (din Belarus, China, Germania, Rusia, Ucraina și alte țări).

Monumentul de arhitectură, atît de iubit de locuitorii capitalei, este abandonat aproape din 2004, cînd Sala Mare a circului a fost închisă pentru reparații, inițiativă care nu a fost niciodată finalizată.

În mai 2022, Parlamentul Republicii Moldova a decis includerea clădirii Circului din Chișinău în Registrul monumentelor protejate de stat. Speranța pentru redeschiderea Circului de la Chișinău este legată de Programul Uniunii Europene "Susținerea Măsurilor de Promovare a Încrederii" implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare–PNUD (PNUD - Moldova).

Arhitecții italieni, de asemenea, au dezvoltat un proiect pentru restaurarea arenei centrale, ținînd cont de necesitatea de a păstra unicitatea aspectului arhitectural și de a completa multifuncționalitatea. Astfel, clădirea Circului va deveni nu numai un loc pentru spectacole de circ, ci și o sală de concerte și un spațiu pentru evenimente culturale.

Se preconizează că Uniunea Europeană va aloca încă 1,8 milioane de euro pentru măsuri legate de reparația capitală a acoperișului, restaurarea cupolei arenei și înlocuirea completă a ferestrelor clădirii, pentru a proteja clădirea de efectele dăunătoare ale condițiilor climatice. Costul total al reparației arenei centrale poate depăși 11 milioane de euro.

11
1
1
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?