Puterea stiri: 7442
Criza energetică stiri: 1120

Cum ajuți copilul dezordonat și uituc? Soluții oferite de un expert în parenting

8 aug. 22:30   Societate
1735 0

Dacă îți petreci fiecare clipă strîngînd după copil, amintindu-i să-și facă temele, alergînd după el pe stradă cu echipamentul sportiv uitat acasă, reamintindu-i zilnic să pună hainele murdare în coșul de rufe, etc. avem veșți bune pentru ține: nu e totul pierdut! Poți ajută copilul să devină mai ordonat și mai organizat, astfel încît, în anii ce vor urmă, să fie în stare să-și poarte de grijă și să se prezinte la întîlniri fără să-l suni tu să-i aminteșți că are interviu pentru slujba.

Secretul că să-l înveți abilități de organizare e să iei pe rînd fiecare problema, să-i găseșți o soluție simplă, care e funcționează la copilul tău și apoi să te țîi de ea cu consecvență pînă cînd noul sistem de organizare îi întră copilului în obicei.

Iată cîteva soluții de la expertul în parenting al GalTime.com pentru a-ți ajută copilul să devină mai organizat, informează Noi.md cu referire la paranteze.md.

1. Nu-l mai salva.

Primul pas e întotdeauna cel mai greu, dar și cel mai important. Dacă vrei cu adevărat că fiul sau fiica ta să devină mai ordonat(a) trebuie să încetezi să-i mai fii asistență personală. Deci jură-ți că îl vei învață pe copil metode de organizare și că, o dată ce le va învață, îți vei lua mîna de pe el și el va deveni răspunzător de toate consecințele comportamentului sau (cum ar fi mersul la școală cu temele neterminate, pierderea unei cărți de la biblioteca sau faptul că nu mai știe unde și-a pus echipamentul de sport). E mai bine să-și învețe lecția acum decît mai tîrziu, cînd consecințele vor fi mai grave.

2. Găsește un loc pentru fiecare lucru

Următorul pas va fi să ajuți copilul să-și ordoneze lucrurile, astfel încît să-i vină mai suor să le găsească, dar și să le pună la loc. Nu e cazul să exagerezi și să transformi procesul în antrenament militar, doar identifica “zonele de alarmă”, care sînt de obicei sursă de stres și certuri între ține și copil, și găsește soluțîi simple. Îți oferim mai jos trei dintre cele mai comune probleme de organizare și cîteva soluțîi. Descoper-o pe cea care funcționează pentru copilul tău și rămîi la ea.

– Problema:


Nu-și găsește pantofii și jachetele. Soluție: fă ordine în șifonier, aruncă fe nu îi mai trebuie sau nu mai poartă și cumpără cîteva partițîi ieftine, din pînză, pentru haine și rafturi de pînză pentru pantofi, astfel încît copilul să găsească și să pună la locul lor mai repede articolele de îmbrăcăminte buclucașe.

– Problema:

Pierde obiectele necesare pentru școală, caietele, notițele și manualele. Soluție: pune un cuier chiar lîngă usade la intrare, în care copilul să agațe ghiozdanul sau rucsacul de cum întră pe ușa. Tot acolo rămîne și cînd copilul își pune în el ce-i trebuie a două zi, de acolo își ia caietele și cărțile necesare pentru teme și tot acolo le pune la loc.

– Problema:

Nu-și găsește niciodată echipamentul pentru sport. Soluție: pune-i în camera, fie într-un colț, fie sub birou, coșuri de rufe din plastic cu etichete pe care să scrie care echipament pentru ce sport trebuie pus acolo (pentru copiii mai mici pune poze descriptive). Poți să ai coșul pentru fotbal, coșul pentru baschet, coșul pentru dans sportiv, etc.

3. Redu aglomerarea de lucruri

Copiii tind să fie mai ordonați cînd nu sînt sufocați de nenumărate obiecte, așa că a sosit momentul să luați împreună la rînd toate sertarele, rafturile, coșurile de rufe, cutiile, jucăriile, dulapurile și să eliminați tot ce nu îi mai trebuie. Aruncă lucrurile stricate, rupte, precum și ce n-a folosit niciodată și încercați să faceți asta la fiecare două luni. După ce ați redus aglomerarea de lucruri încearcă următoarele idei:

– Învață-l să folosească jucăriile prjn rotație.

Să fim serioși, copilul nu se joacă niciodată cu TOATE jucăriile. Așa că spune-i să-și aleagă cu ce vrea să se joacă în următoarea săptămîna și restul jucăriilor sînt puse în cutii. După o săptămîna sau două spune-i din nou să-și aleagă jucăriile cu care vrea să se joace în următoarea perioada, punîndu-i în vedere foarte clar că celelalte se duc la locul lor, în cutii.

– Ajută-l să facă un gest caritabil.

Da-i copilului o cutie și spune-i să o umple cu hăinuțele, pantofiorii și jucăriile în stare bună pe care ea nu le ai vrea sau care i-au rămas mici. Apoi întreabă-l cui vrea să le dăruiască și oferă-i cîteva opțiuni, după care ajută-l să facă donația.

–Depozitează sub pat.

Pentru lucrurile folosite doar rareori, ia cutii și lădițe din plastic, umple-le cu lucrurile respective și pune-le sub pat. Strategia organizațională e că dacă fiul sau fiica ta nu le vede, nu se va mai gîndi să le folosească, așa că nu se vor pierde sau strică, iar peste maxim un an poți să le dăruieșți unor copii nevoiași.

4. Pune la punct un ritual de făcut curat

O dată ce copilul devine mai ordonat, totul e să va țineți de sistemul respectiv. Cea mai bună metodă e să stabileșți și să impui copilului o regulă de făcut curățenie o dată sau de două ori pe săptămîna, de la ora X la ora Y. Fii, însă, realistă și nu te aștepta că după ce copilul își face curat în camera să fie totul impecabil. Mai degrabă identifica zonele care necesită întreținere constantasi fixează în calendar zile pentru făcut curat în acele zone.

De exemplu: lunea – biroul, marți – camera, sîmbătă – echipamentul sportiv, duminică – ghiozdanul / rucsacul de școală. Folosește tactică “Curățenie, APOI joacă (sau calculator, sau telefon cu prietenii)”. În ziua de făcut ordine în ghiozdan îi vor trebui copilului doar 10 minute să arunce sau să pună la loc hîrtiile și creioanele care nu-i mai trebuie și să refacă stocul de pixuri, știind că după aceea are voie la calculator sau la joacă. O altă metodă folosită de mame e să fixeze timpul de care copiii au nevoie că să-și facă ordine și apoi să-i cronometreze făcînd din asta un joc: “Cine termină primul” sau “Bate recordul” (dacă ai un singur copil). Că să-i stimulezi spiritul competitiv poți să joci și tu cu el – tu speli vasele cît el își face ordine în camera, sau pe birou și vedeți cine termină primul.

5. Îmbunătățește-i capacitățile organizatorice

Acum e momentul să accepți provocarea de a-ți ajută copilul să învețe noi abilități, astfel încît să nu mai piardă lucruri sau să mai fie nevoie să îi tot aminteșți să facă curat. Ceea ce trebuie să rețîi aici e că nu există un “cel mai bun” sistem de organizare, așa că e posibil că sistemul tău să nu coincidă cu sistemul copilului de a se organiza. Nu te apucă să-i cumperi agende electronice sau alte gadgeturi scumpe numai pentru că arată bine. Găsește un sistem simplu de real ajutor copilului și apoi continuă să-ți ajuți copilul să folosească respectivă strategie pînă cînd sistemul îi întră în obicei. Există nenumărate idei în acest sens, dar alege-le doar pe cele care dau rezultate cu copilul tău. Iată cîteva astfel de idei de organizare:

– Găsește ajutor printre colegii copilului.

Dacă fiul sau fiica ta uită mereu să-și noteze ce teme are, sugerează-i să găsească un coleg mai ordonat, să ia adresa de mail și numărul de telefon al acestuia și să-l întrebe ori de cîte ori nu e foarte sigur ce are de pregătit pentru a două zi la școală.

– Ordonează materiile pe culori.

Stabilește o culoare pentru fiecare materie a copilului, apoi pune învelitori în culoarea respectivă pentru toate caietele și manualele pe care le folosește la acea materie. Poți să pui pe biroul copilului tăvițe din plastic pentru documente, așezate unele peste altele, fiecare tăviță conțînînd caietele și manualele pentru o singură materie. Pune etichete pe fiecare tăviță.

crii cu markere sînt și ele foarte utile. Le poți atîrna pe perete în bucătărie, că să poți urmări progresul copilului și să-l ajuți cînd e cazul.

– Folosește poze.

Fă-i copilului poze în timp ce face diverse activități esențiale (se spală pe dinți, pune ghiozdanul la locul lui, face ordine în echipamentul sportiv, își face temele, etc.) și folosește pozele că să alcatuiesti și să afișezi pe peretele camerei lui o schemă a activităților pe care trebuie să le facă zilnic. Pozele pot ajută mult un copil cu memorie vizuală să-și amintească să facă activitățile respective.

– Fă liste.

Pune pe hîrtie sarcini care se repetă (teste, returnarea cărților la biblioteca, antrenament la baschet, etc.) și alcătuiește astfel o lista săptămînală (sau zilnică) cu lucruri de făcut, pe care copilul le poate tăia cu sete de pe lista pe măsură ce le face. Că să nu stai să scrii mereu aceleași lucruri, poți pune lista într-un înveliș subțire din plastic, o prinzi de frigider cu un magnet, iar copilul va tăia de pe lista activitățile făcute cu un marker care va mîzgăli doar folia de plastic, care poate fi ștearsă apoi cu spirt și refolosită.

– Folosește post-it-uri.

Încurajează copilul să scrie termenele limita pentru diverse proiecte școlare pe post-it-uri și să le lipească în locuri cît mai vizibile: pe oglindă de la baie, pe exteriorul ușîi de la camera lui, pe abajurul veiozei de pe noptieră, pe ramă monitorului, etc. E foarte important să iveti copilul să lipească întotdeauna aceste biletele DE FIECARE DATĂ ÎN ACELAȘI LOC!

– Fixează alarme.

Arată-i copilului cum să-și fixeze alarme și remindere pe telefonul celular sau pe calculator, că să-i amintească de o anumită dată și o anumită acțiune pe care trebuie s-o facă.

E important să nu te aștepți la schimbări dramatice peste noapte în comportamentul copilului și să ai așteptări realiste. Copilul n-o să devină niciodată un roboțel bine programat. Însă cu răbdare și consecvență vei putea să-l înveți să fie mai ordonat și să adopte obiceiuri de organizare care îi vor fi de folos tot restul viețîi. Și asta e, de fapt, țelul tău.


Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Ce părere aveți despre faptul că zborurile directe către Moscova au fost interzise?
Cartea neamuluiКатрук Валерий
Balade despre strămoșiСандуляк Владислав