X 
Jocurile Olimpice stiri: 119
Transnistria stiri: 1453

Corneliu Popovici: ”Stimați reformatori, înainte de a lansa o reformă gîndiți-vă și după veniți cu propuneri”

9 iun. 12:21   Societate
8639 1

Înainte de a lansa o reformă în sistemul educațional, aceasta trebuie gîndită și după propusă pentru discuții societății civile.

Declarațiile au fost făcute de către fostul Ministru al educației, Corneliu Popovici, în cadrul unei emisiuni televizate.

”Nu cred că este o cale potrivită de a anunța sau de a lansa niște inițiative de reforma înainte de a elabora reforma propriu zisă. Vedeți ce haos produce și ce discuții, dezbateri lipsite de sens la acest sens. Nu ar fi fost mai logic ca cineva din cadrul Ministerului, din cadrul structurilor afiliate ministerului să elaboreze acest proiect de reformă, să facă o analiză de impact, o analiză a riscurilor care le implica, să facă o analiză a resurselor necesare pentru implementarea reformei și după să vină cu proiectul respectiv pentru discuții publice. De cît să lansezi doar o idee care toți să înceapă să o discute, dar care să nu fie consistentă această discuții. Unii spun într-un fel, alții altfel, noi nu avem o analiză de impact, noi nu cunoaștem riscurile care sînt pentru că inițiativa în cauză conține și unele elemente pozitive, oportunități pe care noi le atestăm în sistemele educaționale din alte țări UE, dar sînt și anumite riscuri care pot să derive din specificul Republicii Moldova, din situația social-economic, din specificul nostru etno-cultural”, a spus Popovici.

Totodată, fostul ministrul spune că orice reformă propusă trebuie să fie privită prin prisma riscurilor.

”Pentru a face o adevărată reformă, una calitativă, este nevoie de gîndit această concepție, de făcut o analiză a necesităților și a impactului după de consultat cu opinia publică, cu părțile cointeresate, de racordat aceast concept la propunerile care vor fi făcute și numai după aceea de aplicat în practică. Cît privește riscurile, reforma implică riscuri de natură că va fi un anumit haos în sistem dacă nu vom fi pregătiți, va fi o anumită diferențiere între școli. Dar la noi sistemul educațional conform cadrelor este unul destul de omogen, de ce trebuie să fie într-o școală să fie într-un fel sistemul de instruire, în altă școală altfel. Există riscul că unele discipline vor deveni prioritare, iar altele mai puțin prioritare ceea ce iarăși este incorect pentru că se vor crea anumite goluri în pregătirea copiilor. De exemplu cineva va considera că trebuie să învăț disciplina X iar pe celelalte le ignor. Acest lucru va duce la degradarea nivelului general de pregătire a copiilor. Al treilea moment, noi trebuie să avem profesori pregătiți pentru a face față acestor noi oportunități. Totodată pentru a face aceste schimbări noi avem nevoie de resurse, de instruire, acești bani noi îi avem în sistem sau nu. Sărmanii profesori au salarii destul de nemotivante, de aceea și profesorii nu vin în școli. Eu tare mă tem că această bulversare pe loc drept a sistemului va aprofunda unele probleme pe care noi deja le avem. De exemplu la noi în sistem nu vin profesorii tineri și văzînt acest haos care apare la moment mulți deasemenea nu vor dori să vină, sau se vor teme de incertitudinea pe care îi așteptă venind în școli. De aceea, stimați reformatori, înainte de a lansa o reformă gîndiți-vă, analizați-o, evaluați toate riscurile, oportunitățile, resursele necesare și după veniți cu propunerea de reformă. Doar în acest caz noi vom saluta aceste reforme”, a mai declarat Popovici.


31
2
0
1
2

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce va duce decizia de a fuziona fizica, chimia și biologia într-o singură materie școlară?