X 
Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3991

Cine, în Moldova, cumpără fructe și legume la piețe și cine - în supermarketuri?

18 ian. 2019,, 17:30   Societate
4180 0

În Moldova, fructele și legumele la piaţă sînt cumpărate în principal de pensionari, iar în supermarketuri – de studenți și angajaţi de birou.

Este o constatare a companiei de cercetări din Moldova Magenta Consulting, care a alcătuit un „Portret al moldoveanului-cumpărător – 2018”, transmite Noi.md.

După cum relatează portalul EastFruit, potrivit rezultatelor unei serii de sondaje efectuate în cursul ultimului an, aproape o treime din cumpărătorii de fructe și legume sînt clienții permanenţi ai supermarketurilor de reţea. În acelaşi timp, piețele organizate și cele spontane de fructe și legume sînt loc de cumpărături doar pentru un sfert dintre respondenții studiului sociologic.

Principalii vizitatori ai piețelor moldovenești sînt persoanele de peste 55 de ani, majoritatea pensionari, ale căror cheltuieli alimentare lunare nu depăşesc suma de 1 mie de lei. În supermarketuri, fructele sînt cumpărate, de cele mai multe ori, de studenți și angajaţii de birou.

Respondenții care preferă supermarketurile indică două motive principale. Primul: locația convenabilă a supermarketurilor mari – atît în apropiere de centrele de afaceri, cît și în „cartierele rezidenţiale”. Cel de-al doilea avantaj important îl reprezintă capacitatea de a alege de sine stătător (adică de a face o „re-sortare") fructele și legumele.


Printre aspectele negative ale comerţului de fructe şi legume cu amănuntul în formatul de supermarketuri / market după locul de trai, mai mult de jumătate dintre respondenți au indicat prețurile înalte și sortimentul limitat.

Cu toate acestea, comentînd concluziile studiului, experții observă că în ultimii ani situația în această privință este în schimbare – în anumite perioade, prețurile la fructele sezoniere, oferite de supermarketuri, sînt comparabile sau chiar mai mici decît prețurile pentru produsele similare vîndute la piețele de fructe și legume.

În cele din urmă, peste 82% dintre respondenți consideră că principalul dezavantaj al fructelor și legumelor moldovenești în supermarketuri îl constituit lipsa unor ambalaje convenabile și mărci comerciale care ar face o separare vizuală a produselor autohtone de cele de import. Studiile finale pentru anul 2018 ale organizației menționate au confirmat faptul că aproximativ 70% dintre respondenți aleg legume și fructe proaspete doar de la producători autohtoni.

Potrivit studiului, 57% din populația Moldovei trăiește în zonele rurale. Mai mult de jumătate dintre cetățeni (55%) au peste 40 de ani. Cei mai activi cumpărători de produse alimentare sunt, după cum era de aşteptat, femeile, care reprezintă 52% din populația țării.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?