X 
Coronavirus stiri: 8217
Obiectiv european stiri: 320
Criza energetică stiri: 965

Cine a interzis avioanelor din Moldova să zboare spre Rusia și cît costă tranzitul?

1 iul. 15:55   Societate
8128

În Federația Rusă locuiesc peste jumătate de milion de moldoveni, dar pentru a ajunge din Moldova în Rusia pe cale aeriană, care este acum blocată în această direcție, compatrioții noștri trebuie să plătească companiilor turcești peste 3.000 de euro pentru un zbor dus-întors, relatează Noi.md.

Reamintim că spațiul aerian al Moldovei a fost închis pe 24 februarie 2022 după izbucnirea războiului din Ucraina, care, de asemenea, a interzis zborurile în spațiul său aerian din același motiv. Iar România vecină și-a închis spațiul aerian pentru avioanele din Rusia, ca țară UE, deoarece toate țările UE au interzis zborurile companiilor aeriene rusești pe cerul deasupra teritoriilor lor. Drept urmare, avioanele rusești pur și simplu nu pot ajunge în Moldova.

Totodată, începînd cu 21 martie, Republica Moldova a redeschis o parte din spațiul său aerian pentru zborurile din România. Însă nici după aceasta, companiile aeriene moldovenești nu au reluat zborurile spre Rusia, deși anterior acestea erau unele dintre cele mai populare zboruri.

Astfel, în condițiile actuale, zborurile directe din Moldova către Rusia sînt imposibile, dar, la dorință, cetățenii pot ajunge în Federația Rusă pe cale aeriană tranzit prin țări terțe cu care Federația Rusă a păstrat comunicarea aeriană.

În special, pentru a ajunge în Rusia cu avionul, cetățenii din Moldova pot merge din republica noastră mai întîi în Turcia sau Armenia, care nu au impus sancțiuni împotriva companiilor aeriene rusești și avioanele rusești încă zboară acolo, și deja din Istanbul sau Erevan să zboare la Moscova sau Sankt Petersburg.


După cum a aflat portalul Noi.md, drept urmare, prețul unui zbor de la Chișinău la Moscova în tranzit prin Istanbul în iulie este de 1.880 de euro într-un singur sens la compania Turkish Airlines. În același timp, cu 372 de euro se poate ajunge de la Chișinău la Moscova tranzit prin Erevan cu compania aeriană Fly One. Un bilet de la Chișinău la Sankt Petersburg prin Erevan cu la Fly One costă 457 de euro. Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că tranzitul pe această rută poate dura o zi sau mai mult, deoarece zboruri de legătură în Erevan pentru aceeași zi nu există.

Dar există, desigur, o rută de tranzit terestră către Moscova mai puțin costisitoare, dar mai îndelungată și mai obositoare cu autobuzul sau microbuzul, prin ocolirea Ucrainei. Drumul durează două-trei zile, pentru că trebuie de depășit 3.200 de kilometri și, în plus, mult depinde de timpul de așteptare la vamă.

Prețul biletelor variază la diferiți operatori, constituind aproximativ 200 de euro, sau 19-20 de mii de ruble rusești, sau mai mult de 4 mii de lei.

De menționat că cetățenii Republicii Moldova ar fi bucuroși să existe o activitate clară și bine coordonată a transportului aerian moldovenesc, de ridicarea interdicțiilor privind zborurile între țări, extinderea geografiei zborurilor și oferte de preț mai accesibile. Autoritățile moldovenești ridică din umeri și spun că soluția la problema reluării zborurilor de la Chișinău la Moscova nu depinde de ele.

În special, Autoritatea Aeronautică Civilă (AAC) a declarat anterior că Republica Moldova nu a impus restricții la zborurile spre/dinspre Federația Rusă, iar atunci cînd o parte din spațiul aerian din vest a fost redeschis, companiile aeriene au decis individual în ce direcții să reia zborurile.

"Moldova nu a impus restricții companiilor rusești, dar, de fapt, avioanele rusești nu pot ateriza în țara noastră, deoarece spațiul aerian ucrainean este închis. În același timp, au fost întrerupte și zborurile companiilor rusești către UE. Companiile noastre aeriene pot opera zboruri, dar avînd în vedere că este necesar să ocolim un teritoriu mare, acest lucru se datorează probabil cheltuielilor mai mari", a precizat AAC.

Autoritatea Aeronautică Civilă a explicat că nu există interdicții oficiale privind zborurile transportatorilor aerieni moldoveni către Rusia. Autoritățile aeronautice moldovenești nu au impus nicio restricție transportatorilor aerieni moldoveni, iar toți cei trei transportatori aerieni moldoveni - Air Moldova, Fly One și Hi Sky – au permise valabile, obținute anterior pentru a opera zboruri către orașele rusești și fiecare companie aeriană ia propria decizie cu privire la zboruri.

Experți în domeniul aviației civile intervievați de publicația Newsmaker.md cred că efectuarea zborurilor de la Chișinău la Moscova în condițiile actuale este însoțită de un număr mare de dificultăți logistice și operaționale: dublarea timpului de zbor – de la aproape două ore până la aproximativ patru ore și jumătate, creșterea semnificativă a cheltuielilor pentru combustibil, creșterea costului biletelor. O altă problemă, mult mai importantă, experții au numit faptul că majoritatea companiilor nu sînt proprietarii avioanelor, dar și le dețin în baza unui contract de leasing. Iar majoritatea companiilor de leasing, adică proprietarii de aeronave, au interzis zborurile în spațiul aerian rus. Companiile aeriene au mîinile legate aici, pentru că nu ei, ci proprietarul decide unde poate zbura avionul.

De aceea, în această situație au de cîștigat Turkish Airlines, care are propriile avioane, și Fly One, care are o companie-fiică în Armenia, iar pasagerii zboară spre Erevan cu un avion înregistrat în Moldova, apoi la Moscova cu Fly One Armenia, ocolind problemele existente. În același timp, experții consideră că, chiar dacă o companie aeriană moldovenească, în ciuda problemelor existente, decide să reia zborurile către Rusia în condițiile actuale, va trebui să se confrunte cu o presiune nu mai mică decît Air Serbia, singura companie aeriană din Europa care zboară spre Rusia. Cel mai probabil, în acest caz, autoritățile moldovenești vor trebui să raporteze partenerilor occidentali la fel cum face acest lucru conducerea Serbiei.

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Experții vorbesc despre un posibil deficit de apă în Moldova. Ce ar trebui să facem?
Cartea neamuluiКатрук Валерий
Balade despre strămoșiСандуляк Владислав