X 
Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 3996

Ce va face compania care a participat la privatizarea Air Moldova

7 iul. 2021,, 09:30   Societate
2444 0

Compania aeriană Blue Air din România, vrea să se listeze la bursa de la Londra printr-un proces de preluare inversă încheiat cu o companie britanică, o societate “cash shell”, şi prin care Cristian Rada şi fratele său, acţionari ai companiei din spatele Blue Air, vor emite acţiuni noi, potrivit unui anunţ publicat la bursa de la Londra.

Astfel, Ridgecrest, societate listată pe piaţa secundară a bursei de la Londra, va prelua Airline Invest şi filialele sale, respectiv Blue Air Aviation SA şi Blue Air Technic SRL, printr-un proces de preluare inversă şi în urmă căruia Ridgecrest îşi va schimba numele în Blue Air Group, fiind tranzacţionabilă la Londra, transmite Noi.md cu referire la mold-street.com.

Proces de preluare inversă

Airline Invest are doi acţionari, respectiv fraţii Cristian Rada şi Mihai Cătălin Rada, şi un capital social de 1,68 miliarde lei românești (RON). Cei doi acţionari vor fi nevoiţi să emită un număr de 9 miliarde de noi acţiuni la compania Ridgecrest, adică 95% din actualul capital social, pentru procesul de preluare inversă.

“Trebuie subliniat faptul că tranzacţia propusă se află într-o etapă preliminară şi nu poate exista nicio garanţie că va finaliza şi nici în ceea ce priveşte termenii săi finali”, precizează zf.ro.


Prin procesul de preluare inversă, o companie deja listată - de obicei una blank check, sau un SPAC, preia o companie nelistată, renunţându-se astfel la procesul de ofertă publică de listare sau la plasament privat.

Astfel de preluări sunt frecvente pe Wall Street, acolo unde investitorii deseori mizează pe companii SPAC care anunță ulterior preluări. De exemplu Charge Point, cea mai mare stație de încărcare automobile electrice, s-a listat la începutul anului pe Wall Street printr-un astfel de proces.

La începutul lunii iunie, ZF a scris că Blue Air a înregistrat o scădere a afacerilor de 65% anul trecut, raportând încasări de doar 757 milioane RON, față de 2,1 miliarde RON în 2019, conform datelor furnizate de companie.

Totodată, numărul pasagerilor transportați de compania aeriană a scăzut semnificativ anul trecut ca urmare a restricțiilor impuse de autoritățile diferitelor țări, astfel că doar 1,8 milioane de pasageri au zburat în 2020 cu Blue Air, față de 4,1 mi­lioane în 2019.

De asemenea, compania a raportat anul trecut pierderi de 212 milioane RON, având în vedere că anul 2019 a fost prima dată din ultimii ani când Blue Air a înregistrat profit, însă pandemia a dat peste cap planurile de creștere ale companiei.

Blue Air a fost un paravan la preluarea AIR Moldova

Blue Air a participat, în octombrie 2018, la controversata privatizare a companiei aeriene de stat AIR Moldova, ajungând să dețină indirect 49% din pachetul de acțiuni, iar restul la doi cetățeni ai Republicii Moldova: Andrei Ianovici - 25,5% și Serghei Melnik - 25,5%.

Privatizarea nu a fost făcută direct, ci prin intermediul unei firme noi create - Civil Aviation Group SRL. Valoarea tranzacției de vânzare-cumpărare depășea 1,2 miliarde de lei (circa 61,5 milioane euro), dintre care 50 milioane de lei au fost transferate la bugetul de stat, restul sumei reprezintă datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite.

Tranzacția a fost criticată de opoziție și experți, ca urmare a procedurilor netransparente, dar Guvernul Filip a susținut că nu aveau o altă soluție pentru o companie în prag de faliment.

Peste ceva timp s-a depistat că banii folosiți la privatizarea AIR Moldova au o proveniență dubioasă, inclusiv că ar fi fost aduși cash din Emiratele Arabe Unite.

Peste un an, în septembrie 2019, Agenția pentru Recuperarea Bunurilor Infracționale (ARBI) și Procuratura Anticorupție au aplicat sechestru în valoare de 301,6 milioane de lei pe capitalul Air Moldova, dar și pe cel al Civil Aviation Group. În aceeași perioadă, ARBI a aplicat sechestru în valoare de circa 670 de milioane de lei pe bunuri și active care aparțin companiei Air Moldova, inclusiv automobile, imobile, dar și două aeronave.

În scurt timp Blue Air s-a retras din afacerea AIR Moldova, iar cota ei din Civil Aviation Group a fost preluată de letonul Dzintars Pomers.

O comisie parlamentară a anchetat această privatizare constatând că o serie de încălcări la realizarea ei. Cât despre retragerea Blue Air, apoi comisia constata că aceasta "a deconspirat intenția reală a privatizării", respectiv faptul că firma a jucat rolul de paravan în preluarea companiei statului.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?