X 
Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Ce se întîmplă sub ”acoperișul” agențiilor de detectivi și de pază private

27 sep. 2018,, 17:59   Societate
15030 1

În ultima vreme autoritățile moldovene au acumulat destule pretenții față de activitatea agențiilor de pază și a celor de detectivi. Printre acestea figurează și lipsa de profesionalism al angajaților acestor structuri și nerespectarea cerințelor stipulate la eliberarea licenței.

Legea privind activitatea privată de detectivi și pază a intrat în vigoare acum 15 ani – pe 19 septembrie 2003, iar unul dintre scopurile de bază era contracararea criminalității pe această piață. Nu este un secret că, la început, sub ”acoperișul” multor agenții private avea loc o activitate ilegală de stoarcere a datoriilor și estorcare de bani. În perioada următoare legea a fost îmbunătățită de mai multe ori, însă experții și acum atrag atenția asupra imperfecțiunii acesteia.

Agenții aflate sub monitorizare

Monitorizarea activității agențiilor private de pază și de detectivi este responsabilitatea Ministerului Afacerilor Interne (MAI). Printre atribuțiile lui se numără controlul asupra respectării legislației și prestării serviciilor, precum și expedierea pe adresa conducătorilor acestor structuri a prescripțiilor privind înlăturarea obligatorie a deficiențelor identificate.

În Moldova activitatea privată de detectivi și pază este posibilă exclusiv în baza unei licențe eliberate după coordonarea cu MAI. Și Ministerul Educației, Culturii și Cercetării este implicat în procesul de formare și dezvoltare profesională a cadrelor în centrele de studii specializate. Poligoane de instruire a personalului se organizează cel puțin o dată la jumătate de an, sub supravegherea poliției. În plus, au fost prevăzute exerciții comune ale apărătorilor ordinii de drept și a agențiilor private de detectivi și de pază.


În toată lumea organizațiile neguvernamentale de acest tip fac parte din sistemul național de securitate . În Moldova, la începuturile formării businessului privat de detectivi, agențiile de securitate au fost supuse unor confruntări cu organele de drept oficiale. Cu timpul însă agențiile de stat și cele de private au ajuns la o înțelegere reciprocă. Adesea ele acționează în comun, și nu doar în cadrul instruirilor.

În același timp, angajații organelor de drept foarte des înaintau o mulțime de pretenții față de structurile private de detectivi și de pază, somîndu-le să activeze în cadrul legal. MAI previne că agențiile față de care autoritățile au acumulat diverse întrebări vor fi supuse unor controale minuțioase, ce se pot solda și cu retragerea licenței.

Surse din cadrul MAI au comunicat pentru Noi.md că cele mai dese încălcări țin de lipsa contractelor de prestare a serviciilor, nerespectarea obligațiilor, abuzul în serviciu, nerespectarea regulilor de procesare a datelor cu caracter personal. Adesea agențiile angajează persoane ce nu posedă nivelul necesar de calificare sau cu starea sănătății necorespunzătoare. Au fost cazuri în care armele nimereau la persoane cu psihicul instabil. Adesea inițiativa controalelor aparține personal participanților acestei piețe, care invocă nerespectarea de către concurenți a reglementărilor legale și a eticii profesionale.

„Această situație este explicabilă, a menționat pentru Noi.md reprezentantul unei agenții de pază private. Organizațiile licențiate tind să aibă sub protecția lor tot mai multe obiecte, pentru a avea tot mai multe surse de venit. Este o tendință normală. Dar dacă agenția își asumă niște obligații, ea este datoare să le îndeplinească cu respectarea legislației în vigoare. În relațiile reciproce dintre agenții trebuie să existe o concurență sănătoasă, bazată pe de o parte pe respectarea legii, pe de alta – pe legile economiei de piață.”

Reglare rigidă

Primele agenții private de pază și detectivi au apărut în republică la începutul anilor 90 ai secolului trecut. Inițial ”privații” activau în condiții complicate, în lipsa totală a unui cadru normativ și legal. În spațiul postsovietic era timpul celei mai intense criminalizări, sub ”acoperirea” agențiilor private adesea era desfășurată o activitate ilegală de stoarcere a datoriilor și estorcare de bani.

Prima lege privind activitatea privată de detectivi și de pază a apărut în 1994. Noua lege privind activitatea particulară de detectiv şi de pază a intrat în vigoare acum 15 ani – la 19 septembrie 2003. Ea a provocat reacția neunivocă a celor pe care îi viza. Legea prevede o reglementare suficient de dură și are scopul de a preveni și contracara fenomenul criminalității în agențiile de detectivi și de pază.

În cei 15 ani ea a fost amendată de mai multe ori, însă experții și acum o califică drept imperfectă. În special, posibilitățile limitate provoacă nemulțumirea celor care prestează servicii de detectivi. Legea reglementează strict genul de servicii pe care un detectiv privat le poate oferi cetățenilor și organizațiilor. Asta în timp ce instrumentarul său constă aproape în întregime din interogarea orală a cetățenilor, studierea documentelor, inspecția externă și supravegherea obiectelor.

Peste un sfert de secol de la apariția Legii privind activitatea particulară de detectiv şi de pază în RM, statisticile par foarte interesante. Dacă ar fi să credem cifrele, cu paza și securitatea în republică stăm bine: avem o sumedenie de întreprinderi de pază și o armată întreagă agenți de securitate. Astăzi avem înregistrate în țară cca 160 de companii private care prestează servicii de pază și securitate. Mai bine de jumătate dintre acestea se află la Chișinău. Vreo 30 de întreprinderi asigură paza la distanță.

Detectivii solitari

Mai puțin senină este situația agențiilor de detectivi, a căror majoritate activează în capitală și, de facto, reprezintă activitatea unui singur individ. Multe companii includ acest gen de activitate în actele constitutive, dar nu îl practică, de aceea o statistică exactă încă nu există.

În tot acest răstimp structuri serioase de detectivi în Moldova așa și nu au apărut, asta în timp ce în lume există sute de agenții cu statut internațional și oficii în multe regiuni ale lumii. Guvernele și reprezentanții businessului apelează adesea la serviciile lor. Spre exemplu – compania Kroll – o agenție privată de detectivi din America, angajată de autoritățile Moldovei să investigheze ”furtul secolului”.

Astăzi formatul de bază al businessului de detectivi în Moldova este un detectiv licențiat care activează pe cont propriu. De fapt, el are nevoie de document doar pentru a presta oficial, contra plată, serviciile respective. Detectivii înșiși menționează că licența nu le oferă drepturi, ci doar obligații. În loc de arme majoritatea detectivilor au mijloace speciale ”pentru respingerea unui atac ce amenință viața și sănătatea” (să zicem, bastonul, vesta antiglonț, balonul cu gaze).

La angajarea în acest sector au fost eliberate de anumite formalități persoanele care au activat la MAI, Ministerul Apărării, SIS, Poliția de Frontieră, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat, Centrul Național Anticorupție și Departamentul Instituțiilor Penitenciare al Ministerului Justiției. Desigur, dacă nu au fost concediați din sistem pentru calificare insuficientă sau din motive compromițătoare.

Iată de ce un detectiv particular tipic, ca și angajatul unei agenții de securitate, este un ofițer pensionat din organele de drept sau serviciile speciale. Într-o măsură mai mare sau mai mică, el duce dorul posibilităților operaționale pe care le avea cîndva, în timpul serviciului la stat, și luptă cu tentația de a le aplica în activitatea sa privată.

De la emigrare la cercetări referitoare la afaceri

La una dintre agențiile de detectivi chișinăuiene am reușit să clarificăm prețul serviciilor respective. De la $70-100 costă datele complete de înregistrare ale companiei moldovenești care vă interesează, informațiile extinse privind fondatorii și conducătorii (termen de executare 3–5 zile). De la $500 – adresa efectivă a oficiului, numărul de angajați, condițiile de arendă a încăperii, verificarea datoriilor debitoare, verificarea directorului (date personale, foto, locul de înregistrare, numerele de telefon mobil și de la domiciliu). Termenul de executare va fi de 7-12 zile.

De la $1000 și mai mult – datele despre filiale, întreprinderi afiliate, cifra de afaceri și bilanțul, lista cumpărătorilor și a furnizorilor, ratingul de credit, verificarea detaliată a doi fondatori sau administratori (proprietate, rude apropiate, legături penale și de altă natură, specimene ale semnăturii și scrierii de mînă, bolile suportate, acțiuni și cote-părți în alte întreprinderi, serviciul militar). La dorință și contra unei plăți suplimentare pot fi obținute informații privind condițiile contractului cu unul dintre partenerii de afaceri și mostra formularului cu antet. Termen de executare – 20-25 de zile.

Participanții pieței date menționează că antreprenorii au început să fie mai grijulii față de securitatea propriului business. În Moldova a devenit popular serviciul numit cercetarea afacerilor sau, ca să ne exprimăm juridic, „identificarea partenerilor de afaceri insolvabili sau nesiguri”.

Cei din agenții își amintesc că odinioară era foarte popular serviciul de confirmare a naționalității. Omul se pregătea să emigreze în Israel sau Germania și cerea să-i fie aduse dovezi că el este evreu. Astăzi necesitatea unor asemenea servicii apare mai rar, dar au apărut cereri din partea celor care caută azil. Este solicitat și următorul serviciu: cetățenii străini cer să fie verificate cetățencele moldovene pe care le-au cunoscut în Internet în scopul încheierii unei căsătorii. Temele veșnice – identificarea soților infideli și căutarea persoanelor dispărute sau a celor cu care a fost pierdută legătura.

„Cred că și pe viitor statul va face ordine pe această piață, spune directorul unei agenții chișinăuiene. În ultimii ani legea a devenit mult mai bună, din ea au fost eliminate prevederile ce încurcau deliberat munca particularilor. La MAI se iau măsuri de profesionalizare a participanților pieței. În același timp este necesar ca structurile obligate să supravegheze respectarea condițiilor de muncă stipulate în licență și a altor criterii să funcționeze mai organizat. Să evalueze activitatea agențiilor obiectiv și conform unor standarde exacte. Asta ne va permite să prestăm consumatorului final servicii de calitate mai înaltă și să excludem de pe piață organizațiile neprofesionale.”

Victor Surugiu

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?