Transnistria stiri: 1405
Eurovision stiri: 504

Artiștii Luiza Ianțen și Eduard Saakov au lăsat o moștenire bogată Moldovei (FOTO)

19 ian. 2022,, 05:00   Societate
2196 0

În anii 70, Chișinăul a fost numit Orașul Artiștilor, căci la acea vreme au fost create opere de artă uimitoare. Din păcate, multe dintre ele s-au păstrat doar în fotografii. Și chiar dacă unele dintre ele au ajuns pînă în zilele noastre, oricum puțini oameni știu despre ele și mult mai puțini cunosc creatorii lor. De aceea locals.md a hotărît să povestească despre unul dintre cei mai talentați și mai prolifici artiști care au lăsat o moștenire bogată Moldovei – Luiza Ianțen și Eduard Saakov.

Luiza Ianțen s-a născut pe 14 decembrie 1928 în satul Orlovo, în autonomia germanilor Povoljie, care a existat în componența RSFSR în 1923-1941. Luiza Ivanovna este originară din Sankt Petersburg, din dinastia unică Ianțen alcătuită din mai mult de 12 generații. În secolul al XVI-lea, artiștii au sosit în Rusia din Olanda. În Sankt Petersburg au fost numiți "ianțeni de trăsuri" sau "ianțeni pestriți", pentru că erau maeștri care pictau trăsuri. Ei au participat la pictura multor conace, palate și alte clădiri. De atunci, această dinastie artistică nu a fost întreruptă.

Luiza Ianțen a venit la Chișinău în anii 1950 după absolvirea Colegiului Muha. Atunci în republică nu existau universități de artă. Iar în anii 1970, Chișinăul era deja numit Orașul Artiștilor. Mai multe instituții de învățămînt simultan formau maeștri.


Perioada de vîrf a creație a Luizei Ianțen are loc în anii 80 – perioada în care Chișinăul făcea parte din zece cele mai frumoase orașe din Europa. Cele mai cunoscute lucrări de-ale sale sunt panourile din Palatul Republicii și din clădirea Circului. Pînza "Întîlnirea", realizată de ea în 1985 împreună cu soțul ei Eduard Saakov, este și acum numită cartea de vizită a Moldovei. Suprafața panoului din Palatul Republicii este de 32 m2, proiecția maximă a basoreliefului este de 74 cm, adică este de fapt o sculptură tridimensională. El este alcătuit din cîteva mii de elemente, figurile enorme erau formate din zeci de alte figuri mai.

Compoziția a fost creată pe tot parcursul anului 1984 și l-a costat pe creator sănătatea care s-a deteriorat.

"Comanda a fost realizată în sala de subsol a fondului artistic. Acolo era frig aproape tot anul, podeaua era de ciment. Argila era rece ca gheața. Mama purta mereu cizme, băsma și mai multe pulovere, dar oricum îngheța. Ea avea o tuse persistentă din cauza frigului și a expunerii la glazuri otrăvitoare. Această tuse a dispărut abia în Germania. Argila crăpa mereu, de aceea fragmentele panoului trebuiau uscate foarte încet sub o peliculă. Și oricum unele părți ale panourilor au crăpat, au trebuit refăcute de mai multe ori. După uscare și prima ardere, a urmat glazura și a doua ardere. Și, din nou, multe detalii trebuiau arse iar și iar pentru a obține culorile și nuanțele potrivite", spune fiica sculptorilor, ceramista Iulia Ianțen-Curtu.

În 1980, Luiza Ianțen a primit medalia "Pentru muncă asiduă", în 1987 a primit titlul de Artist emerit al RSSM. Pentru panourile și compozițiile ceramice "Выезд" și "Укротительница" instalate pe pereții Circului de stat din Chișinău, Luiza Ianțen și Eduard Saakov au primit medalii de aur ale Academiei de Arte a URSS. Luiza Ianțen a fost recunoscută în repetate rînduri drept cea mai bună ceramistă a anului în Uniune.

Lucrările lui Ianțen împodobeau cele mai mari magazine din capitală, de exemplu, "Garofița", pasaje subterane, farmacii, Casa Pionierilor. Dar de la multe ar rămas doar fotografiile. În circ, au fost grav avariate două panouri decorative de la intrare, fiecare cu o suprafață de aproximativ 30 m2. S-a pierdut o mare parte din ceea ce odinioară împodobea pereții Teatrului de Operă și Balet.

Luiza Ianțen și Eduard Saakov au decorat foarte multe cafenele, restaurante, cabane de vînătoare, clădiri publice și de stat, aeroportul. Au fost realizate numeroase panouri și inserții pe pereți, vase de podea, lămpi, sculpturi și compoziții sculpturale. Eduard Saakov, designer de specialitate, a realizat, de asemenea, numeroase proiecte de insigne, medalii, construcții arhitecturale de monumente și complexe memoriale.

Din tot patrimoniul lăsat de artistă și de soțul ei Eduard Saakov, s-au păstrat bine doar cîteva lucrări.

Luiza Ianțen a creat ilustrații pentru cărți și a lucrat cu mulți autori celebri, de exemplu, cu Grigore Vieru.


În 1994, familia Luizei Ianțen a emigrat în Germania. Acolo ea a continuat să lucreze, dar deja nu în ceramică, ci în pictură, grafică, participa la expoziții. A realizat o serie de lucrări grafice pe temă religioasă pentru biserică.

Luiza Ivanovna Ianțen a murit în 2006 și este înmormîntată la Berlin.

1
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?