COVID-19 în MOLDOVA  Mai multe detalii

„Eurovision – 2020”: Momentele pozitive și negative ale selecției naționale

„Eurovision – 2020”: Momentele pozitive și negative ale selecției naționale

Producătorul Serghei Orlov, cunoscut melomanilor pentru colaborarea cu muzicieni consacrați ca Olia Tira, Sunstroke Project, Lidia Isac, a enumerat momentele pozitive și cele negative ale selecției naționale pentru „Eurovision-2020”.

Într-un comentariu pentru Noi.md el a enumerat un șir de condiții, care l-au bucurat și mai multe motive care l-au dezamăgit.

Dacă e să vorbim despre momentele pozitive, Serghei Orlov a lăudat organizatorii pentru că au păstrat selecția publică, care ar fi putut să nu fie.


„Toate drepturile pentru selecția națională „Eurovision-2020”, aparțin companiei ”Teleradio-Moldova”, membră a Uniunii Europene a radiodifuzorilor. Ea poate efectua selecția în orice format și nimeni nu-i poate dicta condiții sau să o învețe cum trebuie să o facă corect. De vre-o doi ani organizatorii doresc să evite selecția. Au fost chiar încercări de a numi un interpret care să reprezinte Moldova la „Eurovision” și TRM are tot dreptul să o facă. Din careva motive asta încă nu s-a întîmplat, dar a îndepărtat data selecției, așa că pentru pregătirea și depunerea cererilor au rămas doar două săptămîni”, povestește Serghei Orlov.

Printre realizările pozitive este și organizarea finalei naționale, chiar și în ciuda încălcării regulamentului inițial. La început se dorea renunțarea la finală.

„Nu este clar cum poți să renunți la o emisiune populară a iernii”, menționează Serghei Orlov. Potrivit lui, datorită nivelului înalt al pieselor din acest an , spre deosebire de anul trecut, organizatorii au înțeles că finala, cu toate atributele sale, este necesară.

Din plusuri face parte și reprezentanța vastă, în cadrul concursului, a artiștilor cunoscuți și a tinerilor interpreți talentați.

„În acest an participă artiști consacrați, care deja au reprezentat țara la „Eurovision” în diferiți ani. Pașa Perfenii, Natalia Gordienco, Geta Burlacu cunosc „gustul” „Eurovision” și înțeleg ce anume așteaptă de la țara noastră cei din Rotterdam. Dar mai este Valentin Uzun și Irina Covalischi, Diana Rotaru, Maxim Zavidia, Valeria Pașa, Irina Kit, Denis Midone… Doar aceste nume ar fi suficiente pentru orice finală! Dar asta nu e tot! Există revelațiile primei etape. Sașa Letti, Catarina Sandu, grupurile ”Lonjeron” și Live Beat… Dar și toți ceilalți nu-s mai răi! Cred că ne va fi interesant să urmărim competiția lor”, a specificat Serghei Orlov.

O altă trăsătură pozitivă a selecției naționale în opinia lui este faptul că multe piese au fost compuse de autori autohtoni. Deși printre autori avem și nume străine cunoscute - Filip Kirkorov cu Dream Team, Nicos Sofis, care nu pentru prima dată lucrează cu artiștii moldoveni, alți compozitori notorii.

Există și un al cincilea moment pozitiv – lansarea unui site special.

„Pentru prima oară a apărut un site minunat, pe care poți citi știrile oficiale, audia toate piesele, vedea fețele interpreților. Chiar dacă lansarea a fost cam tardivă, este un eveniment important”, spune interlocutorul Noi.md.

A șasea latură pozitivă a selecției naționale ține de partea tehnică a concursului. Serghei Orlov a menționat, că transmisiunea primei etape a fost bună: am ajuns să avem în rețea un semnal video și audio normal.

Vorbind despre aspectele negative ale organizării selecției naționale, interlocutorul Noi.md a numit trei dintre ele – componența juriului, care trezește nemulțumiri, votarea prin sms și tergiversarea anunțului despre condițiile tehnice, parametrii scenei, rezoluția și amplasarea ecranelor, posibilitățile scenografiei etc.

„Principalul – componența juriului. Nu numai eu vorbesc despre aceasta. Este lucrul cel mai complicat și, desigur, durerea de cap a organizatorilor. Nu e simplu să găsești, într-o țară mică, jurați care să nu aibă relații de prietenie, colaborare, rudenie cu artiștii care participă la concurs. Interesant e că toți membrii juriului merită un respect enorm pentru aportul lor la cultura țării noastre. Dar… ”Eurovision” este un concurs atît de specific, încît noi în Moldova nu putem înțelege toți curenții lui subacvatici, tendințele, dorințele spectatorilor. El demult nu mai este ”concursul casnicelor”, cum era înainte. În el este inclusă și politica, și un show de nivel înalt, și tema combaterii oricărei discriminări, și tema egalității absolute - de la cea de gen la cea sexuală. Și desigur muzica, un mainstream absolut, în orice manifestări ale sale. Este și muzică modernă dansantă, și balade-pop, și piese folclorice sau vulgare, și compoziții ciudate care aproape ajung la marasm etc. Nu cred că toate acestea plac dirijorilor orchestrelor simfonice, care pe parcursul celor 16 ani de participare a țării noastre la ”Eurovision” nu au compus nimic pentru selecțiile naționale. Să mă ierte minunații, pot zice, marii noștri muzicieni. Cu unii dintre ei colaborez, îmi place creația lor, nu am nimic împotrivă ca ei să facă parte din juriu, însă acolo trebuie să alegem și alți oameni, care au fost la acest concurs, care cunosc acest proces din interior. La urma urmei, am putea atrage experți străini”, a specificat el.

Cu privire la a doua parte negativă a organizării selecției naționale pentru „Eurovision” - votarea prin sms – producătorul Orlov este convins că de fapt acolo nu există opinia spectatorilor, doar sprijinirea direcționată a artiștilor de către rude și prieteni.

„S-ar părea că votul prin sms este opinia publicului și că el nu poate fi ignorat. De fapt, 90% din mijloacele cheltuite pentru el de țara noastră o constituie banii artiștilor și ai apropiaților lor… Publicul nu este interesat azi să cheltuiască bani în acest scop! Să privești – e interesant, există o intrigă, dar să irosești banii proprii – mulțumesc, nu trebuie, nu credem noi în onestitatea acestui concurs. Și atunci votul prin sms se dovedește a fi o confruntare între portofelele și posibilitățile de administrare ale artiștilor. Care ar fi ieșirea din situație? Nu știu. Să anulăm sms-urile? Posibil, dar atunci va creste responsabilitatea juriului!”, a menționat producătorul.

Cea de-a treia latură negativă a selecției naționale, în opinia lui, este tergiversarea pregătirilor pentru showul din finală, familiarizarea participanților cu parametrii scenei, posibilitățile și condițiile tehnice.

Discuția cu Serghei Orlov a avut loc cu trei săptămîni înainte de finală și atunci parametrii tehnici ai scenei încă nu erau cunoscuți de nimeni.

„ Dar showul trebuie pregătit! Este una dintre responsabilitățile majore ale numărului! Putem exemplifica cu selecția din Ucraina, unde scenografia a fost elaborată cu trei ani în urmă și nu a mai fost schimbată de atunci. În general, selecția ucraineană poate servi drept etalon nu numai pentru noi, dar și pentru orice altă țară, ea fiind foarte calitativă”, a spus interlocutorul.

Ei, dar despre scandaluri, a menționat Serghei Orlov, lupta pentru un loc sub soare întotdeauna a trezit și interes, și nemulțumire, și ciocniri, și multe altele.

„Orice articol este bun, cu excepția necrologului”, spunea o interpretă celebră. Orice scandal trăiește în emisie o zi-două… Memoria păstrează numai ceea ce a fost pozitiv. E prematur să scriem un necrolog pentru „Eurovision” în Moldova. Trăiască și înflorească, iar noi vom crede”, a conchis Serghei Orlov.

Citește-ne pe Telegram, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Știrile partenerilor noștri
loading...
Mai multe

Sondaj Toate

load