TEMELE PRINCIPALE Toate Știrile

mai multeminimizează

Consumul de broccoli și varză de Bruxelles poate menține sănătatea vaselor de sînge

Broccoli-ul și varza de Bruxelles, două dintre cele mai puțin apreciate legume în ceea ce privește gustul, sînt excelente în prevenirea bolilor vaselor de sînge, sugerează un nou studiu.

Cercetătorii de la Edith Cowan University din Australia afirmă că un consum mai mare de legume crucifere, cum ar fi varza, broccoli-ul și varza de Bruxelles, este asociat cu o extindere mai mică a bolilor vaselor de sînge la femeile în vîrstă.

Folosind datele dintr-o cohortă de 684 de femei vîrstnice din Australia, recrutate în 1998, cercetătorii au descoperit că persoanele care aveau o alimentație bazată pe mai multe legume crucifere aveau un risc mai mic de a se confrunta cu acumulări extinse de calciu pe aortă, un marker-cheie pentru boala structurală a vaselor de sînge, transmite doc.ro.

Boala vaselor de sînge afectează arterele și venele și poate reduce fluxul de sînge care circulă în organism. Această reducere a fluxului sangvin poate fi cauzată de acumularea de depozite grase de calciu pe pereții interiori ai vaselor de sînge, cum ar fi aorta. Această acumulare de depozite grase de calciu este principala cauză a unui atac de cord sau a unui accident vascular cerebral.

Cercetătorul principal, dr. Lauren Blekkenhorst, afirmă că există o curiozitate în legătură cu legumele crucifere asupra căreia acest studiu a aruncat mai multă lumină. În studii anterioare, au fost identificate persoanele care consumau regulat aceste legume și s-a stabilit că aveau un risc redus de a se confrunta cu un eveniment cardiovascular, cum ar fi un atac de cord sau un accident vascular cerebral. Descoperirile din acest nou studiu oferă o perspectivă mai clară asupra mecanismelor potențiale implicate.


Oamenii de știință au constatat acum că femeile în vîrstă care consumă cantități mai mari de legume crucifere în fiecare zi au șanse mai mici de a avea o calcificare extinsă pe aortă. Un element constitutiv care se găsește din abundență în legumele crucifere este vitamina K, care poate fi implicată în inhibarea procesului de calcificare care are loc în vasele de sînge.

De ce este utilă o porție suplimentară de verdeață în fiecare zi

Dr. Blekkenhorst a spus că femeile din acest studiu care au consumat mai mult de 45 g de legume crucifere în fiecare zi (de exemplu, ¼ ceașcă de broccoli la abur sau ½ ceașcă de varză crudă) au fost cu 46% mai puțin susceptibile de a avea o acumulare extinsă de calciu pe aortă în comparație celor care consumau mai puțin (sau deloc) legume crucifere în fiecare zi.

Acest lucru nu înseamnă că singurele legume pe care ar trebui să le consumăm sînt varza, broccoli-ul și varza de Bruxelles, atenționează cercetătorii, ci ar trebui să avem în dieta zilnică o mare varietate de legume, pentru a ne bucura de o sănătate generală mai bună.

Fundația Inimii din Australia consideră că descoperirile sînt promițătoare și ar dori să facă mai multe cercetări în acest domeniu. Acest studiu oferă informații valoroase despre modul în care acest grup de legume ar putea contribui la sănătatea arterelor și, într-un sens mai larg, a inimii.

Bolile de inimă sînt principala cauză de deces în Australia, iar dieta nesănătoasă este responsabilă pentru cea mai mare proporție din povara bolilor de inimă. Și la nivel mondial lucrurile stau la fel de prost. Savanții recomandă includerea a cel puțin cinci porții de legume în alimentația zilnică, alături de fructe, fructe de mare, carne slabă, lactate și uleiuri sănătoase din nuci și semințe. Din păcate, mulți adulți nu respectă aceste indicații.

Cruciferele, utile și pentru sănătatea carotidei

Un alt studiu² în care cruciferele s-au dovedit benefice a fost realizat tot pe femei vîrstnice. Aceste femei la vîrsta a treia, care au consumat multe legume de-a lungul timpului, prezentau o grosime mai mică a peretelui arterei carotide.

Cercetătorii au distribuit chestionare privind frecvența alimentelor către 954 de femei cu vîrste de 70 de ani și peste. Participantele au marcat aportul lor de legume într-un interval de la „a nu mînca niciodată legume” pînă la „de trei sau de mai multe ori pe zi”. Tipurile de legume au inclus cruciferele, ceapa, usturoiul, prazul și alte legume galbene și portocalii. Pentru a măsura grosimea peretelui arterei carotide au fost utilizate sonogramele.

Cercetătorii au observat o grosime a peretelui arterelor carotide cu 0,05 milimetri mai mică între femeile care consumau multe legume și cele care aveau consumuri reduse de legume. O scădere de 0,1 mm a grosimii peretelui carotidei este asociată cu o scădere de la 10% la 18% a riscului de accident vascular cerebral și atac de cord.

După ce oamenii de știință au făcut ajustările necesare legate de la stilul de viață, factorii de risc pentru bolile cardiovasculare (inclusiv utilizarea medicamentelor), precum și alte tipuri de legume și factori dietetici, rezultatele au continuat să arate o asociere implicînd efectul protector între legumele crucifere și grosimea peretelui arterei carotide.

Cum să introduci mai multe legume și fructe în alimentație

Dacă ți se pare că 5 porții de legume și fructe pe zi înseamnă foarte mult, e bine să știi că nu este așa. Legumele și fructele pot fi ușor introduse în alimentație fără să te străduiești prea tare:

Mănîncă o legumă la fiecare masă (de exemplu, o mînă de spanac pus în omletă la micul dejun, o salată de varză cu masa de prînz, cîteva bucățele de broccoli fiert, asezonat cu usturoi, alături de masa de seară)

Bea un smoothie verde pe zi (preparat, de exemplu, din 2-3 florete de broccoli, cîteva frunze de pătrunjel, un castravete, o portocală)

Mănîncă în fiecare zi o supă sau o ciorbă cu cît mai multe legume pe gustul tău.

Ia în fiecare zi o gustare pe bază de fructe, ori în prima parte a zilei, ori între masa de prînz și cină (de exemplu, la ora 16:00 poți mînca unul-două fructe de sezon sau un fruct și un pumn de nuci sau semințe - migdale, alune de pădure, semințe de dovleac etc.).

Urmărește-ne pe Odnoklassniki, dacă vrei să afli mai multe

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter


Mai multe

Sondaj Toate

load