Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

De ce lui Igor Grosu nu-i place cuvîntul "federalizare"

29 iul. 2022,, 10:45   Politică
4389 0

Unii deputați consideră că șeful adjunct al Biroului Pentru Reintegrare, Nicolai Țveatcov, care a vorbit marți despre o eventuală federalizare a Republicii Moldova, trebuie demis din funcție.

De această opinie este, de exemplu, și președintele Parlamentului, Igor Grosu.

"Este un model de coloana a cincea, care a mai rămas din păcate în structuri. Asta drept contraargument la socialiști care stau și se plîng peste tot. Iată a rămas o reminiscență de asta, care miroase foarte urît prin declarații antistatale", a spus Grosu.

Nicolai Țveatcov a spus că nu este împuternicit să discute cu presa.

"Eu în primul rînd încă nu sînt împuternicit să dau comentarii pentru presă, mai ales să comentez cuvintele președintelui Parlamentului. În al doilea rînd, îndemn și insist să fie auzit contextul emisiunii și cuvintele mele, unde eu în niciun caz nu am spus așa cum era spus la Jurnal TV despre reînvierea, reanimarea cuvîntului federalizare", a declarat șeful adjunct al Biroului pentru Reintegrare.


Negocierile în formatul 5+2 și declarațiile recente ale lui Țveatcov au fost comentate și de către unii deputați din opoziție.

"Observăm o stagnare în formatul „5+2” din motiv că unele țări din acest format se află astăzi în conflict militar, crește rolul formatului „1+1” - Chișinău-Tiraspol. Evident că trebuie de comun acord să elaborăm acest proiect politic, acest set de condiții, pe care să le respectăm și reîntregim țara. Dacă vor fi puse la bază principiile de federalizare, acest lucru trebuie de pus în discuții", a declarat Vlad Bătrîncea, deputatul BCS.

La rîndul său, Diana Caraman, consideră cele două maluri trebuie să fie apropiate.

"Consider că noi avem o experiență bună de apropiere a celor două maluri – mă refer la experiența PCRM din 2001-2009, cînd au fost inițiative de apropiere atît din partea Parlamentului, cît și a Președinției Republicii Moldova. Acea experiență poate fi preluată și în condițiile de astăzi", a declarat Caraman.

Reamintim că într-un comentariu anterior, vicepremierul pentru Reintegrare, Oleg Serebrian, a mențioant că reîntregirea Republicii Moldova este o prioritate. Potrivit acestuia, afirmațiile lui Țveatcov nu reprezintă și poziția Biroului pentru Reintegrare.

"Federalizarea nu este nici măcar subiect de reflecții teoretice, pentru că mă întrebați dacă se lucrează asupra unor strategii, se lucrează și tocmai asta este ideea noastră, în cooperarea cu mai mulți parteneri externi, inclusiv UE, să ne gîndim asupra unei formule. Federalizarea nu este o opțiune, a fost o opțiune respinsă de societate acum 20 de ani", a menționat Serebrean.

Întrebați dacă urmează anumite sancțiuni pentru Nicolai Țveatcov, responsabilii de la Guvern spun că analizează situația, iar acțiunile ulterioare vor fi făcute publice.

Luînd în considerare toate aceste afirmații, ar trebui să ne amintim de istoria încercărilor de reintegrare a Moldovei,, cînd unele forțe externe, care au nevoie de cît mai multe focare de tensiune în lume, inventau tot felul de istorii de groază, punîndu-le în gura opoziției pentru a împiedica procesul de reglementare. Una dintre aceste sperietori a fost termenul "federalizare", cu care speriau oamenii obișnuiți, convingînd electoratul că acest lucru este ceva îngrozitor. Același lucru s-a întîmplat și în Ucraina, cînd, speriind cu acest termen, forțele externe au întrerupt punerea în aplicare a acordurilor de la Minsk și, în consecință, procesul de reintegrare a Donbassului.

De fapt, federația este o formă de guvernare foarte eficientă și stabilă, iar acest lucru îl putem vedea după exemplul mai multor țări dezvoltate ale lumii cu un sistem politic stabil, printre care:

• SUA;
• Germania;
• Belgia;
• Rusia;
• Austria;
• Elveția (Confederație).

În același timp, există o serie de state unitare în care provinciile au un grad mai mare de autonomie decît în statele federale. În același timp, în aceste state au loc mereu referendumuri privind desprinderea unei sau altei provincii. Drept exemplu este Scoția în Marea Britanie și Catalonia în Spania.

Nu contează cum se va numi ceea ce va reieși ca urmare a negocierilor privind unificarea țării, dar important este conținutul acordurilor, în urma cărora locuitorii de pe ambele maluri vor trăi din nou în aceeași țară și pe pămîntul moldovenesc va fi pace.

10
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?