Transnistria stiri: 1380
Eurovision stiri: 499
Preşedintele stiri: 3988

Chicu, despre concesionarea Aeroportului: "De ce a dispărut subiectul de pe agenda publică?"

3 iun. 2022,, 10:14   Politică
3524 0

Au trecut nouă ani de la concesionarea Aeroportului Internțional Chișinău, iar astăzi acest subiect pare să nu mai fie pe agenda guvernării, menționează fostul prim-ministru Ion Chicu într-o postare pe rețelele de socializare.

Fostul demnitar se întreabă de ce a dispărut subiectul de pe agenda publică, după ce anterior guveranrea a făcut "mare zarvă" în legătură cu concesionarea Aeroportului.

"Exact cu 9 ani în urmă, cel mai "pro-european" guvern (după actualul) din istoria țării, concesiona Aeroportul Internațional Chișinău unei companii din Habarovsc, Rusia. Pe atunci, era o colaborare tacită între Chișinău și Moscova: noi le dăm aeroportul, ei se fac că nu ne cer plata pentru gazele livrate (în 2011-2015 s-au acumulat 393 mln. dolari datorie pe gaze, pe care rușii ni le cer acum)... Așa era, la televizor spuma verde se pupa cu Merkel și Biden, iar pe din spate cedau unicul aeroport internațional al țării rușilor...

"Aniversarea" concesionării a trecut neobservată anul acesta la Chișinău, deși în alți ani era mare zarvă la acest subiect. De ce a dispărut subiectul de pe agenda publică? De ce "presa independentă" va arăta mai degrabă cum Gavrilița strivește în marș o bătrînică, decît să mai zică ceva de jaful veacului - adică al aeroportului și miliardului? E simplu - aceeaiași bandă a revenit la putere.

În 2020, după ce guvernul de atunci a reziliat contractul criminal de concesionare a aeroportului cu Avia Invest, "investitorii de la Habarovsc" s-au adresat la Arbitrajul Internațional de la Stockholm. Deoarece procesul este de durată, iar guvernul nu avea posibilitate legală să preia forțat aeroportul (așa au semnat guvernanții în 2013, încît guvernul nu mai avea practic niciun drept în acest contract de concesiune), noi am găsit atunci o posibilitate legală de a-i lua în buget "investitorului" 50% din acea taxă aeroportuară de 9 euro, pe care fiecare pasager o achită. Posibilitate legală de a anula totalmente această taxă sau pentru a o diminua - nu există (iarăsi din cauza, că guvernul de atunci a semnat așa contract).


Deci, din 1 iulie 2020, "băieții de la Habarovsc" au fost nevoiți să verse în bugetul statului cîte 4,5 euro din cei 9 euro, luați de la fiecare pasager la decolare.

În 2020 era pandemie, zboruri puține, și la buget au ajuns doar circa 10 mln. de lei din impozitarea cu 50% a celor 9 euro. În 2021, deși tot cu o perioadă semnificativă de pandemie, la buget au ajuns deja peste 84 mln. de lei. În acest an, încasările sînt infime față de anul trecut - doar circa 10 mln. lei. Nu mă voi grăbi să vin cu opinie de ce s-au prăbușit încasările și dacă asta este legat cu introducerea administrătii externe de către Spînu și banda la aeroport. Posibil, că din cauza războiului și închiderii cerului, în aceste luni am avut mai puține zboruri. Vom urmări acest proces și vă vom ține informați. Poate "presa independentă" face un demers autorităților la acest capitol?" , a scris Chicu pe rețelele de socializare.

8
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?