X 
Cutremure stiri: 504

Usatîi: Guvernarea pregătește furtul Întreprinderii de Stat „Portul Fluvial Ungheni”. Reacția ministerului

12 sep. 09:52   Politică
11637 1

Guvernarea pregătește furtul Întreprinderii de Stat „Portul Fluvial Ungheni”, din care face parte și Portul de pasageri și marfă Giurgiulești.

Declarația a fost făcută de Renato Usatîi care a prezentat o investigație, care conține multe materiale și probe despre această tentativă a guvernării. Potrivit lui, în schema respectivă sunt folosite și unele elemente care au fost utilizate la „furtul miliardului”, acum zece ani.

Usatîi a precizat că privatizarea acestui obiectiv strategic al statului ar urma să fie realizată prin intermediul așa-zisului parteneriat public-privat, chiar dacă concesionările și parteneriatele publice-private au fost interzise. Iar decizia respectivă ar putea fi luată nu de Parlament, ci de Guvern, prin asumarea răspunderii, exact așa cum s-a făcut atunci când a fost furat miliardul din sistemul bancar național.

Potrivit politicianului, semnarea acordului de consultanță la tema privatizării deja a fost avizată de comisia parlamentară pentru relații externe, urmând să fie aprobat în cel mai scurt timp și de Guvern.

„La Acordul de consultanță Spînu a pregătit și un „gambit” juridic. Dacă după conferința de astăzi Maia Sandu va solicita deputaților să nu ratifice acest Acord de consultanță, documentul va putea fi ratificat de Guvern. Conform textului, Acordul intră în vigoare la data ratificării. Dar nu este indicată instituția de stat care o va face. Acest text este bine gândit și pare la prima vedere că Parlamentul este instituția, care poate ratifica acest acord. Dar Guvernul poate angaja răspunderea asupra proiectului de lege pentru ratificarea lui”, se arată în materialele prezentate.


De precizat că, dacă în decurs de 72 de ore din momentul angajării răspunderii, cel puţin 1/4 din numărul deputaţilor aleşi nu depun o moţiune de cenzură Guvernului sau dacă moţiunea de cenzură depusă este respinsă, proiectul de lege se consideră adoptat şi devine executoriu pentru Guvern: „Conform surselor din cadrul PAS, pentru examinarea moțiunii nu se va asigura cvorum”.

Renato Usatîi s-a adresat guvernului să nu aprobe proiectul acestui acord, or întreprinderea Portul Fluvial Ungheni este profitabilă și nu are nevoie de parteneriate publice-private dubioase.

Acordul de prestări servicii de consultanță pentru tranzacții ar urma să fie semnat între Guvern și Corporația Financiară Internațională. Proiectul prevede că Guvernul va plăti Corporației Financiare Internaționale, 1 100 000 dolari pentru serviciile ei, inclusiv „bonus”. Sume uriașe sunt prevăzute și pentru o eventuală denunțare a acordului de către partea moldovenească.

Întreaga investigație cu detalii și probe este publicată pe pagina personală a lui Renato Usatîi www.rup.md . Liderul Partidului Nostru a mulțumit “unor membri ai partidului de la guvernare PAS” pentru că i-au dezvăluit această schemă și au „muncit alături la realizarea investigației”. “Este demonstrare a faptului că în acest partid există și oameni buni”, a concluzionat Renato Usatîi. El și-a exprimat speranța că președinta Maia Sandu “va veni cu o replică la această investigație” sau „își va proteja hoțomanii, cum a făcut-o și în cazul procurării gazelor naturale, dar și a scandalului cu procurarea și îngroparea păcurii la Termoelectrica”.

Pe de altă parte, într-un răspuns oferit pentru Noi.md, Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, neagă acuzația, calificându-le drept falsuri.

“Declarațiile lui Renato Usatîi sînt false. Noi am anunțat încă în septembrie anul trecut, în cadrul unei conferințe de presă proiectul de dezvoltare al Portului Giurgiulești. Planul nostru este să:

- creștem capacitatea de transbordare portuară, estimativ cu 800 de mii de tone;

- atragem cât mai multe investiții pentru dezvoltarea Portului de Stat Giurgiulești;

- găsim o alternativă pentru exportatorii din Republica Moldova care nu se mai pot baza pe porturile ucrainene.

În cadrul Proiectului, vor fi realizate mai multe lucrări cum ar fi construcția de silozuri de cereale cu o capacitate de aproximativ 80 000 de tone, dotarea cu încărcătoare de cereale cu viteză estimată de 1500 t/h, amenajarea liniilor de cale ferată și a unei stații de descărcare feroviară, construcția unei parcări pentru camioane, a unei stații de descărcare a camioanelor. Acum ne aflăm la etapa în care se elaborează studiul de fezabilitate,” scrie în răspuns.

14
4
1
26
10

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Utilizați inteligența artificială în munca/studiile dumneavoastră?
Caii moldovenești, în centrul unui scandalСандуляк Владислав