X 
Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3991

Raport Promo-LEX privind campania electorală: Cheltuieli nedeclarate și cadouri cu duiumul

18 mai. 2018,, 13:17   Politică
3296 0

Misiunea de Observare Promo-LEX a prezentat, astăzi, cel de-al treilea Raport de monitorizare a alegerilor locale din 20 mai.

Observatorii au constatat mai multe probleme, printre care: nedeclararea tuturor cheltuielilor efectuate de către concurenții electorali, prezența discursului instigator la ură și discriminare în mesajele concurenților, etc. De asemenea, în comparație cu perioada precedentă de monitorizare, concurenții au oferit mai multe cadouri electorale. La fel, observatorii Promo-LEX au constatat că, doar jumătate din secțiile de votare au rampe de acces.

Conform observatorilor Promo-LEX, în perioada monitorizată au fost organizate cel puțin 210 activități de promovare electorală, majoritatea – 173 (82,38%) fiind desfășurate în mun. Chișinău. Din totalul activităților, cel puțin 68 (32%) au fost organizate de candidatul PSRM; 48 (23%) – de Silvia Radu, iar 33 (16%) – de candidata PPȘ. Cele mai utilizate instrumente de promovare rămîn a fi: întîlnirile cu alegătorii –31% din activități și utilizarea corturilor – în 28%.

Conform informației furnizate de observatorii Promo-LEX, în cel puțin 77 birouri electorale ale secțiilor de votare (BESV) (23,19%) din totalul de 332 verificate, s-a constatat încălcarea termenelor legale de alegere a președintelui, vicepreședintelui și secretarului.

Continuă a fi raportate situații care pot fi calificate drept utilizare a resurselor administrative. Astfel, observatorii au raportat 15 cazuri, dintre care: 3 întîlniri cu alegătorii organizate în incinta instituțiilor de învățămînt în timpul orelor de muncă (2 – PSRM, 1 – CI Silvia Radu); 4 întîlniri cu alegătorii organizate în incinta întreprinderilor de stat în timpul orelor de muncă (2 – PSRM, 1 – PUN, 1 – CI Silvia Radu); 8 întîlniri cu alegătorii organizate în incinta instituțiilor medicale în timpul orelor de muncă (4 – PSRM, 2 – PUN, 1 – PL, 1 – PPȘ).


Comparativ cu perioada precedentă de raportare, Promo-LEX a constatat o creștere semnificativă a numărului de cazuri de oferire a cadourilor electorale (17 în total), cu implicarea concurenților electorali din partea PPȘ – 8 cazuri; Silvia Radu – 5 cazuri; PSRM – 2 cazuri; PDM – 1 caz și PPPDA – 1 caz.

În perioada monitorizată 13 concurenți electorali au declarat fonduri de campanie de 2 751 540,81 lei și au efectuat cheltuieli de 2 392 698, 65 lei. Ponderea majoră a cheltuielilor declarate este pentru publicitate și materiale promoționale – 95%, cheltuieli pentru întruniri și evenimente – 2%, servicii de sondare a opiniei publice – 2%, pentru utilizarea transportului au fost raportate – 1% și alte cheltuieli – 1%.

Misiunea de observare estimează că, 8 concurenți electorali au omis reflectarea completă a cheltuielilor efectuate pe parcursul celor 2 săptămîni de campanie. Suma totală a cheltuielilor nedeclarate este estimată la cel puțin 1 144 229 lei, majoritatea cheltuielilor neraportate fiind pentru publicitate stradală și materiale promoționale.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?