X 
Coronavirus stiri: 8130
Obiectiv european stiri: 326
Criza energetică stiri: 937

Cum a reacționat Găgăuzia la obținerea de către Moldova a statutului de candidat la aderarea la UE?

28 iun. 18:30   Politică
3634

După decizia oficială de a acorda Republicii Moldova statutul de țară candidată la aderarea la Uniunea Europeană, împărtășind valorile europene de bază: democrația, drepturile omului și statul de drept, Adunarea Populară a Găgăuziei va promova activ interesele găgăuzilor în contextul asigurării independenței politice și economice a Autonomiei găgăuze.

Acest lucru se precizează în proiectul de Declarație privind atitudinea Adunării Populare a Găgăuziei față de obținerea Republicii Moldova a statutului de țară candidată la aderarea la Uniunea Europeană. Documentul este prezentat pe site-ul oficial al Adunării Populare a Găgăuziei și va fi examinat în cadrul unei ședințe a organului legislativ al autonomiei.

Proiectul de declarație notează că la 23 iunie 2022, Moldova a primit oficial statutul de țară candidată la aderarea la Uniunea Europeană. Iar Adunarea Populară a Găgăuziei, în calitate de organ reprezentativ și competent al Unității Teritoriale Autonome Găgăuzia, care are dreptul de a participa la politica externă a țării noastre, în interesul poporului găgăuz, nu a comentat în mod expres acest demers politic al conducerii țării noastre, dînd dovadă de diplomație și reținere, pentru a nu exista acuzații la adresa autorităților Găgăuziei cu privire la crearea de bariere în calea viitorului european al Republicii Moldova.

Totodată, declarația atrage atenția asupra faptului că procedura de obținere de către Republica Moldova a statutului de țară-candidată la aderarea la Uniunea Europeană s-a desfășurat în lipsa din partea guvernului central a transparenței şi a unor discuții și consultări plenare, inclusiv implicarea în procesul de negociere autorităţilor găgăuze în calitate de reprezentanţi ai unei formaţiuni teritoriale autonome în cadrul Republicii Moldova.

Procedura chestionarului pentru ca țara noastră să obțină statutul de țară-candidată la aderarea la Uniunea Europeană s-a desfășurat cu ușile închise, lăsînd deschisă problema respectării intereselor poporului găgăuz puțin numeros și a UAT Găgăuzia în ansamblu, ca entitate autonomă.


Se subliniază că Guvernul și Parlamentul Moldovei au neglijat recent interesele legitime ale UAT Găgăuzia, încălcînd unilateral acordurile încheiate în cadrul grupului de lucru al Parlamentului Moldovei și al Adunării Populare a Găgăuziei privind Legea cu privire la Procuratură (intrarea de drept al procurorului Găgăuziei în Consiliul Superior al Procurorilor), de modificare a articolului 27 din Legea cu privire la statutul juridic special al Găgăuziei (crearea unui mecanism de garantare pentru păstrarea competențelor Găgăuziei; Congresul Autorităților Locale și Regionale al Consiliului Europei a recomandat Parlamentului Republicii Moldova să adopte modificările relevante pînă la 1 septembrie 2022).

„Prin urmare, după decizia oficială de a acorda țării noastre statutul de țară candidată la aderarea la Uniunea Europeană, împărtășind valorile juridice europene de bază: Democrația, Drepturile Omului și Statul de Drept, Adunarea Populară a Găgăuziei va promova activ interesele poporului găgăuz în contextul asigurării independenței politice și economice a autonomiei găgăuze”, se arată în proiectul de declarație al APG.

Documentul despre democrație și drepturile omului subliniază că guvernul existent în țara noastră este o proiecție a voinței poporului, inclusiv a voinței poporului găgăuz. Prin urmare, orice decizie a autorităților, în special a celor cu semnificație istorică pentru viitorul statului, ar trebui să fie în interesul oamenilor care i-au dat legitimitate. Drepturile fundamentale ale omului de a participa procesele decizionale și de a fi informat trebuie realizate prin consultări ample cu populația cu privire la perspectivele integrării europene. Organele administrației publice centrale ar trebui să fie în dialog instituțional cu reprezentanții administrației publice locale și, bineînțeles, cu autoritățile publice de nivel special, statut atribuit în mod legal autorităților UAT Găgăuzia.

În ceea ce privește statul de drept, proiectul de declarație al APG atrage atenția asupra faptului că în entitățile autonome ale Uniunii Europene, statutele de autonomie au statut de legi constituționale care asigură o protecție juridică garantată competențelor exclusive ale entităților autonome. Legea cu privire la statutul juridic special al Găgăuziei nr. 344/1994, în ciuda caracterului său juridic, nu are un statut juridic special, cu atît mai puțin o fixare constituțională, care practic îi elimină semnificația juridică și o face un act juridic vulnerabil.

După cum s-a menționat, principala misiune a deputaților Adunării Populare a Găgăuziei pe calea integrării europene în continuare a Moldovei va fi consolidarea protecției drepturilor omului, în ceea ce privește creșterea rolului societății civile în procesul decizional la toate nivelurile, și promovarea unei inițiative legislative pentru a da un statut juridic constituțional Legii cu privire la statutul juridic special al Găgăuziei, în deplină conformitate cu recomandările Comisiei de la Veneția și ale altor structuri europene importante.

„Considerăm că autoritățile Găgăuziei și, mai ales, autoritățile Republicii Moldova, au șansa istorică de a arăta adevăratele intenții în implementarea valorilor juridice europene și în asigurarea independenței politice și economice a Autonomiei găgăuze. Dacă această șansă nu va fi realizată de autoritățile Republicii Moldova, atunci populația UTA Găgăuzia va continua să fie sceptică cu privire la viitorul european al țării noastre”, se arată în document.

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Experții vorbesc despre un posibil deficit de apă în Moldova. Ce ar trebui să facem?
Cartea neamuluiКатрук Валерий
Balade despre strămoșiСандуляк Владислав