X 
Transnistria stiri: 1406
Eurovision stiri: 504

Elevii cer psiholog și programe pentru a preveni bullying-ul din școli

3 iun. 2021,, 18:00   Societate
2856 0

Pentru a se simți protejați, copiii le solicită autorităților prezența unui psiholog în fiecare școală, un cod cu reguli bine definite în abordarea fenomenului de bullying, precum și programe de educație non-formală, care să-i ajute pe elevi să prevină bullying-ul.

Doleanțele copiilor față de profesori sînt ca aceștia să-i trateze pe toți în mod egal, indiferent de statutul social, economic sau cunoștințe, să fie mai atenți, deschiși și prietenoși și să intervină în situațiile de bullying.

La o conferință la această temă, copiii au purtat un dialog cu autoritățile, profesorii și părinții despre problemele pe care le-au identificat și soluțiile pe care le văd ei pentru o școală fără bullying, potrivit IPN cu referire la un comunicat presă al organizației nonguvernamentale „Terre des homes Moldova”, care implementează proiectul „Eforturi comune pentru a combate bullying-ul în Moldova”.

„Vorbiți cu noi calm și clar, nu strigați la noi. Nu ne comparați cu alți copii, susțineți-ne alegerile, aveți încredere în noi. Oferiți-ne atenție, timp și grijă. Interesați-vă de stările prin care trecem, de viața noastră de la școală, pentru că am putea fi în pericol și să nu mărturisim”, este ceea ce-și doresc copiii de la părinți.

Pentru un mediu mai sigur și prietenos la școală, copiii le recomandă semenilor să fie binevoitori și respectuoși unii cu alții, să comunice deschis și prietenos, pentru a soluționa conflictele. „Fiecare dintre noi este valoros și poate fi parte a schimbării. Fii chiar tu cel care oprește bullying-ul!”, își îndeamnă adolescenții semenii.


Atît copiii, cît și părinții, cadrele didactice, și reprezentanții direcțiilor învățămînt au notat că cea mai mare carență este lipsa unui psiholog în fiecare școală, un psiholog profesionist, în pas cu tendințele din domeniu, implicat, prezent și atent la nevoile copiilor. Un al doilea aspect foarte important, scos în evidență, este necesitatea instruirilor continue, atît pentru personalul pedagogic, cît și pentru părinți.

Svetlana Pelin, psiholog la o instituție de învățămînt din orașul Basarabeasca, a subliniat că un singur psiholog în școală nu este suficient, iar pentru a contracara fenomenul de bullying este nevoie să se pună accent în mod special pe intervenție, începînd din școala primară.

Natalia Madan, părinte, este de părere că părinții au nevoie de instruiri în comunicare, să învețe în permanență cum să comunice eficient cu copiii lor la toate vîrstele. Să nu critice și să nu ignore copilul cînd acesta le povestește ceva. Și foarte importantă este validarea tuturor emoțiilor.

Prezentă la dezbateri, Natalia Grîu, secretar de stat la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, a spus că așteaptă să primească un raport oficial cu toate recomandările, pentru a fi analizate la minister. Natalia Grîu a subliniat că acest an de învățămînt a fost unul complicat din cauza pandemiei, astfel, multe dintre problemele existente s-au agravat.

Ilija Talev, reprezentant adjunct de țară al UNICEF Moldova a menționat că problema bullying-ului nu poate și nu trebuie rezolvată fără participarea activă a copiilor – ei sînt cei care trec prin acest fenomen și suferă din cauza lui.

Aproape 400 de adolescenți din toată țara au contribuit, atît în calitate de participanți, dar și ca experți la „Analiza privind necesitățile copiilor pentru a se simți în siguranță și a avea o școală fără bullying”. Analiza este parte a proiectului „Eforturi comune pentru a combate bullying-ul în Moldova”, implementat de „Terre des homes” Moldova în 30 de școli din țară, în perioada august 2020 – mai 2021, cu suportul UNICEF Moldova, ChildHub și Oak Foundation.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?