Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Atragerea tinerilor specialiști, printre prioritățile sindicaliștilor din educație

8 apr. 2022,, 23:30   Societate
2468 0

Profesorii noștri îmbătrînesc, iar absolvenții universităților nu vin să ocupe locurile vacante. În ultimii ani, majoritatea cadrelor didac­tice a atins vîrsta de pensionare. Potrivit datelor statistice, circa zece la sută dintre profesori sînt tineri cu vîrsta sub 30 de ani. Fiecare al patrulea cadru didactic are vîrsta de 50-59 de ani, informează Noi.md cu referire la vocea.md.

Deși Ministerul Educației și Cercetării susține că întreprinde măsuri pentru a-i atrage pe tineri în sistem, școlile din țară duc lipsă de peste 2300 de profe­sori. Tinerii specialiști refuză să se angajeze din cauza salariilor mici, a lipsei spațiului locativ, a suprasolicitării etc.

Discuții pe marginea acestui subiect, dar și pe alte teme, au avut loc în una din zilele trecute, în cadrul ședinței Consiliului General al Federației Sindicale a Educației și Științei (FSEȘ). Pe ordinea de zi au figu­rat mai multe chestiuni, cea esențială fiind activitatea comună a Consiliului municipal (CM) al FSEȘ și a Direcției generale educație, tineret și sport de la primăria Chișinău, pentru consolidarea corpului didactic prin atragerea tinerilor specialiști.

La eveniment au participat Anatolie To­pală, ministrul Educației și Cercetării, Igor Zubcu, președintele Confederației Naționale a Sindicatelor din Moldova (CNSM), Andrei Pavaloi, șef interimar al Direcției generale educație, tineret și sport Chișinău, Eduard Coropceanu, rectorul Universității de Stat din Tiraspol, cu sediul la Chișinău.

Profesorii, tot mai bătrîni


În luarea sa de cuvînt, președintele FSEȘ, Ghenadie Donos, a făcut o retrospectivă a realizărilor sindicatelor în domeniu pen­tru rezolvarea unor probleme din sistem, dar și a celor rămase pe agendă. Cea mai dureroasă, potrivit lui Donos, ține de lipsa de cadre didactice și de atragerea tinerilor specialiști.

„Situația actuală nu ne permite să fim optimiști. Și asta din cauza reformelor interminabile, a finanțării insuficiente, a dotării tehnice a școlilor. A devenit pro­blematică și siguranța psihologică, dar și cea fizică, la locul de muncă. Toate aces­tea nu motivează tinerii specialiști să vină în sistem. Acest lucru, plus ponderea foarte mare a cadrelor didactice de vîrstă medie, cauzează îmbătrînirea treptată a corpului didactic în sectorul educațional”, spune președintele FSEȘ.

Despre lipsa de cadre didactice și îmbă­trînirea acestora a accentuat în luarea sa de cuvînt și Margareta Sîrbu, președinta Con­siliului municipal Chișinău al FSEȘ. „Indiscu­tabil, este extrem de important aportul pe care îl aduc cadrele cu o vastă experiență în educație, dar prognozele în domeniul resurselor umane pentru următorii ani nu sînt deloc îmbucurătoare. În ultimul an, în școlile din municipiu au fost angajați doar 128 de tineri specialiști, din totalul de circa 400 cîți sînt necesari. Și aceasta a rezultat dintr-un efort considerabil depus de către Direcția generală educație, la care ne-am alăturat și noi, cu toate resursele disponi­bile. La nivel de municipiu, am inițiat un șir de proiecte, parteneriate, acțiuni pentru promovarea imaginii cadrului didactic și atragerii în sistem a tinerilor specialiști”, a sunliniat Margareta Sîrbu.

Este criză de educatori, de suplinitori, de profesori de matematică, de limba și litera­tura romînă, de fizică etc.

În alocuțiunea sa, ministrul Anatolie To­pală a menționat că se depun toate efor­turile pentru rezolvarea acestei probleme și a îndemnat profesorii să păstreze acea solidaritate și consolidare de care au dat dovadă și pînă acum.

S-au făcut unii pași, urmează alții

„S-au făcut unii pași, urmează și alții. Avem cu FSEȘ o colaborare bună. Ne stră­duim de fiecare dată, atunci cînd trebuie să fie rezolvate probleme, să discutăm, să vedem care este cea mai bună cale de soluționare. Și ministerul va veni cu noi prevederi pentru tinerii specialiști, dar și acestea care sînt trebuie aduse cît mai mult la cunoștința tinerilor. Cel mai im­portant este ca fiecare instituție, autorita­te locală să depună eforturi suplimentare pentru a crea cît mai bune condiții de trai, de muncă, precum și să organizeze o bună primire în colectiv a tinerilor specialiști și să-i susțineți în continuare”, a declarat Ana­tolie Topală.

La ședința Consiliului General al FSEȘ au participat și tineri specialiști, angajați ai Liceului „Hiperion” din municipiul Chișinău, care au relatat ce i-a motivat să rămînă în sistem, dar și care sînt provocările prin care trec.

Discursurile președintei Consiliului municipal Chișinău al FSEȘ, Margaretei Sîrbu, a șefului Direcției Generale Educație, Tineret și Sport, Andrei Pavaloi, a șefei secției Resurse Umane, Veronica Donțu, dar și a reprezentanților IPLT „Hiperion” au demonstrat că în municipiul Chișinău s-a stabilit o conlucrare constructivă între organele sindicale și a administrației instituțiilor educaționale, structurilor APL vizînd realizarea unor politici și strategii în domeniul consolidării corpului didactic, atragerii tinerilor cadre didactice în sistem. Problemele tinerilor specialiști sînt negociate și în Convenția Colectivă (nivel municipal) pentru anii 2021 -2025, încheiată între CM FSEȘ și primăria municipiului, Contractele Colective de Muncă (CCM) la nivel de unitate.

După audierea rapoartelor și a discuțiilor pe marginea mai multor probleme din sistem, membrii Consiliului General al FSEȘ au venit și cu unele constatări și recomandări. Printre acestea se evidențiază necesitatea ca Consiliile raionale, municipale, teritoriale ale sindicatului, comitetelor sindicale din instituțiile de învățămînt în colaborare cu Organelor locale de specialitate în domeniul învățămîntului (OLSDÎ), managerii să negocieze problemele social-economice ale debutanților în Contractul Individual de Muncă (CIM), CCM, să monitorizeze corectitudinea stabilirii raporturilor de muncă, salariul, normei didactice, acordarea indemnizației unice și facilităților sociale, dar și alte recomandări.

La rîndul său, Biroul Executiv al FSEȘ, în parteneriat cu MEC să depună în continuare eforturi întru perfecționarea cadrului legislativ și normei vizînd repartizarea, asigurarea tinerilor specialiști cu facilăți sociale. De asemenea, să negocieze unele garanții în Convenția Colectivă (nivel de ramură), Acordurile Adiționale etc.

La ora actuală, în 324 de instituții de învățămînt general activează circa 11 mii de cadre didactice, din ele 339 fiind tineri specialiști în primii trei ani de activitate. În medie, angajarea în sistem a tinerilor specialiști rămîne constantă – 270-280 de persoane pe an.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?