Potrivit deputatului, unul din cele mai eficiente metode de depistare a furtului de motorină este monitorizarea consumului real de ulei comparativ cu volumul de motorină turnat.
„Orice motor are nevoie de o anumită cantitate de ulei pentru a funcționa normal (exemplu: seria de locomotive ЧМЭ 3 necesită 4% ulei la fiecare 100% de motorină, iar seria ТЭ 10 М – 1,9% — informații de la producător aici). Urmînd acest principiu, la analiza unei singure locomotive în perioada decembrie 2018 — septembrie 2020, s-a constatat că furtul de motorină a atins cifra de 325 de tone. La un consum declarat de motorină de 781 de tone, consumul real de ulei trebuia să fie de 14.8 tone (1.9% din total). Cu toate acestea, motorul a utilizat doar 8.6 tone de ulei, ceea ce e imposibil. Asta înseamnă că aproape jumătate din cantitatea de motorină ar fi fost furată. La un preț unitar de 12 lei/litru de motorină, pagubele financiare, repet de la o singură, locomotivă, se ridică la 3.9 milioane lei”, se arată în documentele oficiale, prezentate de deputat.În materialul publicat, Radu Marian povestește și despre cum se fură din vînzarea biletelor. Din documentele obținute de la un fost angajat al CFM, se arată modul în care întreprinderea era furată sistematic prin vînzarea la negru a biletelor de tren, fără eliberarea bonurilor, prin eliberarea unui singur bilet pentru mai multe persoane, sau achitarea unui preț mai mic decă cel oficial. „În căsuțele evidențiate sînt zilele în care s-au efectuat controalele inopinate. Se poate vedea clar cum încasările din zilele de control din partea inspectorului sînt de zeci de ori mai mari, decît în zilele obișnuite”, mai precizează deputatul.
Astfel, PAS vine cu un set de măsuri pentru a remedia situația creată la CFM:
Adăuga comentariu