Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Serviciile prestate online de Casa Națională de Asigurări Sociale accesibile și pentru persoanele vîrstnice

19 noi. 2021,, 11:15   Societate
2704 0

Premieră pentru Republica Moldova. Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) a trecut dincolo de serviciile pe care le prestează în mod tradițional, instruind vîrstnicii din Republica Moldova cum să utilizeze online, direct de pe telefonul mobil, serviciile publice prestate de instituție, transmite Noi.md.

Instruirile au fost organizate în cadrul unei inițiative pilot a Fondului ONU pentru Populație (UNFPA) și CNAS, ca parte a proiectului Abilitățile digitale conectează generații.

În total, pe parcursul anului 2021 au fost organizate instruiri în 15 localități din raioanele Șoldănești, Rezina, Basarabeasca, Leova, Orhei și Strășeni, la care au participat 300 de femei și bărbați în vîrstă. Printre aceștia este și Ecaterina Silacov din satul Donici, raionul Orhei.

"Este o inițiativă binevenită - pînă acum eram nevoită să iau autobuzul și să plec la Orhei. Acum lucrurile acestea putem să le facem de acasă, direct de pe telefonul mobil. Eu mi-au făcut notițe la ședință, sînt foarte utile informațiile, pentru că într-adevăr ne aflăm la vîrsta cînd este greu să te deplasezi, în special pe timp de pandemie", a spus Ecaterina Silacov.

În fiecare localitate, ședințele au fost desfășurate de către doi angajați din cadrul Caselor Teritoriale de Asigurări Sociale ale raioanelor respective. Funcționarii publici i-au ajutat pe vîrstnici să acceseze contul personal de pe site-ul www.cnas.gov.md și să se familiarizeze cu informații și servicii precum:

  • mărimea salariului și contribuțiilor de asigurări sociale achitate de către angajatori la bugetul asigurărilor sociale de stat;
  • depunerea online a cererii de reexaminare a pensiei pentru limită de vîrstă;
  • utilizarea calculatorului vîrstei de pensionare;
  • programarea online la serviciile prestate de către CTAS, astfel ca să evite deplasări în plus, în special pe timp de pandemie etc.

"Aproximativ 60% din numărul total de cereri pentru reexaminarea pensiilor recepționate de CNAS au fost depuse online de către persoanele în vîrstă. Programarea online, la fel, este foarte solicitată - în 2021, peste 4000 de persoane s-au programat și au vizitat planificat ghișeele caselor teritoriale. Ne bucurăm că în cadrul acestui parteneriat pilot cu Fondul ONU pentru Populație, avem șansa unică să extindem acest număr, instruind vîrstnicii să folosească serviciile noastre online", a menționat Elena Țîbîrnă, director general al Casei Naționale de Asigurări Sociale.

Inițiativa face parte din proiectul "Abilitățile digitale conectează generații", un amplu program inițiat de UNFPA în timpul pandemiei de COVID-19 cu scopul de a alfabetiza digital persoanele vîrstnice prin implicarea tinerilor și cu scopul de a-i ajuta să depășească izolarea socială.

"Fiecare din cei 300 de vîrstnici au primit cîte un telefon mobil performant, iar ulterior au participat la instruiri și au fost alfabetizați digital de către tineri voluntari. Acum, prin aceste instruiri desfășurate în parteneriat cu CNAS, am trecut la următorul nivel - am instruit persoanele în etate să acceseze online, direct de pe telefonul mobil, serviciile sociale pe care le prestează instituția. Ne bucurăm că partenerii din cadrul CNAS au fost deschiși și împreună am făcut posibilă interacțiunea directă dintre vîrstnici și angajații acestei instituții publice - o premieră pentru Republica Moldova", a spus Eduard Mihalaș, Analist de Programe Populație și Dezvoltare, UNFPA.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?