X 
Transnistria stiri: 1406
Eurovision stiri: 504

Pirkka Tapiola: Guvernul trebuie să fie responsabil, în primul rînd, față de poporul său

24 dec. 2015,, 18:00   Politică
2409 6
Пиркка Тапиола: Правительство должно быть ответственным, прежде всего, по отношению к своему народу
Foto: noi.md
Criza politică și cea economică din 2015 din Moldova provoacă pretenții întemeiate din partea moldovenilor față de autorități. Însă nu mai puține întrebări s-au acumulat și față de partenerii externi ai Moldovei. Ce face Uniunea Europeană în Moldova? De ce o „istorie de succes” s-a transformat într-o criză economică și politică? Ce împiedică țara noastră să se dezvolte conform legilor europene? Sunt întrebări dificile, la care a acceptat să răspundă ambasadorul UE în Republica Moldova, Pirkka Tapiola, într-un interviu acordat redactorului-șef al portalului NOI.md, Irina Astahova, sincer în măsura în care permite cadrul unui reprezentant diplomatic.

- Domnule Tapiola, cum apreciați colaborarea dintre Uniunea Europeană și Moldova în anul 2015?

- Nu voi face o descoperire dacă voi spune că cooperarea noastră în anul curent a fost una dificilă. În primul rînd, deoarece în țară activează deja al cincilea guvern (eu includ aici și guvernul interimar, ai cărui membri își exercită funcțiile). Schimbarea permanentă a puterii, incertitudinea, instabilitatea politică nu permite o evoluție a relațiilor noastre, așa cum ne-am fi dorit.

O importanță majoră pentru dezvoltarea cooperării economice o are stabilitatea macroeconomică, ceea ce lipsește astăzi în Moldova. Negocierile cu Fondul Monetar Internațional au fost întrerupte de două ori, nu a fost semnat Memorandumul de colaborare cu această organizație internațională, fapt ce ar fi oferit un semnal pozitiv pentru investitori.

Lipsa stabilității macroeconomice, criza bancară, corupția – toate acestea au determinat Uniunea Europeană să sisteze implementarea unor programe de asistență în acest an.

Însă, totodată, aș dori să menționez că au început să fie vizibile rezultatele lansării Acordului de liber schimb UE-RM. Exportul moldovenesc în UE a crescut. În 2014, această creștere a fost mai semnificativă, însă anul 2015 a fost, în general, unul dificil în plan economic, fapt ce a avut un impact și asupra dinamicii creșterii exportului în UE.

Trebuie să menționez că am avut două starturi bune în acest an – am în vedere cooperarea cu guvernul lui Chiril Gaburici și cel al lui Valeriu Streleț. Însă ambele au fost întrerupte.

- Ce a împiedicat țara noastră să se dezvolte în acest an?

- Desigur, au avut un impact problemele economice și politice din regiune, situația dificilă din țara vecinăUcraina, introducerea de către Rusia a embargoului asupra producției moldovenești. Însă principala problemă, în opinia mea, este lipsa voinței politice și predominarea intereselor personale asupra celor naționale.

Acest fapt generează suspiciuni privind intenția sinceră a politicienilor moldoveni de a promova reforme serioase. Noi dorim să vedem Moldova ca un stat european prosper. Totuși, mulți oameni continuă să părăsească țara.

Aș dori să amintesc faptul că, acum cîteva luni, partenerii de dezvoltare, inclusiv UE, au prezentat guvernului moldovean – pe atunci premier era Chiril Gaburici – propunerile privind pașii ce urmează a fi întreprinși de către autoritățile moldovene. Era vorba inclusiv despre măsurile de prevenire a corupției, implementarea reformelor în sistemul judecătoresc, în sectorul bancar.

Însă noi pînă în prezent nu vedem ameliorări concrete în justiție, nu vedem o reducere a nivelului corupției în acest domeniu, ce poartă deja un caracter cronic, în pofida majorării semnificative a salariilor. Adoptarea proiectului de lege privind procuratura este amînată din motive neclare.

În ultimii ani, autoritățile moldovene au primit, în repetate rînduri, recomandări privind instaurarea ordinii în sectorul bancar. Totuși măsurile nu au fost întreprinse, iar în final totul a degenerat într-o criză bancară.

- Ce ajutor nu a primit Moldova de la donatorii externi, ținînd cont de faptul că vara, UE a anunțat că își sistează programele? Ce fel de colaborare are loc în prezent?

- Au fost sistate programele ce prevăd finanțarea asistenței bugetare a unor domenii de activitate. Pentru aceste programe Uniunea Europeană a prevăzut în acest an pentru Moldova o finanțare de aproximativ 40 de milioane de euro.

În special, în două sectoare erau planificate cheltuieli pentru susținerea bugetară. ESRA (proiectul de stimulare economică în zonele rurale) și Sprijinul învățămîntului profesional. Suma este de circa 14,45 milioane de euro.

În domeniul justiției situația este diferită, deoarece în acest sector deja trebuiau întreprinși unii pași, iar evaluarea trebuia să se bazeze pe rezultate. Însă reformele nu au fost implementate și evaluarea acestora nu a fost solicitată, de aceea tranșa susținerii bugetare de 15 milioane de euro nu a fost transferată.


Cu toate acestea, noi continuăm să susţinem țara prin intermediul altor instrumente de finanțare: asistență tehnică, proiecte de infrastructură, Proiectul „Energie și biomasă”, instrumentele TAIEX și Twinning etc. De asemenea, își continuă activitatea consilierii UE. Asistența este acordată în cadrul proiectului de consolidare a măsurilor de încredere între cele două maluri ale Nistrului.

- Dvs. nu credeți că, punînd în așteptare asistența suportului bugetar, partenerii externi pedepsesc nu autoritățile responsabile, dar pe oamenii simpli, poporul Moldovei?

- În realitate, noi ne străduim să ajutăm anume oamenii, de aceea dorim să excludem proiectele în care funcționarii sînt intermediari, pentru ca finanțarea să vină direct pentru implementarea programului de asistență. Noi nu dorim să alocăm bani pentru ca ei să dispară ulterior în gaura bugetară ce s-a format după lichidarea băncilor cu probleme. Cred că numărul proiectelor UE finanțate direct ar putea creşte în Moldova.

Uniunea Europeană va continua să sprijine Moldova în procesul de implementare a reformelor în cele trei domenii de bază: dezvoltarea regională și rurală; administrația publică; domeniul justiției și consolidării ordinii de drept. De asemenea, prioritare sînt reglementarea conflictului transnistrean și implementarea legii cu privire la autonomia Găgăuză. În acest context, este importantă reducerea nivelului de politizare.

Aș dori să amintesc că Moldova beneficiază de cel mai mare ajutor din partea UE pe cap de locuitor – în total circa 130 de milioane de euro pe an.

- Luni, Vladimir Plahotniuc a declarat că partenerii externi i-au dat undă verde pentru implementarea reformelor în Moldova. Au avut loc, într-adevăr, asemenea negocieri?

- Eu nu am avut demult întrevederi cu domnul Plahotniuc. Noi nu ne axăm pe personalități. Și nu dăm nimănui „undă verde” pentru a accede la putere. Aceasta este o chestiune internă a moldovenilor. Totodată, eu deja am menționat că noi am dori – și aici, precum arată sondajele, noi sîntem solidari cu poporul Moldovei – ca la putere să vină politicieni care s-ar axa pe implementarea unor reforme reale pentru țară. Guvernul trebuie să fie responsabil, în primul rînd, față de poporul său, acesta trebuie să fie unul „promoldovenesc”.

- Credeți că un guvern de tehnocrați ar putea fi o soluție pentru țară? Puteți să oferiți exemple de succes în acest sens?

- În primul rînd, aș dori să spun că este foarte greu să iei un exemplu concret sau o practică a unei țări din UE și să-l realizezi în Moldova. Totuși, în perioada postbelică, un guvern de tehnocrați a fost creat în țară, pe care o cunosc foarte bine. Acesta a funcționat timp de două decenii, componența lui se schimba în fiecare jumătate de an. Dar acest executiv a acționat în circumstanțele concrete ale acestei țări.

În cazul Moldovei, cel mai important lucru este focusarea pe reforme. Deoarece țara e mică și aici nu ar fi fost greu să se facă ordine, să fie construită infrastructura și să fie dezvoltate toate domeniile. Însă pentru aceasta este nevoie ca oamenii înșiși să-și dorească acest lucru, ca reprezentanții puterii să fie sinceri și să întreprindă eforturi pentru a ameliora situația.

În situația dificilă în care se află astăzi Moldova, accentul nu trebuie pus pe personalități, este nevoie de o concentrare asupra reformelor-cheie ce trebuie implementate. Și mai este mult de lucru pentru a restabili încrederea populației în clasa politică.

- Cum apreciați șansele Maiei Sandu?

- O cunosc pe Maia Sandu și o respect ca persoană. Însă acum este important să vedem dacă va fi capabilă să formeze o echipă, să adune oamenii în jurul ei, pentru a putea realiza reformele necesare. Precum am mai spus, noi trebuie să ne concentrăm asupra reformelor, dar nu asupra personalităților.

- Ce așteptați de la Moldova în 2016? Va reuși oare țara, în opinia Dvs., să restabilească relațiile cu FMI și alte organizații financiare?

- Desigur, mi-aș dori ca în 2016 să fie deja format un nou guvern. Iar cel mai important lucru este ca acesta să fie stabil, pentru ca țara să se poată dezvolta. Deoarece doar în acest caz, dacă va exista o stabilitate politică, dacă va fi obținută o stabilitate macroeconomică, dacă va fi semnat acordul cu FMI și va începe implementarea reală a reformelor, dar nu o mimare, situația se va ameliora. Însă acest lucru nu depinde doar de doleanțele mele. Este nevoie de un efort enorm al politicienilor moldoveni și al întregii societăți.

- Am niște întrebări, transmise pentru Dvs. de către utilizatorii rețelelor sociale. Ele sînt neașteptat de multe, deoarece oamenii, într-adevăr, încearcă să se clarifice ce se întîmplă. Vă propun doar unele dintre ele. Așadar, de ce europenii nu permit desfășurarea alegerilor anticipate?

- Noi nu putem să interzicem sau să permitem desfășurarea alegerilor într-un stat suveran. Știți, eu am observat aici o particularitate. Aceasta se pare că este determinată de faptul că, timp de sute de ani, teritoriul de astăzi al Republicii Moldova a avut conducători din afara țării. Inițial, Imperiul Otoman, apoi Rusia, România, Uniunea Sovietică. Voi nu sînteți obișnuiți cu faptul că Republica Moldova este un stat suveran. Dar, totodată, e țara voastră. Și voi trebuie să decideți singuri ce trebuie să faceți. Noi doar vă putem ajuta, colabora cu voi. Dar decizia vă aparține. Voi singuri trebuie să faceți reformele necesare. Nimeni nu le va face în locul vostru. Posibil, această axiomă va fi înțeleasă de o nouă generație de politicieni moldoveni.

- În legătură cu evenimentele recente privind fluxul catastrofal de emigranți în UE, cum se va schimba politica relațiilor reciproce, inclusiv a celor financiare în raport cu țara noastră?

- Politica de vecinătate, iar Moldova este vecinul apropiat al UE, rămîne neschimbată. Eu nu exclud că ajutorul acordat Moldovei chiar se va majora.

- Preconizează partenerii externi să reanimeze economia noastră? Dacă da, atunci cum?

- Noi oferim sprijin pentru susținerea dezvoltării economice a țării prin intermediul instrumentelor noastre de asistență. Spre exemplu, cu contribuția UE se desfășoară finanțarea prin intermediul BEI (Banca Europeană de Investiții), precum și prin BERD (Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare).

Totuși, există un aspect important: creditele și programele de susținere a ÎMM-urilor necesită un sistem bancar stabil și sănătos. Asta deoarece instituțiile financiare europene trebuie să activeze cu intermediari în persoana băncilor moldovenești, problema este că sistemul bancar al țării se află acum în criză. Pentru scoaterea acestuia din această stare, sînt necesare reforme.

- Graţie „consultațiilor lejere” ale partenerilor occidentali, autoritățile noastre au ucis ramuri strategice care anterior erau eficiente în industrie, agricultură, iar în afară de construcția drumurilor aceştia nu au recomandat nimic ce ar putea crea active pe termen lung. Întrebare: dar pentru cine se construiesc drumurile?

- Eu nu pot să spun că UE a ajutat la „uciderea” ramurilor strategice ale industriei și agriculturii. Dimpotrivă, noi facem foarte multe în acest domeniu, în special, pentru sprijinul localităților rurale și a dezvoltării agrare a țării.

Aș dori să menționez că proiectul anterior ESRA (Stimularea economică în zonele rurale) a fost realizat cu succes. Noi am creat incubatoare de afaceri în toată țara, oamenii au apelat la proiectul PARE 1+1, am acordat asistență pentru crearea locurilor de muncă la sate. Acum, va începe programul mult așteptat ENPARD (Programul European de vecinătate pentru agricultură și dezvoltarea zonelor rurale), care, de asemenea, este îndreptat spre dezvoltarea satelor și a agriculturii (64 de milioane de euro).

Iar drumurile sînt necesare, în primul rînd, moldovenilor. Deoarece, dacă sînt drumuri, dacă există conexiune între regiuni, atunci economia și exportul se dezvoltă mai bine. Mi se pare că nu există oameni, pentru care drumurile bune nu sînt importante.

- Ce ar trebui să se întîmple în Moldova, ca UE să demonstreze deschis că este la curent cu capturarea puterii de către oligarhi?

- Noi deja am demonstrat acest lucru prin punerea în așteptare a finanțării bugetare, care ar putea fi utilizată contrar destinației de către autorități.

- De crede șeful Delegației UE despre obiectivitatea presei?

- Eu nu o consider obiectivă.

- De ce toate planurile UE privind istoria de succes au eșuat și cine este vinovat?

- UE nu a avut „planuri” privind „istoriile de succes”. UE a fost concentrată întotdeauna pe acordarea asistenței acestei țări – a ajutorului care ar contribui la dezvoltarea țării, la progres în toate domeniile.

- Cum „istoria de succes” se împacă cu prezența deținuților politici în Moldova? Și ce înseamnă tăcerea UE în acest sens?

- Noi nu tăcem. Noi deja ne-am exprimat îngrijorarea în legătură cu reținerea grupului Petrenco în baza unor încălcări minore. Și noi considerăm că această problemă trebuie reglementată în instanțele judiciare, care sînt obligate să examineze acest caz, conform legislației, dar nu din alte considerente.

- Săptămîna aceasta, în UE începe vacanța de Crăciun. Veți lucra în Moldova de sărbători, ținînd cont de situația incertă privind numirea guvernului?

- Noi sărbătorim Crăciunul pe 25 decembrie, eu sînt protestant, iar soția mea e catolică – este o sărbătoare comună. O marcăm cu toată familia, copiii mei vin în Moldova. Și vom fi în Chișinău pînă la sfîrșitul anului. Eu am observat că în Moldova, pînă la Anul Nou toți au mult de lucru și au loc multe evenimente. Iar după Anul Nou toți se odihnesc. De aceea, noi vom pleca într-o mica vacanță pe 4-5 ianuarie.

Profitînd de ocazie, ar dori să-i felicit cu ocazia Anul Nou, Crăciunul pe cei care îl marchează pe 25 decembrie, dar și pe cei, care îl sărbătoresc pe 7 ianuarie, precum și cu ocazia Hanukăi – pe toți cetățenii Moldovei! Vă doresc să petreceți aceste zile împreună cu familia, cu cei apropiați!

Aș mai dori ca cetățenii din Moldova multinațională să simtă unitatea lor, să înțeleagă că important e ceea ce îi unește, dar nu ce îi dezbină. Indiferent de limba în care vorbiți, aveți o țară comună, a cărei bunăstare depinde de voi toți.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?