X 
Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Expert: Rentabilitatea Union Fenosa la capitalul investit după achitarea impozitelor a constituit 55%

6 aug. 2015,, 15:40   Economie
3178 1
Эксперт: Рентабельность Union Fenosa на вложенный капитал после уплаты налогов составила 55%
Foto: telko.es
Expertul Institutului pentru Politici şi Reforme Europene, economistul Serghei Tofilat, într-un interviu pentru "Infotag" critică "politica vicioasă" de tarifare, desfăşurată de autorităţile Republicii Moldova, vorbeşte despre "businessul energetic", explicînd de ce parlamentarii nu se grăbesc să anuleze amendamentul la Legea cu privire la gazele naturale.

Partea II. Rentabilitatea Union Fenosa la capitalul investit după achitarea impozitelor a constituit 55%.

"I": De ce operatorii de pe piaţa energetică nu se grăbesc să publice rapoartele anuale din anul trecut? Cum aţi comenta opinia că principalul jucător pe piaţa serviciilor energetice – RED Union Fenosa – obţine în Moldova venituri considerabile din activitatea sa?

S.T.: Conform art.29 din Legea privind energia electrică, operatorul este obligat să publice pe site raportul financiar pentru anul precedent. Am atins acest subiect pe 17 iulie, în cadrul audierilor publice la ANRE, deoarece raportul pentru 2014 nu a fost publicat pe site-ul companiei. Directorul financiar al RED Union Fenosa a declarat că raportul va fi publicat după desfăşurarea adunării generale a acţionarilor, uitînd, totodată, să spună că termenii desfăşurării adunării sînt de cel mult două luni (pînă la 31 mai) după prezentarea balanţei la organele de statistică, conform art.51 din Legea privind societăţile pe acţiuni. Sîntem deja în august, iar datele financiare pentru 2014 aşa şi nu au fost făcute publice, după cum o cere legea.

Vorbind despre venitul suplimentar al companiei, ar trebui să subliniem doi indici: capitalul investit şi dividendele obţinute. Deoarece toate cheltuielile operatorului au fost incluse în tarif, inclusiv investiţiile, atunci capitalul cu care a contribuit RED Union Fenosa este egal cu preţul de procurare a activului în 2000, adică $25,3 milioane. Din rapoartele oficiale ale companiei din ultimii patru ani (2010-2013), suma dividendelor achitate companiei mamă a constituit 693 mil. lei sau $56,2 mil. în cursul din fiecare an. Astfel, rentabilitatea capitalului investit a constituit peste 55% după achitarea impozitelor. Practica mondială este de așa natură, încît în monopolurile naturale rentabilitatea este legată de riscul ţării, care este cel puţin de trei ori mai mic.

"I": Sînt posibile în Moldova proteste de amploare, similare celor din Armenia, un fel de "energomaidan", avînd în vedere că marea parte a populaţiei a fost pusă la zid de noile tarife?

S.T.: În realitate problema constă nu în majorarea tarifelor, ci în nivelul mic al veniturilor populaţiei. Există fraza "nu vă fie frică de cheltuieli mari, fie-vă frică de venituri mici", de aceea statul trebuie să se ocupe şi de creşterea veniturilor populaţiei, în special din motiv că angajaţii bugetari constituie circa 30% din locurile de muncă existente. Deprecierea considerabilă a leului, majorarea tarifelor şi creşterea în lanţ a preţurilor au lovit puternic în buzunarele populaţiei. De aceea este probabil că vor avea loc proteste. Unii oameni deja au ieşit în stradă şi nu doar la Chişinău.

"I": Dacă dumneavoastră aţi decide tarifarea serviciilor furnizorilor de gaze naturale şi energie electrică, cum aţi efectua recalcularea şi în ce măsură?

S.T.: Este necesară o abordare complexă pentru a obţine cel mai bun rezultat.

În primul rînd– este necesar de înlăturat schemele intermediare frauduloase la importul resurselor energetice şi să se diversifice livrările, fiind luate în calcul preţurile mici la energia electrică în România.

În rîndul al doilea– să fie de urgenţă corectată Legea cu privire la gazele naturale, pentru ca cheltuielile de tranzitare a gazelor să nu fie suportate de consumatorii moldoveni.

În rîndul al treilea– să se facă ordine în structura cheltuielilor incluse în tarif. Conform metodologiei, în tarif, de asemenea, sînt incluse cheltuielile de reparare şi deservire a reţelelor, cheltuielile capitale şi operaţionale ale operatorilor. Însă, contrar legislaţiei în vigoare, ANRE nu verifică nici activitatea financiară a operatorilor, nici calitatea lucrărilor efectuate, de aceea nu se ştie în ce mod operatorii cheltuiesc banii pe care noi îi plătim. Aici există o rezervă considerabilă, care ar putea micşora tarifele.

În rîndul al patrulea– pentru a stabili nivelul de micşorare a tarifelor, este necesar de desfăşurat un audit complex al tuturor operatorilor în toată perioada de activitate.

În rîndul al cincilea– există sens de elaborat un sistem de compensare pentru păturile social-vulnerabile ale populaţiei. Dar, deoarece în prezent deficitul bugetului este mai mare de 3 mld. lei, este necesar de găsit surse de finanţare a unor asemenea compensaţii. Dacă nu vom reuşi să restabilim relaţiile cu organizaţiile financiare internaţionale, vom fi nevoiţi să reducem alte cheltuieli.

În opinia mea, nu ar trebui să ne bazăm doar pe ajutorul donatorilor internaţionali. În primul rînd, trebuie să creăm un climat investiţional favorabil în interiorul ţării, pentru ca în republică să vină investiţii străine şi tehnologii noi. Aceasta ne va permite să creăm noi locuri de muncă, să extindem exportul şi, astfel, să majorăm veniturile la buget. Doar aşa avem o şansă de a evita defaultul.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?