Transnistria stiri: 1405
Eurovision stiri: 504

Instituțiile de stat nu asigură transparența deciziilor

30 iun. 2015,, 15:37   Politică
5454 1

Foto: noi.md

Dumitru Barbalat

În noiembrie 2008, Parlamentul a adoptat legea cu privire la transparența procesului decizional, iar ulterior și Guvernul a adoptat în februarie 2010, hotărîrea privind acțiunile de implementare a acestei legi. Din punct de vedere legal și normativ, totul este în regulă.

Legea stabilește procedura de adoptare a deciziilor (în privința proiectelor actelor normative și administrative, care ar putea avea consecințe sociale, economice și ecologice) în cadrul organelor administrației publice centrale și locale, precum și reglementează relațiile dintre aceste organe și cetățenii, asociațiile de cetățeni, alte părți interesate în participarea la procesul decizional.

Conform Regulamentului, Cancelaria de Stat a Guvernului efectuează (trebuie să efectueze) monitorizarea executării prevederilor legale. Pe site-ul creat special www.particip.gov.md și pe site-urile structurile publice respective este publicată (trebuie publicată) informația necesară. Drept responsabili de monitorizarea procesului au fost desemnați 13 funcționari publici din Cancelaria de Stat, fiecare dintre ei efectuează monitorizarea (trebuie să monitorizeze) un șir de ministere și departamente. Iar la ministere și departamente sînt desemnați funcționarii, de regulă șefii de direcții.

Aici, partea informativă se încheie și eu, ca cetățean care a obținut anumite drepturi legale ce țin de accesul la informația respectivă și posibilitatea de a participa la procesul decizional, vreau să-mi expun părerea.

Structurile de stat erau obligate să publice pe portalurile lor informația despre proiecte la 9 capitole obligatorii, inclusiv: programele anuale (trimestriale) de elaborare a proiectelor, cu indicarea acelor proiecte, ce vor fi expuse pentru consultări publice, iar ulterior și rezultatele acestor consultări, cu anexarea proceselor verbale cu propuneri.

În realitate, pe toate paginile web ale ministerelor informația la capitolele necesare lipsește, nu sînt niciun fel de date și procese verbale cu propunerile și recomandările părților. Cu alte cuvinte, propunerile societății civile, chiar dacă acestea există, sînt ascunse de către departamente și, probabil, acestea nu sînt luate în considerare, deoarece instituțiile, fără vreo explicație, nu raportează despre ele.

Conform Regulamentului, anunțurile privind inițierea consultărilor publice trebuie făcute publice cu 15 zile înaintea procedurii de elaborare a variantei definitive a proiectului de decizie. De facto, această informație nu se publică. Deseori sînt doar proiectele de decizii și deseori cu un termen de prezentare a opiniilor mai mic de cele 15 zile preconizate. Spre exemplu, Ministerul Transporturilor practică termene de 7 zile.

Legea și regulamentul prevăd că toate proiectele, fără excepție, trebuie supuse consultărilor. Nu există categorii ale proiectelor care nu cad sub incidența prevederilor legii. De facto, conform rapoartelor ministerelor, a fost depistată o categorie de proiecte ce constituie majoritatea și care nu au fost propuse pentru consultări. Acestea, de regulă, sînt dispozițiile ministerelor. Cu alte cuvinte, ministerele practică o transparență departamentală selectivă.

Organele publice sînt obligate să publice anual rapoarte privind asigurarea executării cerințelor legii și a hotărîrii Guvernului. La începutul lunii iunie 2015, aceste rapoarte nu au fost publicate de: Ministerul Dezvoltării Regionale, MAI, MAEIE, Ministerul Tineretului și Sportului, Ministerul Mediului (ultimul raport este din 2013) și Ministerul Muncii (ultimul raport – trimestrul I din 2014).

Concluzia preliminară este următoarea:

- prevederile Legii și Hotărîrii Guvernului privind transparența procesului decizional sînt ignorate;

- informația pe paginile web nu corespund cerințelor, hotărîrile departamentale sînt elaborate voluntar, cu încălcarea legii, fără desfășurarea consultărilor publice;

- lipsește controlul prevăzut de regulament din partea Cancelariei de Stat și a departamentelor.


0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?