Transnistria stiri: 1406
Eurovision stiri: 504

Haydar Ergun: „Centrul comercial și de divertisment Shopping MallDova a fost creat pentru confortul vizitatorilor săi” ©

27 apr. 2015,, 18:15   Business
5769 3
Хайдар Эргюн: «Торгово-развлекательный центр Shopping MallDova был создан для комфорта своих посетителей»
Foto: noi.md

Interviu cu directorul general al companiei Lemi Invest, care deține centrul comercial Shopping MallDova, Haydar Ergun.

- Domnule Ergun, Shopping MallDova și-a deschis ușile la sfârșitul anului 2008, oferind cetățenilor moldoveni un format complet nou de cumpărături, relaxare și divertisment. Se poate spune că acest concept, ales atunci, a dat rezultate și a prins rădăcini în Republica Moldova?

- Peste tot în lume acest concept de centre comerciale și de divertisment este foarte popular. Și, desigur, trebuia să se bucure de succes și în Republica Moldova. Moldovenii au apreciat imediat noua propunere și li s-a oferit posibilitatea nu numai de a face cumpărături în mod convenabil și civilizat, dar și de a-și petrece timpul în mod plăcut.

În procesul de dezvoltare a conceptului care a fost implementat în Republica Moldova, acționarii au studiat cele mai recente tendințe de pe piața mondială a centrelor comerciale. Au fost luate în considerare toate beneficiile, riscurile, precum și particularitățile naționale. Drept urmare, am reușit să construim și să deschidem la Chișinău un centru care îndeplinește toate cerințele moderne ale cumpărăturilor din întregul spectru de produse, dar și în ceea ce privește divertismentul de înaltă calitate pentru vizitatorii din diferite categorii de vârstă.

Deci putem spune că în urmă cu mai mult de șapte ani acționarii Shopping MallDova au făcut alegerea corectă, care s-a bucurat de sprijin în rândul cetățenilor țării.

- Cât de mulțumiți sunt acționarii de dezvoltarea proiectului în țara noastră și consideră ei că investițiile lor au fost justificate?

- Investiția inițială în construcția centrului comercial Shopping MallDova a constituit peste 50 de milioane de euro. O să vă spun sincer: recuperarea mijloacelor investite se desfășoară mai lent decât a fost planificat. Dar există o serie de motive obiective. În primul rând, este vorba despre criza financiară și economică mondială din anul 2008, care nu putea să nu aibă un impact negativ asupra situației din Republica Moldova, afectând puterea de cumpărare a populației.

Dar, în ciuda acestui fapt, investitorii sunt, în general, mulțumiți de progresul proiectului lor din Republica Moldova. Și în această situație este important ca ei să înțeleagă: conceptul implementat este primul de acest gen din țară și a fost foarte apreciat de locuitorii săi.

- Dacă e să vorbim despre unicitatea centrului comercial Shopping MallDova, ce caracteristici și trăsături îl disting de alți operatori din acest domeniu?

- În primul rând, trebuie să menționez că centrul comercial Shopping MallDova a fost creat pentru confortul vizitatorilor săi. Suprafața sa totală este de aproximativ 77 de mii de metri pătrați, din care doar 25 de mii de metri pătrați sunt spații de închiriat. Restul spațiului de 53 de mii de metri pătrați este destinat pentru confortul vizitatorilor: parcare subterană, spații comune, holuri, instalații sanitare, zone libere de relaxare etc.

În același timp, în mall-ul nostru a fost instalat unul dintre cele mai bune sisteme de aer condiționat din oraș, care le asigură vizitatorilor răcoare pe timp de vară, iar iarna – o căldură plăcută și confort. Aceste aspecte sunt foarte importante pentru oameni.

Cred că o altă trăsătură distinctivă a centrului comercial Shopping MallDova este faptul că departamentul nostru de marketing desfășoară în mod constant diverse activități de agrement pentru vizitatori, le pregătește surprize plăcute. În fiecare zi specială și în fiecare vacanță organizăm pentru vizitatorii centrului nostru comercial o mulțime de evenimente, concursuri și tombole, pentru a-și putea petrece plăcut timpul. În plus, în fiecare zi de odihnă, precum și de mai multe ori pe săptămână, compania noastră organizează spectacole de dans, jocuri pentru copii, atât recreative, cât și educaționale. Această abordare în organizarea timpului liber e unică și o asemenea atmosferă nu veți găsi în niciun alt centru comercial din Republica Moldova.

În opinia mea, anume această abordare complexă și responsabilă a făcut din Shopping MallDova unul dintre cele mai cunoscute și populare locuri comerciale și de divertisment pentru oamenii de orice vârstă din țară.

Dar aici vreau să mai adăug ceva... Noi avem o atitudine foarte responsabilă față de calitatea serviciilor prestate și această calitate o oferim tuturor vizitatorilor. Suntem un centru comercial pentru întreaga familie și ne străduim ca Shopping MallDova să fie interesant pentru toată lumea. Oricine va găsi aici pentru sine ceva nou și util.

- Domnule Ergun, ce criterii trebuie să îndeplinească un brand care închiriază spațiu comercial în Shopping MallDova, ce îl deosebește de agenții economici care își desfășoară activitatea în alte centre?

- Am evitat mereu comentariile despre alți operatori de pe piața în care ne desfășurăm activitatea. Dar, în același timp, fiecare membru al echipei noastre este conștient de faptul că formatul nostru și conceptul sunt unice pentru Republica Moldova și este dificil să ne comparăm cu alții.

În procesul de selecție a noilor chiriași ne bazăm pe două criterii: în primul rând, să aibă experiență pe piață și, în al doilea rând, profilul specific al proiectului potențialului chiriaș trebuie să corespundă tuturor parametrilor spațiului nostru disponibil. Acest lucru se explică prin faptul că centrul nostru comercial are prevăzute zone specializate, destinate unui anumit tip de afaceri.

- Astăzi multe centre comerciale se confruntă cu problema exodului de chiriași. Cum stau lucrurile în această privință la Shopping MallDova? Datorită căror instrumente reușiți să mențineți relațiile cu ei?

- Desigur, chiriașii noștri, ca și cei care lucrează în alte centre comerciale, se confruntă cu anumite dificultăți, ca urmare a deprecierii monedei naționale și a instabilității pe termen scurt de pe piață, după alegerile parlamentare de anul trecut. Dar am reușit să evităm plecarea chiriașilor. În acea perioadă ne-am întâlnit cu fiecare dintre ei, am purtat discuții și am formulat împreună soluții reciproc avantajoase pentru probleme. Noi întotdeauna i-am considerat pe chiriași parteneri de business, nu doar surse de venit, și pe aceste principii ne-am construit relațiile de afaceri. Cred că această abordare ne permite să salvăm relațiile și colaborarea, chiar și în momentele cele mai dificile.

În acest moment, în zona comercială din Shopping MallDova avem 100 de companii, care reprezintă diferite mărci de haine, încălțăminte, electronice, parfumuri, haine etc. În timp ce în zona de divertisment și în zona destinată alimentației (food zone) avem 23 de companii partenere, dintre care 4 se specializează exclusiv pe divertisment (Rock&Roll Bowling, cinematograful Patria, zona de joacă pentru copii Madagascar Kids și cazinoul Gameworld), 10 restaurante și 9 magazine de tip fast-food.

Cel mai mare spațiu este arendat de rețeaua de supermarketuri „Fourchette” – 2159 de metri pătrați, urmat de „LC Waikiki”, care va fi deschis în curând - 1800 de metri pătrați, precum și magazinul de electrocasnice și electronice „Bomba” – 1786 de metri pătrați. În același timp, suprafața medie a unui magazin din centrul comercial variază între 150-200 de metri pătrați.

- În 2012-2013 centrul comercial a efectuat investiții suplimentare în dezvoltarea mall-ului. Ce fel de investiții și despre ce proiecte este vorba?

- Administratorul oricărui centru comercial și de divertisment știe că procesul de dezvoltare și îmbunătățire în acest domeniu nu se încheie niciodată. În caz contrar, riscați să rămâneți în urma pieței și să vă pierdeți poziția. Acesta este motivul pentru care acționarii noștri investesc anual în dezvoltarea Shopping MallDova, pentru a-i crește atractivitatea.

Astfel, la sfârșitul anului 2013, în apropierea centrului comercial a fost inaugurată o parcare deschisă cu 500 de locuri. Acest proiect a fost implementat după ce mall-ul s-a confruntat cu un deficit de locuri de parcare, mai ales la sfârșit de săptămână și în zilele de sărbătoare. Toată lumea știe că pe locul actualei parcări se înălța un deal, peste care treceau liniile de înaltă tensiune. Am reușit să obținem permisiunea de a le transfera sub pământ. Toate costurile pentru proiectare, efectuarea de lucrări complexe, achizițiile de materiale etc. au fost efectuate din contul companiei noastre. În total, au fost alocate peste 4 milioane de euro. În schimb, problema locurilor de parcare a dispărut. Cred că, în parte, datorită implementării acestui proiect, traficul de vizitatori ai mall-ului a crescut cu 5% în 2014, comparativ cu 2013, iar în primul trimestru al acestui an – cu 7% față de aceeași perioadă a anului precedent.

- Ne putem aștepta că în curând la Shopping MallDova vor apărea branduri noi, cunoscute și nu prea pentru cetățenii moldoveni?

- Echipa noastră lucrează în mod constant pentru a aduce pe piața din Republica Moldova branduri care s-au afirmat demult la nivel mondial. De exemplu, în luna iunie a acestui an în mall va fi deschis magazinul „LC Waikiki”. Acesta este un brand de modă foarte cunoscut. Magazinul va cuprinde colecții casual pentru barbați, femei și copii. Iar în luna august se va deschide magazinul SuiteBlanco – un cunoscut monobrand spaniol. Vom avea și alte lansări, dar este încă prea devreme pentru a le divulga...

- Cum ați descrie situația generală actuală de pe piața centrelor comerciale din Republica Moldova și, în opinia dumneavoastră, ar trebui să ne așteptăm la o reformatare?

- În orice caz, aceasta este opinia mea personală și nu înseamnă nimic... Piața determină și dictează calea corectă de dezvoltare. Ce se întâmplă în acest domeniu în lume, se va întâmpla și în Republica Moldova. Dar orice s-ar întâmpla, trebuie să reținem că în fiecare sferă există loc de îmbunătățiri, pentru a corespunde cerințelor actuale. Cei care vor fi în măsură să profite de moment și vor lua calea modernizării – vor supraviețui. Cei care vor încetini și nu vor reuși să răspundă provocărilor timpului, să-și dezvolte afacerea – sunt sortiți eșecului. Această regulă se aplică și în ceea ce privește mall-urile. Prin urmare, trebuie să monitorizăm îndeaproape tendințele globale în domeniul centrelor comerciale, să punem în aplicare cele mai bune practici și să nu ne oprim din calea perfecționării. Ceea ce și face, de fapt, echipa noastră.

0
0
0
0
0

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?