Hubble, telescopul spațial care a revoluționat astronomia, a împlinit 25 de ani

25 apr. 2015,, 00:00   Externe

Foto: korrespondent.net

Hubble, primul telescop spațial lansat vreodată, un instrument fabulos care a reușit să revoluționeze astronomia și să modifice modul în care ne raportăm la Univers, obținând imagini ale unor galaxii extrem de îndepărtate, împlinește vineri 25 de ani de când a fost lansat pe orbita circumterestră la data de 24 aprilie, conform unui material publicat de AFP.

"Hubble a modificat modul în care omenirea privește Universul și modul în care ne vedem locul printre stele și galaxii", conform astronomului Jennifer Wiseman, de la Centrul Goddard al NASA, unul dintre oamenii de știință care se ocupă de analiza datelor obținute de Hubble.

"Acest telescop ne-a demonstrat că Universul s-a schimbat de-a lungul miliardelor de ani și că stelele produc toate elementele chimice necesare vieții și formării planetelor", a adăugat ea în cadrul unui interviu oferit AFP.

Lansat la 24 aprilie 1990 cu naveta Discovery, Hubble a fost plasat pe o orbită la 570 de kilometri distanță de Pământ.

Rezultat al unei colaborări dintre NASA și Agenția Spațială Europeană (ESA), celebrul telescop nu și-a început misiunea pe orbită sub cele mai bune auspicii, devenind operațional abia trei ani mai târziu după ce a fost transportat în spațiu. Principala oglindă a telescopului avea un defect de poziționare a unei lentile, fapt care a necesitat trimiterea unei misiuni de instalare a unui mecanism corector, o intervenție delicată ce a necesitat desfășurarea lucrărilor de reparații în spațiu, de către astronauți, în 1993.

Începând cu acel an, Hubble, o veritabilă mașină a timpului, a început să exploreze profunzimile spațiului și timpului și a transmis imagini incredibile ale unor supernove (explozii de o forță extraordinară ce marchează moartea unor stele de multe ori mai masive decât Soarele), dar și a altor corpuri cosmice.

Una dintre fotografiile cele mai emblematice realizate de Hubble este cea a enormelor coloane de gaz și praf cosmic situate la 6.500 de ani lumină depărtare, în nebuloasa din constelația Aquila (Vulturul), denumită "Stâlpii Creației".

Hubble, care poartă numele unuia dintre pionierii astronomiei moderne, Edwin Powell Hubble (1889-1953), a dezvăluit și existența găurilor negre supermasive în centrul galaxiilor, existența acestora fiind doar bănuită de astronomi înaintea instalării acestui telescop orbital.

Telescopul care cântărește 11 tone a realizat peste 1 milion de fotografii ale unor obiecte cosmice, dintre care unele extrem de îndepărtate, permițându-le astronomilor să calculeze cu o mai bună precizie vârsta aproximativă a Universului, vârstă estimată la 13,8 miliarde de ani.

Grație tuturor acestor observații, realizate cu o claritate de cel puțin zece ori mai bună decât cea a celor mai bune imagini obținute de cele mai puternice telescoape terestre, astrofizicienii au putut confirma în 1998 că Universul este într-o expansiune accelerată, o descoperire răsplătită cu premiul Nobel pentru Fizică în 2011.

Această accelerație în creștere a expansiunii Universului ar fi rezultatul acțiunii unei forțe misterioase denumită energia întunecată, care exercită o presiune negativă ce generează o forță care se comportă ca o gravitație negativă (repulsivă) și care ar reprezenta aproximativ 73% din masa-energia Universului.

Restul Universului ar fi format din materia vizibilă (ordinară) în proporție mai mică de 5% și respectiv materie întunecată, care nu interacționează cu lumina, fiind practic invizibilă, dar a cărei prezență este deconspirată de efectele gravitaționale pe care le exercită asupra materiei ordinare, în proporție de aproximativ 23%.

Printre descoperirile de senzație realizate de Hubble se numără și cea a primelor molecule organice identificate în atmosfera unei exoplanete aflată pe orbita unei stele îndepărtate din galaxia noastră, Calea Lactee, dar și descoperirea faptului că procesul de formare a planetelor nu este o raritate în Univers.

În propria noastră "curte cosmică", telescopul Hubble a avut o serie de contribuții importante la cunoașterea sistemului solar. În luna martie NASA a anunțat că telescopul Hubble a detectat un vast ocean de apă sărată sub calota glaciară ce acoperă suprafața lui Ganymede, cea mai mare dintre lunile lui Jupiter, o descoperire ce deschide noi orizonturi pentru căutarea vieții extraterestre.

În ultima dintre cele cinci misiuni de întreținere, realizată de astronauți în mai 2009, telescopul Hubble a fost dotat cu două noi instrumente capabile să "privească" până în zorii Universului, la 500 — 600 de milioane de ani după Big Bang.

Un veritabil superstar al astronomiei, Hubble a îndeplinit un rol major, arătându-le tuturor locuitorilor acestei planete crâmpeie din minunatul Univers în care trăim, a mai susținut astronomul Jennifer Wiseman. Imaginile spectaculoase obținute de Hubble au fost chiar calificate drept "cele mai flamboaiante și mai magnifice opere de artă ale vremurilor noastre", de către criticul britanic de artă Jonathan Jones.

Începând cu anul 2018, Hubble va avea un "frate" pe orbită, telescopul spațial în spectrul infraroșu James Webb, de 100 de ori mai puternic, instrument care promite să ducă mai departe moștenirea lui Hubble și anunță o nouă revoluție în domeniul astrofizicii.