X 
Transnistria stiri: 1423
Eurovision stiri: 506
Preşedintele stiri: 3996

Pocaznoi: Sper că în cadrul viitoarei campanii electorale radiodifuzorii nu vor fi un instrument politic

13 aug. 2014,, 12:45   Societate
2987 0
Foto: noi.md
(Interviu acordat reporterului agenției "Infotag", Mariana Tabuncic, de către preşedintele Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), Marian Pocaznoi).

Partea I:

"Infotag": Domnule Pocaznoi, au rămas cîteva luni pînă la alegerile parlamentare, care se vor desfăşura pe data de 30 noiembrie. Pe cît de pregătit este CCA să facă faţă unei noi campanii electorale?

Marian Pocaznoi: CCA are o experienţă solidă în monitorizarea campaniilor electorale avînd în vedere că în perioada anilor 2009-2011 au avut loc mai multe campanii electorale la rînd. În acea perioadă am primit asistenţă din partea Consiliului Europei prin detaşarea unui expert internaţional. Respectiv, atunci a fost adoptată şi metodologia privind monitorizarea principalelor buletine de ştiri la capitolul respectării pluralismului de opinie, echidistanţei şi imparţialităţii. Atît CCA, cît şi societatea civilă, au realizat rapoarte de monitorizare după acea metodologie, iar rezultatele au coincis în proporţie de 99%.

Acum, în scopul perfecţionării şi acumulării unei noi experienţe, pe data de 25-26 septembrie, cu susţinerea Consiliului Europei, colaboratorii Direcţiei monitorizare a CCA vor participa în Franţa şi Cipru la un stagiu pe tema reflectării campaniei electorale. În general, sînt convins că vom putea face faţă tuturor provocărilor care cu siguranţă vor apărea în cadrul acestei campanii.

"I": Care credeţi că va fi comportamentul radiodifuzorilor pe parcursul electoralei?

M.P.: Eu îmi doresc foarte mult ca şi în timpul campaniei electorale şi în afara acesteia radiodifuzorii să nu fie un instrument în mîinile politicienilor, dar exact puterea a patra, aşa cum încearcă să se poziţioneze. Fiecare radiodifuzor are obligaţii şi prevederi legale pe care trebuie să le respecte, iar nerespectarea acestora atrage după sine anumite consecinţe.

"I": Care, de obicei, sînt încălcările cele mai grave comise de radiodifuzori în cadrul campaniilor electorale?

M.P.: În mare parte, în timpul campaniilor anterioare nu au fost înregistrate abateri grave de la legislaţie. Evident, au fost şi sancţiuni, dar nu într-atît încît acestea să schimbe cursul campaniei electorale, iar noi să fim învinuiţi că alegerile au fost fraudate pentru că nu au fost reflectate echidistant. Îmi exprim încrederea că şi de această dată nu vor fi abateri grave.

În majoritatea ţărilor europene, radiodifuzorii au probleme cu dezbaterile electorale la capitolul acordării timpului egal tuturor concurenţilor electorali. În Moldova, cel puţin pînă acum, nu am avut probleme la acest capitol, pentru că radiodifuzorii şi-au impus un cronometru pentru a nu fi acuzaţi că nu respectă timpul acordat fiecărui candidat. Ei decid singuri cum organizează dezbaterile electorale, singura condiţie fiind ca să respecte principiile impuse de standardele democratice europene, de care se ghidează CCA.

În ceea ce priveşte publicitatea electorală contra cost, legislaţia prevede expres că aceasta nu trebuie să depăşească două minute pe zi. La acest capitol la fel nu au fost atestate derogări.

Cele mai mari încălcări sînt înregistrate în cadrul buletinelor de ştiri, atunci cînd un concurent electoral este reflectat mai mult, iar altul mai puţin. Respectiv, îndemn radiodifuzorii să atragă o atenţie sporită buletinelor de ştiri, pentru că, pînă la urmă, în cadrul acestora este prezentată informaţia reală, care trebuie să ajungă la alegător fără comentarii şi tertipuri.

De asemenea, nu este respectat principiul echidistanţei. În campaniile anterioare, cele mai multe încălcări la acest capitol le-a înregistrat postul de televiziune NIT, care masiv promova doar un singur partid, neacordînd timp de emisie şi altor concurenţi electorali, fapt care ulterior a şi dus la retragerea licenţei de emisie.

"I": Există un asemenea risc şi în cadrul acestei campanii electorale?

M.P.: În general, piaţa audiovizuală a progresat din toate punctele de vedere. Eu cred că un asemenea risc nu există, pentru că radiodifuzorii deja s-au învăţat să lucreze cu "mănuşi albe". Cu siguranţă, va fi manipulare, iar din acest punct de vedere toamna va fi una "fierbinte". Manipularea însă, cred eu, va fi una profesionistă, cu foarte multe interpretări.

"I": CCA va impune anumite reglementări noi pentru radiodifuzori în cadrul acestei campanii electorale?

M.P.: În mare parte reglementările vor fi aceleaşi. CCA elaborează în prezent Concepţia de reflectare a campaniei electorale de către radiodifuzori, care ulterior va fi transmisă Comisiei Electorale Centrale. Aceasta, la rîndul său, elaborează regulamentul de reflectare a campaniei electorale de către mijloacele mass-media. În acest regulament se includ nu doar radiodifuzorii, dar şi presa scrisă şi cea on-line. Nuanţe noi nu cred că vor apărea. Consider că trebuie să acordăm radiodifuzorilor aceeaşi libertate, pentru ca ei să decidă care este modalitatea de reflectare. Important este să respecte principiul echilibrului, echidistanţei şi imparţialităţii.


0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?