X 
Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Colapsul transportului de pasageri din Moldova

1 aug. 2013,, 12:19   Societate
5943 2
Foto: sandrinio.ro
(Interviu cu vicepreşedintele Uniuni Transportatorilor şi Drumarilor, Tudor Rusu, acordat în exclusivitate reporterului Agenţiei "Infotag", Vladimir Sidorenco).

(Partea I).

"Infotag": Domnule Rusu, de ce cetăţenii Republicii Moldova nu pot fi siguri de propria siguranţă atunci cînd circulă în transportul public ?

Tudor Rusu: Pentru că multe probleme rămîn nesoluţionate de foarte mult timp. Nimeni nu vrea să facă regulă în sfera transportului de pasageri. "Boala" acestui segment al pieţei s-a agravat, iar "tratamentul" necesită finanţe, eforturi organizatorice şi tehnice. Să ne referim, de exemplu, la taxi. Astăzi, oricui nu-i este lene practică această activitate. Şi firmele autorizate şi taximetriştii care activează ilegal – numărul cărora este în continuă creştere. Doar în Chişinău, potrivit datelor neoficiale, activează circa o mie de transportatori ilegali.

La Aeroportul din Chişinău, s-a creat o situaţie catastrofală. S-ar părea că Aeroportul este cartea de vizită a statului şi aici totul trebuie să fie civilizat. Dar nu este aşa. Acolo este un adevărat haos. Autorităţile au făcut suficiente promisiuni că vor face regulă. Zilnic, la Aeroport, peste 40 de taximetrişti care activează ilegal, transportă pasageri tot ilegal. Jumătate din deplasările de la Aeroport este "norma" lor.

Anual, administraţia Aeroportului desfăşoară tendere în cadrul cărora selectează firmele de taxi, care corespund criteriilor. Întreprinderea care cîştigă concursul investeşte surse pentru achiziţionarea automobilelor, creşterea profesionalismului şoferilor, însă, în consecinţă, eforturile lor sînt zadarnice. Cei care activează ilegal nu le permit taximetriştilor să lucreze civilizat. Au un comportament arogant. Ei sînt convinşi de faptul că nu vor fi pedepsiţi, pentru că sînt "acoperiţi" deschis de poliţie. Despre ce regulă putem vorbi în asemenea condiţii ? Activînd fără taximetre şi actele permisive corespunzătoare, "ilegalii" utilizează regulat infrastructura publică şi apelează la serviciile instituţiilor bugetare şi, în acelaşi timp, nu achită nici un fel de impozite.

UTD a informat de nenumărate ori Ministerul Afacerilor Interne şi Procuratura, fiscul, despre ceea ce se petrece pe Aeroportul Internaţional Chişinău, însă se pare că nimeni nici nu are de gînd să facă regulă acolo.

"I": Oare poliţiştii alungă cu bastoanele şoferii de taxi de la pasagerii care sosesc pe Aeroportul Internaţional Chişinău?

T.R: Din fericire, lucrurile nu au ajuns pînă aici. Pur şi simplu poliţiştii au foarte mare grijă ca taximetriştii să-şi aştepte pasagerii în zona pentru parcare, în timp ce "ilegalii" întîmpină pasagerii chiar la ieşire din zona sosirii în Aeroport. Atunci cînd poliţiştilor li se spune despre comportamentul neadecvat al "ilegalilor", ei declară că nu dispun de competenţe pentru a curma activitatea acestora. Iată cum arată astăzi corupţia pasivă în poliţie.

"I": De ce administraţia Aeroportului nu se implică ?

T.R.: Nu vrea să intre în conflict cu poliţia, nu ştie cum să lupte cu "ilegalii".

"I": De ce atunci organizează anual tendere ?

T.R.: Este corect să-i întrebaţi pe ei despre acest lucru.

"I": Ce alte "neglijenţe" din partea structurilor statului afectează siguranţa pasagerilor?

T.R.: Jumătate din şoferii-taximetrişti au primit dreptul de a activa nu în bază de licenţă, ci în baza permiselor eliberate de o oarecare SRL ”Euro contact”. Ceea ce este cel mai straniu, instituţiile statului rămîn indiferente faţă de această situaţie de-a dreptul ridicolă. Mai mult decît atît, poliţia acceptă aceste "hîrtii" drept documente oficiale.

"I": Poate ar trebui să se recurgă la confiscarea automobilelor ?

T.R.: Maşina poate fi confiscată doar prin intermediul instanţei de judecată. Asta înseamnă timp mult, iar în condiţiile Republicii Moldova rezultatul, nu întotdeauna poate fi unul de succes. Pe lîngă aceasta, în multe cazuri "transportatorul" conduce maşina în baza procurii. Legislaţia în vigoare permite a fi întreprinse măsuri pentru a face regulă în sfera transportului de pasageri. Trebuie doar să vrei şi să poţi să faci uz de ea. De exemplu, pot fi create grupuri mobile de control, din componenţa cărora să facă parte reprezentanţii fiscului, Poliţiei Rutiere, Camerei de Licenţiere.

"I": Dorin Chirtoacă a vorbit în repetate rînduri că microbuzele vor dispărea de pe străzile capitalei, acestea vor fi înlocuite de autobuze confortabile. Pe cît de real este acest lucru ?

T.R.: Microbuzele îndeplinesc o muncă imensă în domeniul transportului de pasageri. Autorităţile nu sînt în stare să asigure transportarea pasagerilor la capacitatea transportului municipal. Nici astăzi şi nici mîine nu există alternativă pentru microbuze.

Posibilităţile financiare de care dispune capitala nu permite Primăriei să sporească numărul unităţilor de transport. De altfel, chiar dacă să presupunem că autorităţile municipale vor găsi posibilitatea şi vor achiziţiona 100 sau 200 de autobuze, oricum nu vor soluţiona problema pînă la capăt. Cheltuielile Parcului Urban de Autobuze depăşesc cu mult veniturile acumulate. Şi nu doar pentru că tariful pentru o călătorie este redus. Activitatea Parcului Urban de Autobuze este ineficientă. Pierderile se acoperă din contul subvenţiilor alocate de bugetul municipal. Odată cu achiziţionarea noilor autobuze şi punerea lor în circulaţie va spori doar presiunea asupra bugetului local.

"I": În opinia UTD ce trebuie de făcut pentru ca transportarea pasagerilor să aducă venit ?

T.R.: Este necesar de a examina şi alte proiecte investiţionale. De exemplu, de a atrage businessul în această sferă de activitate. Atunci, firmele de transport vor achiziţiona din propriile surse noi autobuze. Autorităţile vor conveni cu transportatorii preţul călătoriei, graficul de activitate.

Doar mediul de afaceri poate organiza o activitate mai eficientă a transportului de pasageri. Antreprenorii vor decide cînd trebuie să pună pe linie autobuze cu multe locuri şi cînd este cazul să circule microbuzele.

Sînt şi alte variante. Ele pur şi simplu trebuie examinate. Dar, totodată, UTD vrea ca aceste variante să fie examinate de funcţionari care dispun de cunoştinţe în domeniul organizării transportului public. Din păcate, astăzi, în primărie şi în minister practic nu mai sînt astfel de specialişti.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?