Motivele celei mai mari dispariții din istorie

1 aug. 2017,, 02:30   Externe

Geologii de la Universitatea Syracuse din Statele Unite au dezvăluit cauza extincţiei permian-triasice, care a avut loc în urmă cu aproximativ 252 de milioane de ani.

Conform constatărilor lor, moartea multor specii a fost provocată de revărsări de cantități uriașe de magmă în Siberia. Aceste procese geologice au dus la schimbări climatice și la tranziția de la paleozoic la mezozoic. Articolul oamenilor de știință a fost publicat în revista Nature Communications.

Revărsarea de magmă din Siberia a afectat suprafețe mari. În consecință s-au format curgeri bazaltice – formațiuni geologice alcătuite din bazalt și straturi sedimentare. Acestea din urmă sînt ușor distruse în cursul eroziunii, terenul căpătînd formă de cîmpii separate prin praguri. Curgerile bazaltice ocupă o suprafață de aproximativ două milioane de kilometri pătrați și sînt dezvoltate de-a lungul întregii platforme est-siberiene.

Conform datelor geologice, împreună cu revărsarea rocilor, a avut loc cea mai mare dispariție în masă din lume, cunoscută sub numele de Marea Extincție (The Great Dying). Ca urmare, au dispărut 96 la sută dintre speciile marine, 73 la sută dintre speciile de vertebrate, precum și 83 la sută dintre speciile de insecte. Potrivit oamenilor de știință, epuizarea biodiversității a durat 60.000 de ani.

Savanții americani au studiat compoziția chimică a curgerilor bazaltice. Cercetătorii au ajuns la concluzia ca magma revărsată a afectat sedimentele bogate în hidrocarburi. Acest fapt a dus la emiterea gazelor cu efect de seră, care, la rîndul său, a generat schimbările climatice.