NASA a făcut publice imagini uluitoare cu "Nebuloasa Crabului"

17 mai. 2017,, 05:00   Ştiinţă şi IT

Astronomii au realizat o imagine foarte detaliată a Nebuloasei Crabului, combinînd date de la mai multe telescoape, care acoperă aproape toată lărgimea spectrului electromagnetic.

Nebuloasa Crabului, care este rezultatul exploziei unei supernove strălucitoare, observată de chinezi și de alți astronomi în anul 1054, se află la 6.500 de ani-lumină de Pămînt. În centrul său se află o stea neutronică super-densă, care se rotește o dată la fiecare 33 de milisecunde, emițînd fascicule de unde radio și de lumină.

Forma complexă a nebuloasei este cauzată de o interacțiune complexă a pulsarului — un vînd rapid de particule provenind de la pulsar, materialul ejectat inițial de explozia supernovei și de steaua însăși înainte de explozie.

Această imagine combină date de la cinci telescoape diferite: Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) (radio) în roșu; Telescopul spațial Spitzer (infraroșu) în galben; telescopul spațial Hubble (vizibil) în verde; XMM-Newton (ultraviolet) în albastru; observatorul Chandra (raze X) în purpuriu.

Noile observații ale VLA, Hubble și Chandra au fost făcute aproape în același timp, în noiembrie 2012. O echipă de oameni de știință condusă de Gloria Dubner, de la Institutul de Astronomie și Fizică (IAFE), Consiliul Național al Cercetării Științifice (CONICET) și Universitatea din Buenos Aires din Argentina, a efectuat apoi o analiză aprofundată a detaliilor recent dezvăluite într-o încercare de a obține noi perspective asupra fizicii complexe a obiectului. Ei și-au publicat constatările în Astrophysical Journal.

"Compararea acestor imagini noi, realizate la diferite lungimi de undă, ne oferă o multitudine de noi detalii despre Nebuloasa Crabului. Deși Crabul a fost studiat intens de ani de zile, avem încă multe de învățat despre acesta", a spus Dubner.