X 
Transnistria stiri: 1422
Eurovision stiri: 505
Preşedintele stiri: 3994

Internetul – principalul motor de creștere a comunicațiilor electronice

27 apr. 2017,, 13:45   Economie
1901 0

Serviciile de internet mobil și de internet fix au devenit principalele motoare de creștere ale sectorului de comunicații electronice în anul trecut.

Acest fapt a fost menționat de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), care a prezentat raportul „Evoluţia pieţei de comunicaţii electronice în anul 2016”, relatează NOI.md.

Potrivit acestui document, în anul trecut serviciile de acces la internet mobil şi la internet fix au continuat să fie cele mai dinamice pieţe în sectorul comunicațiilor electronice. Principalii indicatori ai acestor piețe – volumul de vînzări, numărul de utilizatori, rata de penetrare a serviciilor, traficul de date – au înregistrat cele mai mari creșteri în 2016.

Potrivit raportului, în 2016 volumul total al vînzărilor pe cele două pieţe a sporit, faţă de anul 2015, cu 12 la sută și a depășit pragul de 1,8 miliarde de lei, ceea ce constituie circa 27 la sută din valoarea totală a pieței de comunicații electronice.

Numărul utilizatorilor de internet mobil în bandă largă (în baza tehnologiilor 3G, 4G și prin acces dedicat) a crescut cu 30 la sută și a însumat peste 1 milion 893,5 mii, iar al celor de internet fix – cu 4,3 la sută și a totalizat peste 557,4 mii. În consecință, rata de penetrare a serviciilor de internet mobil, raportată la 100 de locuitori, a ajuns la 54 la sută, iar cea a serviciilor de internet fix – la 15,7 la sută.

Autorii raportului explică trendul ascendent al pieţelor de internet mobil și de internet fix prin creșterea cererii pentru serviciile respective, intensificarea concurenței între furnizori, dezvoltarea infrastructurii de acces la rețeaua globală în baza tehnologiilor 3G, 4G și în baza fibrei optice.

Majorarea vînzărilor pe pieţele de internet mobil și de internet fix, precum și a veniturilor din alte activități în domeniul comunicațiilor electronice (+14,5 la sută) s-a produs pe fundalul unei diminuări accentuate a volumelor de vînzări pe celelalte trei piețe: de telefonie mobilă, telefonie fixă, difuzare și retransmisie a programelor audiovizuale.

Astfel, după o perioadă de stagnare de cîțiva ani, vînzările pe piaţa de telefonie mobilă au scăzut, față de anul 2015, cu 4,4 la sută și au totalizat 3 miliarde 441,9 milioane de lei, iar cele de pe piaţa de telefonie fixă, care se află în declin de zece ani, s-au micșorat cu 14 la sută şi au constituit 876,1 milioane de lei. Totodată, volumul vînzărilor pe piața serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale s-au diminuat cu 18,9 la sută şi au alcătuit 297,8 milioane de lei.

Scăderea vînzărilor pe piețele sus-menționate a cauzat o diminuare de 2,9 la sută a volumului total al vînzărilor în sectorul comunicaţiilor electronice, volum ce s-a coborît la 6 miliarde 730,6 milioane de lei.

ANRCETI notează că recesiunea telefoniei fixe și a telefoniei mobile este determinată de schimbarea preferințelor de consum al utilizatorilor de servicii voce de la telefonia fixă la telefonia mobilă și de la telefonia mobilă la servicii alternative de comunicare prin rețeaua Internet care sînt mai ieftine sau se oferă gratuit (aplicaţii OTT: Skype, Viber, WhatsApp etc.).

Specialiștii ANRCETI consideră că această tendință, care se atestă și pe piețele de telefonie din țările europene, va fi mai pronunțată în anii următori, cînd majoritatea consumatorilor vor utiliza serviciile de comunicații mobile prin intermediul telefoanelor inteligente (smartphone-uri).

Potrivit estimărilor ANRCETI, în următorii ani serviciile de acces la internet mobil și la internet fix vor continua să fie cele mai dinamice piețe în sectorul comunicațiilor electronice, ele fiind principalele motoare de creștere a acestui sector.
0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

© Business

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?