În 2018, rețeaua germană de produse alimentare cu amănuntul Kaufland planifică deschiderea a șase magazine la Chișinău (pentru început, precum a fost anunțat oficial), celelalte – pînă în 2020, cu un volum total de investiții de 60 de milioane de euro.
Precum se întîmplă deseori la investitorii străini, investițiile se fac, în special, în țările de unde acești investitori vin (instalații străine, utilaj străin, consultanți străini etc.). La sfîrșitul săptămînii trecute, a devenit cunoscut locul unde va fi construit primul hipermarket.
Primăria capitalei a fixat pentru 4 ianuarie consultări publice ale proiectului planului de urbanism al construcției zonale pe adresa bulevardul Mircea cel Bătrîn, 25/1. Pe două terenuri cu suprafața de 1,09 ha se planifică construcția unui centru comercial multifuncțional cu parcări, inclusiv subterane. Prima tranșă – magazinul rețelei Kaufland cu parcarea la parter. Beneficiarul proiectului SRL „Ani roada gliei”, executor – SRL „Marhitrav-ATM”. Trebuie să menționăm că pe teren se află o mica zonă verde, care se pare că va fi defrișată.
Avînd în vedere că la Chișinău și așa este mult comerț cu amănuntul, e interesant cine vine la noi.
Lider în România
Kaufland (Kaufland Stiftung & Co. KG) face parte din concernul german „Schwarz-Gruppe” (Schwarz Beteiligungs GmbH), împreună cu cunoscutele rețele ”Lidl”, „KaufMarkt” și „Handelshof”, în care lucrează peste 200 de mii de oameni. În 2014, grupul „Schwarz” a devenit cel mai mare retailer din Europa, cu o cifră de vînzări de aproape 80 de miliarde de euro. În prezent, Kaufland numără peste 1300 de magazine în șapte țări – Germania, Cehia, Slovacia, Polonia, Croația, Bulgaria și România.
Datorită apropierii geografice, legăturilor istorice și culturale ale Republicii Moldova și României, activitatea comercială va fi efectuată direct de filiala din România. Consumatorilor moldoveni li s-a promis că sortimentul producției în aceste magazine va fi același ca și în rețelele de hipermarketuri Kaufland-România, însă, totodată, adaptat la cerințele cumpărătorilor locali. De asemenea, ni se garantează un nivel înalt de calitate și prețuri atractive. Despre aceasta compania a anunțat pe site-ul său.
Am analizat informația din sursele deschise din România, unde Kaufland activează din 2005 și pe 13 decembrie a deschis cel de-al 12-lea hipermarket în orașul Codlea, județul Brașov.
Potrivit publicației române „Ziarul financiar”, volumul vînzărilor Kaufland în 2015 s-a majorat cu 13% față de 2014, atingănd 2,4 miliarde de euro. Timp de patru ani, retailerul și-a dublat cifra de afaceri și s-a ridicat de pe locul trei pe locul întîi în România. Este prima companie din comerțul cu amănuntul din țară, care a depășit pragul de 2 miliarde de euro în volumul vînzărilor. „Kaufland-România” demonstrează o creștere uimitoare, deoarece acest indice era planificat doar în 2018, dar a fost depășit cu mult cu trei ani înainte. Explicația este în extinderea rapidă a rețelei – de la 71 pînă la 107 hipermarketuri sau cu 50%, precum și în politica prețurilor reduse și reducerea TVA la produsele alimentare în România. Este remarcabil faptul că Kaufland este lider la o mare distanță de concurenți săi: următoarea rețea Carrefour are un volum de vînzări de 1,5-1,7 miliarde de euro, Auchan – 1 miliard de euro.
În primăvara acestui an s-a anunțat că rețeaua de hipermarketuri Kaufland va construi cel de-al treilea centru logistic în regiunea Moldova (pe teritoriul țării vecine), ce va deservi magazinele din estul României și cele ce for fi deschise în Republica Moldova. Decizia privind construcția centrului a fost adoptată anume în contextul expansiunii companiei în RM (investițiile în fiecare din cele două centre precedente, potrivit http://www.zf.ro, depășesc 20 de milioane de euro).
Aceasta înseamnă că mai mult de jumătate din produsele vîndute în magazinele Kaufland din Moldova vor fi de import!
De asemenea, compania preconizează să lanseze vînzări online în 2017, utilizînd propria rețea de distribuție. Se știe că Kaufland intenționa să centralizeze achizițiile unui tip de producție, mai ales sub propriile mărci comerciale (private label) în toate țările Europei de Est, unde este prezentă, folosind drept intermediar compania elvețiană EMD. Retailerii cu un număr total de magazine de 150 de mii în 19 țări ale lumii cu o cifră anuală de afaceri de 178 de miliarde euro solicită serviciile acestei companie, care le găsește producători.
Potrivit unuia dintre reprezentanții Kaufland, citat de Ziarul Financiar, datorită acestui fapt, compania poate face achiziții în cantități mari, iar partenerii ei din Cehia, Slovacia, Polonia, Croația, România și Bulgaria vor obține mai multe șanse pentru dezvoltare. Potrivit sursei citate, parteneriatul dintre EMD și Kaufland le va oferi producătorilor români ce colaborează cu acest operator posibilitatea de a livra producția și în hipermarketurile rețelei din alte țări.
Aici însă se ascunde una dintre capcanele puse de aceste două companii producătorilor locali: dacă doriți să vindeți în rețeaua Kaufland, atunci trebuie să o faceți, în special, sub marca rețelei. Chiar și un absolvent de liceu știe astăzi că producătorul lipsit de propria marcă comercială nu are nicio perspectivă în lumea modernă de afaceri, deoarece el poate fi înlocuit în orice moment.
Ce spun producătorii
Dar pe de altă parte, pentru aceasta producătorii locali trebuie să dispună de capacități mari și să poată negocia cu această companie, ceea ce nu este atît de simplu.
Potrivit aceleiași surse (http://www.zf.ro), furnizorii români de produse alimentare consideră că decizia Kaufland de a centraliza achizițiile sub mărcile comerciale ale retailerului va avea un impact negativ asupra pieței, deoarece producătorii vor rămîne cu producție nesolicitată. Niciun producător român nu are suficiente capacități de producție pentru a satisface asemenea cerințe. Totodată, furnizorii se plîng că Kaufland pune niște condiții foarte dure la livrarea producției sub „private label” a acestei companii, fără a ceda producătorilor din preț. „În cadrul negocierilor la nivel regional, pozițiile producătorilor vor cădea, iar cele ale retailerilor vor crește”, se arată convinși producătorii.
„Noi vedem producția sub marca comercială privată, made in Germania, deoarece producătorii germani dispun de toate condițiile pentru asemenea livrări”, spun antreprenorii români. O soluție pentru producătorii locali mici ar fi să urmeze exemplul colegilor lor francezi și să-și consolideze eforturile în lupta cu retailerii. Între timp, cultura europeană de business nu încurajează asocierea producătorilor, ei se dezvoltă individual. Precum a spus un reprezentant al unei întreprinderi mari, oricît de mare ar fi producătorul, el nu va avea niciodată suficiente puteri pentru a riposta retailerului.
Și consumatorii?
De asemenea, nu toți consumatorii români sînt mulțumiți de comportamentul Kaufland pe piața lor. A apărut comunicatul despre faptul că acest retailier (iar anterior și rețeaua Lidl din aceeași rețea) comercializează unele tipuri de producție în magazinele lui din România la prețuri mult mai mari decît în alte țări. De exemplu, pe rețelele de socializare, apoi în presă au apărut poze cu cornișoni marinați ungurești, ce se vînd în Kaufland Turda în România și în Kaufland Aachen în Germania. În primul caz, un borcan de 720 ml costa 3,36 euro (la cursul din 29 iulie), iar în al doilea, același produs se vindea cu 1,69 euro.
Site-ul http://www.activenews.ro/ s-a revoltat chiar în titlu – „Românii, vaci de muls?”. Utilizatorul rețelei de socializare Gheorghe Laurențiu Cîrnu, care a postat poza, a solicitat răspîndirea acestei poze, ca să o vadă fiecare. Compania Kaufland România a explicat aceasta prin faptul că marfa este întotdeauna mai ieftină în țara producătoare. Cine poate contesta acest lucru? Doar castraveții de import se vindeau și în România, și în Germania. În această privință în rețelele de socializare s-a iscat o discuție. Cum ar putea influența formarea prețurilor în diferite țări, de exemplu diferite cote ale TVA? „Dacă în Germania TVA la produsele alimentare constituie 7%, iar în România – 9%, tocmai diferența de 2% creează diferența de prețuri de două ori?”, se întreabă unul dintre utilizatori.
Șerban Pîrvulescu spune următoarele: „Cineva vă pune pistolul la tîmplă și vă impune să cumpărați acești castraveți? Eu cumpăr în Kaufland castraveți marinați românești, în borcan de 1,7 litri, dar nu de 720 ml, cu 7,05 lei. Cine vă oprește să procedați la fel sau să găsiți un alt magazin? Noi trăim într-o economie de piață, nu mai există nici stabilirea prețurilor, nici milă față de concurenți. De distrugerea agriculturii românești nu sînt de vină rețelele mari de magazine, ce caută doar un profit imens, nefiind organizații de binefacere, dar sînt vinovați cei care au semnat „în genunchi” cotele de producție și subvențiile, fără a ști cît de mici sînt față de ale celorlalți, fapt ce a condus la prețuri și mai mari la producția românească”.
Apropo, ce au semnat autoritățile noastre în Acordul de asociere dintre RM și UE nu se știe. Nu ar fi rău să revenim la acest subiect …
„Ce trebuie să facă Kaufland? Să susțină fermierii români? Ei doresc să cumpere cît mai ieftin și să vîndă cît mai scump. De asemenea, problema de la putere este în realitate, în noi, care stau aici și comentează în loc să iasă la protest. Fermierii au ieșit la protest, iar ceilalți ce au făcut? De ce nu a venit și restul populației la protest în semn de solidaritate?”, a scris Petruș Neacșu.
Kaufland-România preferă importul?
În luna mai curent au apărut propuneri de schimbare a legislației românești privind comercializarea produselor alimentare. În special, retailul cu produse alimentare obligă pentru asemenea categorii de produse precum carnea, legumele și fructele, să fie efectuate achiziții de cel puțin 51% de fiecare tip, ce provin dintr-un lanț scurt de livrare (adică pe piața locală), precum este stabilit în politica agrară a Uniunii Europene. Excepție fac lunile de iarnă – decembrie-februarie pentru achiziția legumelor și fructelor. Această producție de import în fiecare categorie poate constitui pînă la 70% din ofertă.
Compania Kauland-România consideră că aceste cerințe nu pot fi îndeplinite în actualele condiții. Reprezentanții companiei au menționat că acest fapt va conduce la neasugurarea pieței cu producție și nu va soluționa problemele producătorilor agricoli. Adică, o mare parte dintre produsele alimentare – carnea, legumele și fructele acestui operator sînt de import.
Trebuie să înțelegem că o asemenea situație va fi și în Moldova – în marea rețea de comerț vor fi vîndute, în special, produse alimentare de import, producătorii locali nu vor putea face față condițiilor de livrare, la fel ca și cei români – pe piața lor.
„Se cunoaște apetitul românilor față de producția locală, dar nu trebuie să ignorăm dreptul alegerii libere a cumpărătorilor de a avea un sortiment cît mai larg de produse. Limitarea acestui drept ar putea fi calificat și drept încălcarea legislației europene”, a comunicat Kaufland-România, potrivit http://www.zf.ro. Reiese că dorința consumatorilor de a cumpăra producție locală poate fi ignorată?
Sub paravanul lozincilor demagogice privind drepturile consumatorului este distrusă producția mărfurilor de larg consum în țările est-europene, fără a lua în calcul faptul că fiecare consumatorul local mai este și un cetățean interesat în prosperarea țării sale. Iar dreptul cel mai important al omului este de a trăi într-o țară bogată și dezvoltată, dar nu la periferia Occidentului!
Desigur, nu întîmplător expansiunile unor asemenea „investitori” precum Kaufland au fost precedate de acordurile politice de asociere, iar apoi și de aderare la UE.
Aceste acorduri ne-au fost impuse și investitorii străini vin cu „investițiile” sale nu pentru ca moldovenii să devină mai bogați, dar pentru a-și extinde piețele de desfacere pentru producția propriilor companii, pentru a menţine nivelul de trai al alegătorilor în țările lor, pentru a ne face dependenți… Și ei pot fi înțeleși. Iar noi, în această situație i-am putea înțelege pe politicienii noștri, dacă ei nu ar juca rolul de „neînțelegători comozi”, dar:
Ar introduce interdicția la utilizarea propriilor mărci comerciale în rețelele comerciale. Trebuie să delimităm clar comerțul de producție.
Ar introduce taxe la importul produselor, produse în cantități suficiente în țara noastră.
Ar stabili prețuri indicative la importul mărfurilor de larg consum, ce se produc în cantități suficiente în țara noastră.
Ar ține cont de calitatea proastă a produselor alimentare de import (inclusiv ale celor europene), ar introduce norme ecologice dure (controlul utilizării OMG în procesul de producție, a ingredientelor artificiali și a deșeurilor).
Ținînd cont de faptul că fabricile de sticlă nu sînt prea încărcate, ar fi interzis utilizarea ambalajului din plastic la producția mărfurilor alimentare.
Ar fi explicat respectabilei companii Kaufland că ar fi foarte bine să acorde preferință producătorilor locali…
ну вот вам и ассоциация с ЕС...вот то что вам втюхали ваши лянки и филипы....местные фермеры могут готовиться сдавать свои трактора в металлолом.. а потом эти же европейцы невостребованую землю возьмут в собственность и наймут молдован гордатить на них на своей же земле..вот ваша интеграция.....кинули как лохов...
De n-ar fi Romania ca exemplu pentru noi, moldovenii. Romania e o Colonie clasica !!! Cu banci straine, magazine straine, padurile "defrisate" rase cosite de straini, pamintul arabil care apartine de iure si de facto strainilor, zacamintele subterane, retelele de distributie... Colonie !!! Inca nu e tirziu ca moldovenii sa se trezeasca.
Мудрецы издавна говорили о полезности для человека именно продукции питания, произведенной на территории его проживания! Эти мощные концерны в погоне за большей прибылью разве будут этому способствовать или этого придерживаться? Как тогда можно быть уверенным и в отсутствии опасной ГМО-продукции, консервантов и прочей "прелести" современной "пищевой революции"? Только сейчас, в самом начале, Молдова еще может указать, что для нее приемлемо! И это должны сделать наши власти!
Последние 6 пунктов для нашего правительства на заметку. Автор молодец. Могу так же добавить, что приближается к Молдове ещё один крупный инвестор - Китай. Он будет производить китайские товары в Молдове, но китайцами. Которых привезёт мелкими партими по полмиллиона. И лет через 20ть. Когда китайцев в Молдове будет больше чем молдован, они изберут своё правительство - Китайское. Да забыл сказать ОНИ ВЫУЧАТ МОЛДАВСКО-РУМЫНСКИЙ язык и на радость националистам купят все молдавские земли . Закон уже принят о продаже сельхоз земель иностранцам. И США им помогли уже. ТАк как китай держатель 800 млрд облигаций займа США. Про сеть заправок слышали? Это первая ласточка....
O veste proastă pentru Moldova. Moldova v-a avea soarta României - colonie si prădată de corporații. Prietenia cu UE e una şi binele ţării şi al cetăţenilor e alta. Avem în realitate un cuvern antipopular.
În urmă cu 15‐20 de ani România avea un comerţ bazat pe multe magazine de dimensiuni mici şi medii, fiecare cartier avea ma ‐ gazinele lui. Găseai în ele tot ce doreai, la 2 paşi de casă şi în fiecare dintre aceste magazine, munceau 4‐5 oameni, de cele mai multe ori 2‐3 familii asociate. E drept, aveau dezavantajul de a nu oferi o di ver ‐ sitate aşa mare de produse ca hipermarketurile, dar acest lucru e cu două tăişuri... Această diversitate mare încurajează supraconsu ‐ mul şi chiar dacă pentru unii supraconsumul e o plăcere, în fapt e un viciu ca băutul şi fumatul. Aceste mici companii de cartier nu făceau averi, dar reuşeau să îşi asigure un trai decent prin foarte multă muncă. Aceşti oameni formau o mare parte a clasei de mijloc care îşi permiteau un concediu pe an în străinătate, o căsuţă modestă sau un apartament cochet, o maşină de clasa medie şi puteau să le ofere copilaşilor o viaţă bunicică. Fiecare mică afacere de familie de acest gen se lega pe orizontală cu alte câteva mici afaceri de familie gen distribuţie, marketing‐reclamă, contabilitate etc. Bine, veţi zice şi ce e rău în aparitia hipermarketurilor? Odată cu venirea hipermarketurilor, aceste magazine au dat încet, încet faliment. De ce? Pentru simplul fapt că magazinul de cartier nu avea o atât de mare diversitate de produse, nu oferea totul într‐unul! Toţi cei ce duceau o viaţă bună, cu câştiguri frumuşele din comerţul de cartier, au ajuns angajaţii hipermarketurilor. Da, dar hipermarketul nu îi mai dă decât 200‐300 de euro pe lună salariu şi uite aşa, de la o medie de 500‐1000 de euro, a ajuns românul sclav la super ‐ market pentru doar 200‐300 de euro pe lună. Asta înseamnă înjumă ‐ tăţirea nivelului de trai, înseamnă mai puţini bani pentru copilaşi, mai puţin de cheltuit. Dacă e mai puţin de cheltuit, asta înseamnă la nivel naţional, cerere mai mică de produse. Dacă e cererea de pro ‐ duse mai mică, asta înseamnă scăderea vânzărilor firmelor, asta în ‐ seamnă producţie mai mică, înseamnă scăderea salariilor din com ‐ paniile cărora le scade cifra de afaceri, înseamnă PIB mai mic la nivel naţional care se reflectă în bani mai puţini pentru investiţii de stat care înseamnă bani mai puţini pentru firmele cu contracte de stat, înseamnă salarii mai mici şi la aceste companii, salarii mai mici şi la bugetari, pensii mai mici şi uite aşa, scăderea nivelului de trai ÎN CASCADĂ!
русские нас пытаются пугать китайцами, когда китайцы это их головная боль и дальний востоке Сибирь под китайским напором не выдерживает. руские пытаются нас пугать немцами и магазинами из Европы, в то время когда у них эти импортные магазины и фирмы все выкупили. у них даже последние нефтяные компании распродают и деньги воруют. отстаньте от нас русы, идите домой, спасайте мать свою Росию от своих руских воров, а про Молдову забудьте.
молдоввеану-ты олень когда -нибудь был в России? вон на украине пказывают по телевизору что мы в России уже ежиков кушаем...и памперсов детям нет и макдональдс закрыли и стало нечего кушать...ты не хочешь приехать и посмотреть? тебе про китайцев кто рассказал? ты был на дальнем востоке? ы даже в центрально части не был....закрыл бы рот и не позорился..сиди в своей колонице недоделаный.....там только такие отбросы как ты рождаются...пример-примар,гимп у..а вас никто не пугает...все так и будетт..можешь в болгарию съездить и посмотреть своими глазами
Статья ,что называется, не в бровь а в глаз.Вот интересно-те кто подписывал ассоциацию хоть прочитали то что подписывали?Или еще остались наивные,которые верят в бескорыстную любовь Брюсселя к Молдове? И просто ради любопытства- а кто в числе акционеров этой самой сети? Я пе удивлюсь если это будут те люди ,которые активно продвигают евроассоциацию на таких условиях. По крайней мере россияне в этом плане честнеею
А где они,молдавские производители? У нас что,развиты местные ретейлеры? В Молдове все что продаётся на Пяца Чентралэ, местного производства,хорошего качества,и любой местный производитель может там торговать?????
pentru rusofilii care latra contra deschiderii kaufland, voi macar stiti ce se vinde acum in unimarket, greenhills, linella, fourchette? jumatate din produse s ucrainesti si rusesti. Iar producatorul autohton agricol isi comercializeaza marfa mult mai usor la metro moldova. Vedeti departamentlul de fructe si legume metro sa vedeti cota de fructe si legume autohtone si apoi hamaiti. Iar Kaufland e binevenit in Moldova!
Несомненно, магазин-то хороший, но...там будет продаваться исключительно импортная продукция - от минеральной воды до огурцов и яиц. И будут объяснять нам, что молдавские овощи-фрукты нестандарт -неквалитет. Попробуйте Вы, молдоване, со своей продукцией (любой) ринуться на Западный рынок. Ничего не получится. Он закрыт, хотя их яблоки и картошка ( и не только это) на вкус отвратительные.Жаль наших производителей. Зато кто-то на этом деле хорошо заработает...
не ну что за бред, а то метро, фуршет, линела и гренхилс продают продукцию местного производства. Молоко румынское, томаты турецкие, а картофель белорусский. Так, что хватит писать чушь. А что касается местных производителей, так пусть лучше создают ассоциации и устанавливают адекватные цены на свою продукцию.
Согласен полностью с выше озвученными последствиями. По моей работе уже 20 лет бываю часто за рубежом и вижу как большие ретайлеры войдя на местные рынки несут большой удар на фермеров и малые ритайлеры. Так пример в г.Торонто, провинции Онтарио, Канада, большую сеть магазинов Доминион выкупила Американская сеть Метро. Открыли несколько снизили ценны, запылили покупателям глаза покуда Доминион не смогла сними конкурировать. Но Доминион продавал продукцию местных фермеров и предприятий но а Метро стали завозить своё мороженное. Рынок надо защищать законом если и кто-то действительно хочет открыть конкурентную сеть то лишь используя местную свежую продукцию или её импортно-замещение.
Иону: когда вы наконец перестанете переходить на личности, в данном случае на национальность, когда речь идет о вашем национальном достоинстве. То что нынче продают в местных супермаркетах в Молдове, как вы говорите украинского , российского производства и т.д., это вы спросите своих местных "бизнесменов", а что эти товары из Украины, и России, чтож в этом плохого, ведь и вас на их рынок пускают. А вот придут к вам "любвиобильные фирмачи" с запада, погладят вас по ушам, прельстят своими "вкусняшками", и обрежут вам то, что ниже пояса, и станете рабами их системы. Я здесь живу в Европе, по их законам, но и это не приравнивает меня к ним, а тем более вас, где-то вне поля их зрения. Каждый хочет быть индивидумом, и не подчиняться влиянию извне, только некоторые богатые дядюшки, придумывают разные мифы, что-бы прибрать всё и вся к своим рукам, а к себе в гости они вас не ждут.
Un articol de o calitate proasta, bazat pe foarte multe specultatii, si deductii logice fie anajate fie clar eronate. 1. Orice companie nu poate utiliza un centru logistic stabilit in alta tara, decit partial. 2. Kaufland are un cistig de cota pe piata prin faptul ca tinde sa stabileasca relatii contractuale directe cu producatorii, fara intermediari (de asta si au proprii centre de logistica). 3. Inainte de a dramatiza asupra potentialului impact a unei retele de comert, trebuie de analizat in primul rind - impactul general al retelelor de comert si acele retele existente in Moldova la moment (Ucrainesti si nationale, si impactul lor de fapt asupra producatorilro locali). Cu privire la importul de produse agroalimentare, ar urma sa se ia in considerare ca majoritatea sunt din Ucraina. Propunerile autorului? introducerea de taxe vamale la import - aceasta presupune ca si alte state vor proceda la fel in cazul exporturilor moldovenesti (desi poate mai corect ar fi sa vorbim despre masuri de crestere a competitivitatii?) Preturi indicative la import - metoda de taxare indirecta care la fel presupune incalcarea angajamentelor, inclusiv in cazul statelor CSI, Trecerea la utilizarea ambalajului de sticla, care este mai scum? Poate autorul va finanta diferenta de pret pe care pensionarii si alte persoane vulnerabile o vor avea de achitat suplimentar? s.a.m.d.
Открытие зарубежной торговой сети со стороны наших европейских партнеров - это безусловно отличный шаг на пути к долговременному и хочется верить, что продуктивному сотрудничеству . Говоря проще, предлагаю такой момент на всенародное обсуждение, как допуск молдавской продукции на такие площадки. Никакой паники я не вижу в этом, это должно решаться на государственном уровне регулирования импорта/ эскпорта. При этом, предприниматель из Молдовы так же будет иметь права на реализацию своей продукции на территории ЕС, разумеется в соответствии с правилами торговли, принятыми у наших партнеров из ЕС.
Обратная сторона медали под названием "Глобализация" или "Евроинтеграция" называйте как хотите. А ведь это лишь первая ласточка. Так сказать - разведка боем...
wow, че загалдели ? пусть приходят , создают рабочие места, платят налоги в наш бюджет. а не хотите брать там продукты (из-за низкого качества ???? - вот глупость...), так вот , не хотите брать там продукты, берите в других местах только я уже вижу, как те кто громче всех кричит здесь , будет также громко кричать "wow, не толкайтесь, вас тут не стоялооо!!!" когда на открытии магазина что-то выкинут подешевке толпе.
Собственно, в чем трабла? Ну, будет в магазине продукция дороже чем в Германии. Кто заставляет покупать именно в этом магазине и именно эту продукцию? Никого не смущает что в существующих сетях у нас продается печенье и сдоба из Германии и Италии по "не очень демократическим" ценам? Кто может - покупает. Кто нет - не покупает. Рынок диктует поведение как продавца так и покупателя. Не захочет Кауфланд покупать продукцию у местного производителя? А куда он продает свою продукцию сегодня, когда Кауфланда еще нет? У этой сети будет дешевле? Дык давно отмечено что у нас бешенные наценки. Местные производители научатся жить скромнее и ездить не на Лексусах, а на Дачиях. Или исчезнут с рынка если не хватит знаний правильно вести хозяйство. А еще позабавило последнее предложение ))) Чисто в совковом стиле - "есть мнение что нужно делать не так а так". одним словом в этом материале просматриваются явные уши наго родного "осла" - существующих ритейлеров, которые естественно не хотят дополнительного конкурента. И в первую очередь пострадает наш дорогой Метро, который превратился благодаря протекции властей в не пойми что как по ассортименту, так и по ценам, обслуживаемому контингенту, культуре обслуживания и т.д. Так что запасаемся попкорном и ждем продолжения сериала под названием "ритейл в Молдове".
Пугалки какие-то. Я сегодня из Галац приехал - там на каждого жителя по супермаркету, Кауфлендов много - и очень удобно потому, что они рядом, очень чистые, продукты всегда качественные. М местных продуктов там очень-очень много - они везде выделяются и их берут в первую очередь. Так что не бойтесь Кауфленда! Есть чего еще бояться другого...
Ищи! vor suferi toate retelele si in primul rind vor suferi retelele locale (moldavskii biznes). Metro in comparatie cu retelele locale are in spate un suport al business-ului german, iar multe dintre retelele locale anume de la Metro au invatat sa faca vinzari. Intr-un final este bine ca mai vine o retea internationala, intrucat piata neagra va avea de suferit, iar in bugetul statului vor intra mai multi bani. La inceput piata interna se va bulversa, insa cu timpul lucrurile se vor aseza, iar fiecare retea de magazine (care va mai ramine) se va alege cu partea sa de clienti.
а вот это уже проблемы приспособившихся к молдавскому МИДу Агенству или департаменту - как угодно - по евроинтеграции, - как и говорил об этом не далее как вчера, г-н Осталеп , - где должны быть не столько офисной внешности юноши с барышнями, а специалисты-менеджеры и маркетологи, которые будут рабатать и по ВНУТРЕННЕЙ и по ВНЕШНЕЙ политике хозяйствования не только с частными "инвесторами", которые намериваются таким образом ...продалкивать товары своих олигархических холдингов и корпораций !
А что тут неясно?........Далеко ходить не надо.....Болгария, например............Сначала подписали Соглашение с сотней условий.........Начали эти условия выполнять..........Атомную станцию закрыли, начали потреблять импортную электроэнергию и подороже.............Свою промышленность закрыли, теперь все импортное...........Сельское хозяйство уничтожили, теперь все импортное и в чужих супермаркетах...........Землю разрешили покупать иностранцам, теперь живут на чужой земле без работы и без прав!............
Adăuga comentariu