Nanoparticulele de aur ar putea fi înlocui antibioticele

20 dec. 2020,, 23:00   Ştiinţă şi IT

O echipa internationala la care participa exeperti de la Universitatile Rovira i Virgili (URV) din Spania, Grenoble (Franta), Saarland (Germania) si RMIT (Australia) cerceteaza utilizarea nanoparticulelor de aur ca alternativa la antibiotice, potrivit unui studiu publicat de revista Advanced Materials, relateaza EFE.

Cercetatorii au descoperit ca deformarea mecanica a bacteriilor este un mecanism de toxicitate ce permite uciderea lor prin nanoparticule de aur si care ar putea fi o alternativa la antibiotice, a informat universitatea spaniola Rovira i Virgili (URV).

Aurul este un material inert chimic - nu reactioneaza in fata organismelor vii - dar care se utiliza in medicina Egiptului Antic si care in prezent permite vizualizarea tumorilor, printre alte aplicatiii, scrie ziare.com.

Echipa de cercetatori a demonstrat ca desi sunt inerte, nanoparticulele de aur nu sunt in schimb inofensive pentru bacterii si le pot distruge gratie unui mecanism fizic care le deformeaza peretele celular.

Pentru aceasta, au fabricat un model artificial de membrana celulara bacteriana si au evaluat cum reactiona cand intra in contact cu nanoparticule de aur sintetizate in laborator la 100 de nanometri (de 8 ori mai subtiri decat un fir de par).

In fata nanoparticulelor s-a observat ca bacteriile se deformeaza, ca si cum s-ar aspira aerul din interiorul unui balon pana cand acesta ramane flasc, a explicat Vladimir Baulin, cercetator la Departamentul de Inginerie Chimica al URV.