Animalele care dispar din cauza schimbărilor climatice joacă un rol important în ecosisteme

26 feb. 2020,, 01:00   Ştiinţă şi IT

Mamiferele care dispar din cauza schimbărilor climatice joacă un rol de neînlocuit în ecosisteme. La această concluzie au ajuns oamenii de știință de la Universitatea Southampton, al căror studiu este publicat în jurnalul Global Ecology and Conservation.

Conform estimărilor ONU, pînă în 2050, pe Pămînt vor dispărea aproape 1 milion de specii de animale, inclusiv un număr mare de insecte. Deja acum 75% din uscat, 40% din ocean și 50% din apele fluviale "demonstrează degradare din cauza activității omului".

Potrivit organizației, din 1980, nivelul emisiilor antropice a crescut de două ori — ceea ce a dus la o creștere a temperaturii medii pe Pămînt cu cel puțin 0,7 °C.

Cercetătorii au calculat particularitățile impactului asupra ecosistemelor tuturor păsărilor vii și mamiferelor în baza a șase semne - greutatea corporală, mărimea așternutului, diferența dintre generații, mărimea habitatului, tipul de dietă și diversitatea alimentației. Acest lucru le-a permis să identifice cele mai diferite specii și să combine aceste date cu informația din Cartea Roșie a speciilor amenințate de dispariție.

Lucrarea a arătat că mamiferele, precum elefantul asiatic și rinocerul din Sumatra, și păsări precum pasărea rubin, albatrosul din Amsterdam și struțul somalez, sînt amenințate și sînt foarte diferite între ele din punct de vedere ecologic. Astfel, dispariția acestor specii poate duce la pierderea unor roluri ecologice unice.

Aceste roluri foarte variate: animale ierbivore, de exemplu, elefanți și hipopotami, pot afecta structura vegetației și circuitul substanțelor nutritive, iar prădătorii — leopardul, lupul și puma — pot preveni pășunatul excesiv a bovinelor, îmbunătăți productivitatea și limita răspîndirea bolilor.