Oamenii de știință au „descifrat” ADN-ul indienilor din Brazilia antică

3 noi. 2022,, 14:00   Ştiinţă şi IT

Biologii au efectuat secvențierea ADN-ului din rămășițele vechilor locuitori din America de Sud. Un articol despre acest lucru este publicat în Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

Antropologii au încercat de multă vreme să înțeleagă exact modul în care oamenii antici au stabilit America, iar paleogenetica este una dintre cele mai bune modalități de a face acest lucru. Multă vreme s-a crezut că primii Homo Sapiens de pe continent au fost oamenii culturii Clovis, care au trăit acum 13-10 mii de ani, dar studiile genetice au arătat că printre strămoșii indienilor a existat cel puțin un grup. de oameni străini poporului Clovis. Apoi, concluziile geneticienilor au fost confirmate arheologic, după ce au găsit urme de pași vechi de peste 20 de mii de ani în Statele Unite. În general, populația indiană din America a migrat acolo din nordul Asiei, traversînd Istmul Bering.

Oamenii de știință de la Universitatea Emory conduși de John Lindo și colegii lor au secvențiat ADN-ul a două persoane ale căror rămășițe au fost găsite în statul brazilian Pernambuco. Unul dintre ei a trăit cu aproximativ 980 de ani în urmă, celălalt cu aproximativ 800-4800 de ani în urmă (nu s-a putut face datarea exactă cu radiocarbon). Analiza componentelor principale a arătat că profilurile genetice ale acestor indivizi formează două clade. Prima este legată geografic de coasta Pacificului, a doua de Atlantic. Folosind simulări, oamenii de știință au ajuns la concluzia că primii americani din America de Sud s-au împărțit în două grupuri cînd au ajuns în regiunea andină. O parte a oamenilor a dat naștere la vechile populații ale Conului de Sud, iar cealaltă - la primele populații care s-au stabilit pe coasta atlantică a acestui continent. Potrivit cercetătorilor, acest lucru s-a întîmplat cu cel puțin zece mii de ani în urmă.

În plus, ca și mulți alți indigeni de pe continentul american, ADN-ul rămășițelor găsite includea zone asociate cu denisovenii și neanderthalienii. Dar cel mai mare mister pentru paleogeneticieni nu sînt ei, ci componentele descoperite asociate cu nativii din Australia. Ei trăiesc departe de Beringia și s-au separat de restul umanității în urmă cu aproximativ 30 de mii de ani. Cu toate acestea, ADN-ul multor indieni arată o legătură cu ei.

De menționat că un cimitir din secolul al XVI-lea a fost descoperit mai devreme în centrul Chișinăului.