Au fost găsiți microbi, capabili să producă cupru pur

3 mai. 2021,, 01:00   Ştiinţă şi IT

Datorită descoperirii, industriașii vor putea scăpa de tehnologiile toxice de extragere a cuprului din minereu.

Într-o mină din statul brazilian Pará, biologii au descoperit o tulpină neobișnuită de bacterii care se hrănesc cu vitriol și produc cupru pur. Articolul despre descoperirea oamenilor de știință de la Universitatea din Houston, Deborah Rodriguez, a apărut în revista Science Advances.

Se menționează că microorganismele descoperite pot transforma sulfatul de cupru în metal pur fără intervenție umană. O bacterie neobișnuită din genul Bacillus a fost identificată prin studierea microbilor din minele de cupru din Brazilia. Această bacterie trăiește într-un mediu acid bogat în săruri de cupru.

Biologii au înmulțit microorganismele din laborator și au adăugat o soluție de sulfat de cupru la mediul lor nutritiv. În următoarele două zile, toate urmele de sare ale acidului sulfuric și ale cuprului au dispărut din vas, pe fundul acestuia acumulîndu-se un sediment de particule cu diametrul unei fracțiuni de nanometru.

S-a dovedit că aceste particule sînt compuse din cupru pur, pe care bacteriile l-au excretat sub formă atomică. Se știe că pentru restabilirea directă a cuprului dintr-o soluție a oricăreia dintre sărurile sale în industrie sînt utilizați solvenți și catalizatori toxici. Din această cauză, producția de cupru este unul dintre cele mai ecolog nefavorabile procese.

Bacteriile descoperite fac față sarcinii folosind doar 14 enzime. În același timp, acestea sînt „interesate” de atomii de sulf, iar cuprul servește în acest caz ca produs secundar al reacției.

Oamenii de știință cred că particularitatwa bacililor brazilieni poate fi utilizată pentru restaurarea ecosistemelor și în industrie.

În special, cuprul atomic poate servi ca materie primă pentru producerea diferitelor nanostructuri, catalizatori și medicamente.