Un astronom a studiat posibilitatea vieții pe o planetă din apropierea unei găuri negre. Ca în ”Interstellar”!

12 oct. 2019,, 03:00   Ştiinţă şi IT

Astronomul Jeremy Schnittman de la Massachusetts Institute of Technology (MIT) a studiat dacă poate exista viață și dacă acesta poate fi susținută pe o planetă care se află lîngă o gaură neagră supermasivă, așa cum s-a întîmplat în filmul Interstellar.

Filmul „Interstellar” de Christopher Nolan este considerat unul dintre cele mai credibile filme din punct de vedere științific. Subiectul acțiunii este despre posibila mutare a omenirii pe niște planete situate lîngă o gaură neagră super-masivă. În ciuda faptului că la sfârșitul filmului, omenirea a refuzat să colonizeze tocmai acea regiune, oamenii de știință încă argumentează dacă este posibilă viața în jurul unor găuri negre supermasive.

Principala sursă de viață pe planetă este considerată prezența apei. Aceasta, la rîndul său, necesită o temperatură medie pe planetă și un flux constant de energie - fie din nucleul planetei, fie din surse externe.

În apropierea unei găuri negre supermasive, din cauza căderii de materie în nucleul său are loc o radiație ultravioletă foarte puternică. Mai mult, dacă absorbția materiei nu este foarte mare, spre la o distanță mai mare de centrul găurii negre supermasive ar putea exista o planetă cu o temperatură optimă pentru formarea apei.

În acest loc, planeta se poate încălzi moderat și uniform. În ciuda acestui fapt, pentru apariția vieții este nevoie de un flux constant de energie, în timp ce o gaură neagră nu poate oferi anume un proces stabil și identic.

În același timp, chiar și prezența unei temperaturi necesare nu anulează radiația uriașă din apropierea găurii negre supermasive, precum și puternicele valuri gravitaționale care nu vor permite apariția vieții complete în regiune, notează astrofizicianul.