Transnistria stiri: 1379
Eurovision stiri: 499
Preşedintele stiri: 3987

ANRE declară că dacă nu se aplica plafonarea, benzina ar fi ajuns la 23 de lei

22 sep. 2021,, 11:41   Economie
3299 1

Modalitatea de stabilire a preţurilor la carburanţi, care a fost pusă în aplicare în luna septembrie 2021, ca urmare a modificărilor în legislaţie, a prevenit o creştere mult mai semnificativă a preţurilor, a susţinut într-o conferinţă de presă Eugen Carpov, director al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), transmite Noi.md cu referire la mold-steet.com.

Potrivit lui Eugen Carpov, simulările şi comparaţiile efectuate de către ANRE au arătat că, dacă formula actuală de stabilire a preţurilor se aplica de la începutul acestui an, apoi în iunie preţurile la benzina A95 ar fi fost cu un leu mai mici, iar la motorină cu aproape 85 de bani.

Benzina ar fi ajuns la preţul de 23 de lei pentru un litru

„Dacă se menţinea modelul vechi, apoi acum ajungeam la un preţ de circa 23 de lei pentru un litru de benzină A95”, a declarat directorul ANRE. Totodată, o evoluţie similară ar fi avut şi preţul la motorină.

În opinia lui Carpov, în două săptămîni de aplicare a noii legi, e dificil încă să se aprecieze la justa valoare impactul punerii în aplicare a noii modalităţi de stabilire a prețurilor și care a creat percepția greșită, precum că noua lege a generat scumpirea carburanților.


În susținerea poziției el a prezentat graficele cotațiilor Platts la benzină, care demonstrează că, în luna septembrie 2021, a fost înregistrat cel mai înalt nivel, din ultimii cinci ani, al prețurilor la carburanți pe piețele internaționale.

La motorină încă nu s-a ajuns la acest nivel maxim.

Din datele prezentate de Eugen Carpov, rezultă că, în prezent, în preţul la pompă al unui litru de benzină: 47% este preţul de vînzare la rafinărie conform cotaţiilor Platts, 24% este acciza plătită la intrarea în ţară, 17% - TVA la intrarea în ţară, iar 12% este marja care include costul de transport la benzinărie, cheltuielile de gestiune, plata salariilor şi contribuţiilor sociale şi medicale, investiţiile şi profitul.

În cazul motorinei, raportul este următor: 54% - preţul de vînzare la rafinărie conform cotaţiilor Platts, 14% - acciza plătită la intrarea în ţară, 17% - TVA la intrarea în ţară, iar 15% - marja, care include costul de transport la benzinărie, cheltuielile de gestiune, plata salariilor şi contribuţiilor sociale şi medicale, investiţiile şi profitul.

Marja nu include şi comisionul aplicat de rafinării

Companiile de pe piaţă susţin, însă, că marja de 2,62 de lei, calculată de ANRE, nu acoperă costurile totale suportate de ele şi ar putea duce la dispariţia micilor benzinării, care nu importă carburanţi şi îi cumpără pe loc de la cele trei companii care controlează importul în Moldova.

Totodată, în calculul ANRE nu este inclus nici comisionul aplicat de rafinării la vînzarea carburanţilor, iar acesta oscilează între 30 şi 60 de dolari pentru o tonă de benzină şi între 50 şi 70 de dolari - în cazul motorinei.

În consecinţă, aceasta nu ar stimula apariţia pe piaţă a unor noi importatori şi jucători.

Eugen Carpov, director al ANRE, a recomandat în schimb companiilor să reducă costurile de exploatare şi să majoreze vînzările la benzinării, care ar fi de 2-3 ori mai mici decît în Romînia şi alte state din UE.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Veți participa la recensămîntul în desfășurare, în Moldova?