Transnistria stiri: 1381
Eurovision stiri: 501
Preşedintele stiri: 3995

Igor Șarov: «Am demonstrat că USM este prima în clasamentul universităților de stat din Moldova»

4 apr. 2022,, 10:00 (reactualizat 4 apr. 2022,, 18:02)   Interviuri
7370 0

Universitatea de Stat din Moldova întotdeauna a fost și este în continuare cea mai bună din RM, unde ar dori să studieze și să obțină studii superioare mulți tineri. Dar numai cei care posedă cunoștințe trainice iau această ștachetă înaltă și devin studenții acestei instituții prestigioase, în pas cu timpul.

Despre aceea cum suportă universitatea perioada reducerii drastice a numărului de studenți, cum îi motivează pe tineri să aplice la facultățile ei, ce posibilități noi oferă – la aceste și alte întrebări ale portalului Noi.md răspunde doctorul în științe istorice Igor Șarov, rectorul USM.

Profesor - student: distanța crește

Domnule Șarov, din cauza pandemiei, timp de doi ani instituția pe care o conduceți, la fel ca și celelalte universități din țară, a lucrat de la distanță. Cum s-a reflectat asta asupra procesului de studii?

Trebuie să menționăm că nu doar universitatea noastră , țara noastră și sistemul educațional din Moldova nu au fost gata pentru pandemia de covid, întreaga lume s-a pomenit în această situație. Am fost nevoiți să ne regrupăm din mers, să adaptăm regulamente și să demonstrăm că noi corespundem statutului de cea mai bună universitate din Republica Moldova. A fost o mobilizare generală a cadrelor didactice, care în scurt timp și-au pregătit materialele și manualele de studiu pentru a le posta pe site-ul USM, pe platforma de studiere online Moodle. Asta a fost realizat în cel mai scurt timp. Pe de o parte, covidul a accelerat procesul de lansare a studiilor online, căci noi mereu vorbeam despre digitalizare, trecere pe șine tehnologice informaționale moderne. Pe de alta, vorbim despre competențele digitale. În acest context a fost efectuată o muncă enormă, au fost pregătite cadrele necesare. La nivel de țară, din 25 mii de profesori cca 3 mii nu aveau careva deprinderi de lucru la computer. Voi spune totuși, că în mediul universitar lucrurile stăteau mai bine ca în țară, la general vorbind.


Dintre tendințele negative pot menționa sporirea rupturii dintre studenții cu reușita bună de cei care nu prea doreau să învețe. În condițiile studiilor la distanță, această ruptură crește, căci nimeni nu poate înlocui prezența fizică a profesorului, contactul fizic existent. În același timp, trebuie să ne adaptăm noilor tendințe care au loc în Europa și în lume.

Unii specialiști zic că studiilor online le aparține viitorul, alții – că nimic nu poate înlocui contactul personal «profesor-student». Dvs. cumcredeți ?

Au fac parte din cei care cred că nimeni și nimic nu poate înlocui contactul personal «profesor-student», deoarece vorbim aici despre crearea unei atmosfere, despre factorul emoțional, despre empatia care în cazul studiilor de la distanță se reduce la zero.

În pofida scăderii demografice

Statistica arată că an de an în Republica Moldova numărul studenților descrește. Se referă și la USM? S-a reușit oare, în anul de studii 2021-2022, recrutarea numărului planificat de studenți pentru studiile în baza contractului și în cea a bugetului?

O întrebare foarte bună. Voi încerca să răspund în contextul general al reformei studiilor universitare în Republica Moldova, și să menționez rolul universității noastre. Universitatea de stat din Moldova este cea mai bună instituție de învățămînt superior din Republica Moldova și ca rating, și ca număr de studenți înmatriculați. La începutul a. 2021-2022 noi aveam 10400 de studenți. Despre necesitatea reformării învățămîntului superior în RM se vorbește demult. Numai din 2007 încoace în RM numărul studenților s-a redus de la 132 mii la 59 mii, iar numărul universităților a rămas același. Adică, avem multe universități și puțini studenți. Tendința de reducere a indicilor demografici persistă. Numai prin sporirea calității studiilor putem reține studenții ca ei să învețe acasă, în Moldova. Și toate eforturile universității noastre urmăresc realizarea acestui program. În actualul an de studii au rămas locuri nesolicitate la facultățile care și anterior nu erau populare, am în vedere specialitățile pedagogice. În același timp, anul trecut noi am înregistrat o creștere a numărului de studenți. Și grație pandemiei, căci în condiții de covid în a. 2020 mulți absolvenți nu au putut beneficia de cotele oferite de universitățile din alte țări, inclusiv din România. Dar însuși faptul, că USM este populară chiar și în perioada declinului demografic, vorbește despre prestigiul ei.

La care specialități există și azi concursuri mari,și la care – un deficit?

La moment, de cea mai mare popularitate se bucură facultățile de drept, economie, relații internaționale, limbi străine. Cu regret, avem un deficit de studenți la fizică și matematică. Trebuie să luăm măsuri urgente pentru a atrage tinerii la studii pentru aceste specialități.

Prestigiul trebuie menținut

Cum administrația universității atrage solicitanții, că doar se știe că acum universitățile luptă pentru fiecare student? Și e nevoie oare ca tinerii să fie atrași la cea mai prestigioasă universitate?

Neapărată nevoie. Trebuie să fortificăm baza tehnico-materială, să investim în calificarea profesorilor, să perfecționăm mereu programele de studii și să le apropiem de piața muncii.

Dacă vorbim despre specialitățile noi, care se preconizează a fi introduse în următorul an de studii, unul dintre proiectele principale ale USM este MEDIACOR. În țară, este primul centru al experienței avansate în domeniul mediei digitale și primul proiect comun al Universității de stat din Moldova și Asociația COR, cu sprijinul SUA, USAID, a guvernelor Suediei, Marii Britanii. Suma totală a investițiilor deja a constituit $3 mln., către a. 2025 ea va spori la $7 mln. 400 mii. Banii vor fi investiți în dotarea auditoriilor în conformitate realitățile, precum și în tehnologiile și programele moderne de studii. Pentru jurnaliști vor apare două specialități – New media și Games development . În prezent lucrăm la ele, apoi le vom prezenta Ministerului educației și științei spre acreditare în următorul an de studii. Perfecționăm programele vechi, investim în bază, atragem studenți și le oferim oportunitatea de a obține simultan două diplome. Studiind la noi, studentul poate obține și o a doua diplomă la anumite specialități ale unei universități din România. Spre exemplu, colaborăm cu Universitatea din București. Anul trecut mai mulți studenți , plus la diploma USM, au obținut-o și pe cea a Universității din București. Ei au învățat la noi 1,5 ani, și o jumătate de an – la universitatea română. În condițiile covidului, prima experiență s-a desfășurat prin studiere la distanță, am fost nevoiți să ne adaptăm noilor realități.

Condiții excelente de studii în patrie

Există opinia, cum că «azi studenții nu-s la fel». Așa să fie? De ce are nevoie studentul de azi, în afară de motivare? Ce anume trebuie să-l învățăm?

Da, studenții de azi nu-s la fel ca cei de altă dată, ei trăiesc în altă realitate. Formează o altă generație. Poate, diferența dintre generațiile noastre constă în diversitatea lor (noi eram mai omogeni, posibil) ; ei există mai mult pe cont propriu, se dezvoltă așa cum doresc și pot; pot comunica, lua decizii…

În afară de motivare, noi trebuie să-i învățăm în așa fel, ca ei să aibă o perspectivă pentru creșterea profesională. Ei trebuie să devină personalități și în activitatea profesională, care azi este duna determinantă pentru stabilirea statutului social, a calității vieții. Noi trebuie să-i dăm studentului posibilitatea să-și folosească potențialul și să manifeste cele mai bune calități ale sale. Și principalul – să fie apreciat. În fiecare student trebuie să vedem o personalitate.

Au studenții posibilitate să facă stagii peste hotare? În afară de cea din București, cu care alte universități faceți schimb de studenți?

USM are relații cu cele mai bune universități europene. USM este lider la oferirea oportunității de a studia, timp de un semestru, la una dintre universitățile europene (Anglia, Germania, Franța, Cehia, Polonia, România ș.a.). Este vorba despre proiectul Erasmus (un program non-comercial al UE privind schimbul de studenți și profesori între universitățile țărilor-membre UE, dar și din Islanda, Liechtenstein, Macedonia de Nord, Norvegia, Turcia– n.a .). Adică, studiind acasă, studentul are posibilitatea să obțină două diplome – a universității noastre și a unei universități din afară, sau să studieze pe parcursul uni semestru peste hotare, cu acoperirea integrală a cheltuielilor de trai și cu achitarea unei burse. Facem totul pentru a oferi studenților condiții excelente de studii în patrie.

Deși există profesori și materiale didactice, unele universități din Moldova an de an reduc studierea în limba rusă. La USM cum stau lucrurile?

La majoritatea specialităților există grupe de studiere în limba rusă. Acolo unde acestea lipsesc, nu este de vină lipsa profesorilor sau a programelor de studii, ci lipsa studenților care doresc să studieze în limba rusă. În această privință avem foarte multe posibilități și la nivelul programelor de studii, și la cel al cadrelor profesorale.

În contextul sporirii totale a prețurilor la mărfuri și servicii, va fi revăzut costul contractelor de studii? Ați dezbătut deja acest aspect?

Îl vom dezbate la senatul universității în luna mai, și vom lua decizia după o analiză detaliată. Asta va fi mai spre începutul următorului an de studii.

Cadrele pedagogice – averea universității

Cum stau lucrurile privind cadrele pedagogice? Dacă există tendința de reducere a numărului de studenți, cum soluționați problema profesorilor «în plus»?

Avem o abordare foarte atentă a acestei probleme, căci cea mai mare avere a Universității din Moldova o constituie cadrele profesorale, evident împreună cu studenții. De aceea noi nu am avut cazuri de disponibilizare forțată. Fuziunea dintre experiența profesorilor cu vechime în muncă și tinerii specialiști formează piatra de temelie a USM. Trebuie să-i apreciem pe profesorii noștri, dat fiind că în aceste condiții, cu salarii modeste, ei dau dovadă de patriotism față de universitate și dragoste pentru profesia lor. Eu sper în continuitatea generațiilor, sper că noua generație, profesorii tineri, vor fi încărcați cu aceeași energie și dragoste pentru tot ce ține de procesul de studii și de știință. Această lume nu este una inventată, ea există în instituția noastră.

Azi se vorbește mult despre calitatea predării în universități. Unde își pot spori calificarea cadrele didactice?

Noi existăm în condițiile autonomiei universitare. Eu mereu am fost pentru autonomia facultăților. Aceste cadre didactice cresc și se perfecționează în facultate. Iar pentru dezvoltarea profesională avem multe posibilități și la universitate, și în cadrul diverselor programe europene, științifice sau didactice. Principalul e să existe dorință, da posibilități avem.

Cadrele tinere vin la USM?

Da, vin tineri să lucreze. Avem profesori tineri care muncesc, au această energie, încercăm să-i motivăm.

Nu am rămas indiferenți față de refugiați

S-au adresat refugiații ucraineni care vor să-și continue studiile la USM?

Majoritatea studenților ucraineni au tranzitat Republica Moldova în drum spre țările europene. La moment, avem cereri ale studenților străini, care așteaptă decizia propriului guvern pentru a continua studiile în țara noastră. Este vorba despre studenți din altă țară, care învățau în Ucraina, în baza contractului încheiat la nivel interstatal. E de adăugat, că multe universități din Ucraina le-au oferit studenților posibilitatea de a studia la distanță în această perioadă.

Dar țin să menționez, că USM nu a rămas indiferentă față de tragedia Ucrainei, împreună cu toți ceilalți am sărit în ajutorul refugiaților. Noi am cazat cel mai mare număr de refugiați, dacă e să analizăm statistica universităților. Prin trei blocuri universitare au trecut peste 3300 de cetățeni ai Ucrainei. La moment, în căminul nr.19 stau 80 de persoane – mame cu copii, pe care le-am înconjurat cu grijă și dragoste. O parte din refugiați au fost plasați în blocul nr. 6. Senatul universității a decis să transfere salariul pentru o zi de muncă în februarie în ajutor refugiaților din Ucraina. Mulți dintre studenții noștri fac voluntariat, profesorii facultății de profil le oferă consiliere psihologică. -

Sa încheie actualul an de studii. Cum a fost el? Ce a fost bine în timpul lui?

A fost un an destul de bun pentru USM, din diverse puncte de vedere: recrutarea studenților, dezvoltarea științei, a relațiilor internaționale. USM a devenit punctul de atracție pentru multe proiecte internaționale. Investim mult în infrastructură. Noi am demonstrat că pe bună dreptate ocupăm locul le frunte în ratingul universităților din Moldova. Ani în șir, USM este una dintre cele mai bune universități naționale, conform ratingului internațional Ranking Web of Universities (Webometrics). El este alcătuit de un grup de cercetători din Spania și include peste 27 000 de universități din lume. De menționat, că USM a fost inclusă și în ratingul U-Multirank împreună cu 1700 universități din diferite părți ale lumii: Europa, Asia, America, Africa, acolo este comparată eficiența instituțiilor reieșind din cinci criterii: predare și instruire, transmiterea cunoștințelor, orientarea internațională și participarea regională.

Desigur, lucrăm și tindem mereu să ne perfecționăm și să ocupăm poziții și mai înalte. Dar indicele principal al eficienței universității este gradul de solicitare a absolvenților ei. Nu puțini dintre absolvenții noștri, inclusiv din alte țări, au făcut cariere frumoase în patria lor și au obținut rezultate înalte. Cu toții, susțin că succesul lor se datorează nivelului înalt al studiilor și pregătirii științifice obținute la USM. Prezența universității în ratingul internațional arată că absolvenții ei corespund celui mai înalt nivel de educație.

Trebuie să menționăm, că rețeaua partenerilor USM în programul de mobilitate Erasmus + include 66 de universități din UE, inclusiv universități din Franța, Germania, Finlanda, Suedia, Italia, Spania, Polonia, România ș.a. În cadrul acestui program studenții tuturor ciclurilor de instruire, profesorii, cercetătorii și personalul administrativ al USM beneficiază de burse de mobilitate academică în universitățile-partenere din UE. La fel, studenții și profesorii universităților UE vin la USM pentru a efectua mobilitatea în instituția noastră. Repet, acest an a fost unul bun și productiv pentru noi.

Lidia Ceban

3
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

La ce etnie vă atribuiți?