X 
Transnistria stiri: 1365
Eurovision stiri: 499

Dumitru Cebotarescu: Businessul care nu se va schimba, va muri

6 mai. 2020,, 20:03   Interviuri
13420 2

Deși carantina și starea de urgență par a se apropia de sfîrșit, urmările lor asupra întreprinderilor mici și mijlocii vor fi resimțite încă mult timp. De această părere este cunoscutul om de afaceri moldovean, proprietarul rețelei Star Kebab, Dumitru Cebotarescu, proprietarul rețelei Star Kebab, Trattoria della Nonna, MuzCafe și alte localuri populare. Într-un interviu pentru Noi.md el a relatat cum reprezentanții HoReCa se adaptează la noile condiții și cine are șanse mai mari de a supraviețui.

În această perioadă de criză provocată de pandemia COVID-19, ați reușit să păstrați toate locurile de muncă sau ați fost nevoit să trimiteți unii angajați în șomaj tehnic?

Mi-aș fi dorit să spun că DA, totul e bine. Dar, din păcate, realitatea pe care o trăim este cu totul alta, iar COVID-19 nu înseamnă doar o criză medicală, dar și o mare criză economică și multe probleme, cu care majoritatea sectoarelor economiei se ciocnesc și le vor mai resimți încă mulți ani.

Noi, conform legislației (atunci cînd apar momente cînd nu poți lucra, aici vorbim de forța majoră, cînd apar în speță anumite prevederi de natură externă, care te fac să-ți oprești activitatea), am suspendat toate contractele individuale.

Acum, practic toate companiile, mai ales cele cu mulți angajați, se află în această situație.


Noi ne străduim, în același timp, să susținem oamenii care sînt indispensabili, care încă lucrează, ca să putem asigura un minim de activitate. Pe restul angajaților, încercăm să-i susținem așa cum putem și cum ne permitem.

Ați încercat să vă reorientați în timpul perioadei de carantină, oferind servicii de catering cu livrare la domiciliu?

Această criză a trezit foarte multe discuții în domeniul HoReCa și probabil asta e bine, chiar dacă contextul este unul negativ și urmările vor fi dezastruoase. Dar atunci cînd sînt puse întrebările corect, sînt șanse mari să fie date și răspunsuri corecte, de care și clienții și business-ul să fie mulțumiți.

Dacă pînă la epidemie, livrările constituiau doar un aspect secundar și, în multe cazuri, neglijat, astăzi, chiar și cei care nu au făcut niciodată livrări, au început să se reorienteze. Și ca orice lucru nou, nu întotdeauna iese bine din prima. Înainte de Covid, la diferite companii, condițiile de livrare (ce se livra, cum se livra, la ce preț) erau diferite. Acum toate aceste detalii au căpătat importanță, ele sînt esențiale pentru orice produs care ajunge la oameni. De exemplu, unele companii livrau anumite produse la preț de restaurant, inclusiv și băuturi. Acum, acest lucru nu e rațional, la fel cum nici atunci nu era corect. Cred că procesele și mecanismele care stau în spatele activității HoReCa, anume la capitolul livrare, vor fi revăzute. Și acest lucru, menționez din nou, e foarte benefic.

De ce? Pentru că aceasta înseamnă viitorul. Acesta este un business al viitorului, în competiție directă cu alte domenii apropiate de HoReCa, cum ar fi retailul.

Eu, ca om cu experiență în HoReCa, am trecut prin toate etapele livrării, de la telefon, la online. Noi demult avem un serviciu de livrare online. Țin minte că în 2001, cînd am lansat cu echipa mea serviciul de livrare cu comandă la telefon, ne-am confruntat cu multe probleme. Pe parcursul anilor am îmbunătățit întregul proces, ca acum să putem oferi oamenilor un serviciu calitativ. Iar în contextul crizei, o să mai învățăm și o să îmbunătățim serviciul și mai mult.

Dar acest lucru ia timp și bani, iar cifrele nu arată atît de bine. În primele două săptămâni, serviciul de livrare a avut o scădere de 20%. Acum lucrurile revin treptat la normal. Asta se întîmplă pentru că oamenii #StauAcasă și gătesc singuri.

Părerea mea despre livrare nu s-a schimbat. Eu cred că procesele din spatele ei trebuie organizate în trei etape și cu mare atenție la mecanismul de formare corectă a prețului, ca oamenii să nu plătească mai mult decît trebuie pentru unele produse:

One touch – aici vorbim despre produsele pe care fiecare le poate lua din magazin, în special băuturi sau alte produse care nu necesită implicarea personalului.

Two touch – aici vorbim despre alte produse, unde este necesară o implicare minimă a personalului, în mare parte pentru asortarea produselor. De tăiat legumele, de așezat verdețurile, de tăiat și așezat prosciutto sau cașcavalul etc.

More touch – aici vorbim deja despre bucate gătite, care implică munca echipei.

Luînd în calcul toate aceste etape, consider că la om poate ajunge un produs gustos, frumos aranjat și cel mai important - la un preț corect. Și apropo de „să arate frumos”. Oamenii în continuare, chiar dacă nu au acces la instituțiile de alimentație publică, au de la livrare așteptări ca de la o seară la terasă. Noi muncim ca să le putem oferi o experiență cît mai apropiată ca gust și aranjare, doar că prin livrare.

Cît de mult a suferit afacerea Dvs. în timpul stării de urgență?

Sincer vorbind, domeniul HoReCa, după Biserică, a fost cel mai afectat. Și avem un mare dezavantaj, revenirea la normalitate va fi grea și pe etape, ceea ce presupune că ne vom reface foarte greu în lipsa oamenilor...sau cu prezența lor limitată.

În același timp, trebuie să învățăm să trăim cu acest virus, asta presupune o reorientare și din partea noastră, și din partea oaspeților noștri.

HoReCa înseamnă obișnuințe, nu doar alimentare, dar și de comportament. Iar comportamentul a suferit și va suferi schimbări majore. Acum, cel mai important lucru va fi siguranța. Ospeții noștri își vor dori să se simtă în siguranță. Muncim la meniul de livrare, muncim ca să putem asigura calitate și aceeași experiență, în contextul noilor realități. Ne adaptăm.

Iar dacă e să vorbim financiar. Zero este 0, indiferent cum este scris, cu litere sau cifre. Mergem stabil în minus...și nu sîntem singurii. În același timp, această situație reprezintă o posibilitate de schimbare. Cine nu se va schimba, va muri ca business. Dar astfel de momente de criză, pe lîngă greutăți, oferă și oportunități ca să înveți și să devii mai bun ca înainte. Ceea ce și încercăm să facem.

Cît timp credeți că veți avea nevoie ca să reveniți la normalitate după această criză?

Întrebarea despre ”cît” o aud foarte des. În cît timp o să reveniți la normal, cît o să vă coste asta, cît de mulți oameni o să afecteze? Răspunsul e simplu pentru toate întrebările: mult. Această criză o să ne coste mult, în oameni și bani. Și noi, apropo, sîntem doar la începutul crizei. Dar acum e timpul de evaluare a managerilor: cei buni vor face față și își vor reorienta business-urile, oamenii, banii, spre schimbarea în bine, iar cei care au fost manageri doar pe hîrtie se vor duce la fund cu companii, cu angajați, cu tot. Sună dur, dar asta e realitatea.

Ce ajutor real din partea statului ați primit în această perioadă de criză?

Sincer, ajutorul a fost nesemnificativ și foarte vag. Nu poți plăti angajații cu promisiuni și cuvinte. Intențiile și atenția este apreciată, dar asta încă nu înseamnă un ajutor real. Iar tot ce arată și sună frumos la televizor, nu este la fel de frumos și în viața reală. Iar realitățile sînt puțin mai triste. Am ajuns la concluzia că, dacă statul nu ne poate ajuta, ar fi mai bine să nu ne încurce.

Cum apreciați acțiunile autorităților în lupta împotriva COVID-19?

Eu nu sînt nici expert în sănătate publică, nici virusolog. Acum sînt foarte mulți oameni pe rețelele de socializare, care așa par. Ca simplu cetățean, dacă fac apel la rațiune, nu la emoții și simpatii politice, pot să spun că autoritățile au reușit să țină sub control răspîndirea infecției. Eu cred că putea fi mult mai rău, iar măsurile implementate, chiar și cu un preț foarte mare, au avut efect.

Puteți comenta cumva ultimele evenimente privind creditului rusesc pentru Republica Moldova?

Cum spune un proverb «не имей сто рублей, а имей сто друзей!». Eu privesc foarte negativ orice credit, indiferent ce proveniență are: europeană, rusească, americană, chineză...

Statul ia foarte multe credite de consum, în detrimentul creditelor de dezvoltare. Noi aruncăm banii în consum și menținem economia și așa moartă, dar mai puțin creăm prietenii și parteneriate. Dacă modelul nostru economic era competitiv, nu ajungeam să trăim în datorie zeci de ani de acum înainte.

Mai ales în astfel de perioade, se vede cel mai bine cît de repetenți sîntem la capitolul economie.

Eu cred că viitorul nu trebuie să constea din datorii, dar din prietenii și parteneriate, care să dezvolte producătorii. Iar ei, la rîndul lor să poată avea acces la orice piață. Să aibă produse certificate internațional, piețe de desfacere și parteneri de încredere.

Ce v-a determinat să faceți acest gest frumos și să ajutați cu produse medicii aflați pe prima linie în lupta cu COVID-19?

Nu vreau să spun multe despre asta, pentru că e trist să ajungem să vorbim despre astfel de situații. Ce m-a făcut să ajut oamenii? Educația, cei șapte ani de acasă și înțelegerea că în momentele grele trebuie să pui umărul și să ajuți.

Cum se susțin reciproc oamenii de afaceri din Moldova în această perioadă dificilă?

Ajutorul între oameni, mai ales între cei care au afaceri, e ca o monedă cu două fețe. Pe de-o parte sînt oamenii care, mai ales în vreme de criză, se implică, sînt alături, donează. De exemplu, am primit o donație de la o companie, ca să putem în continuare oferi prînzuri pentru medici și persoanele social vulnerabile. E puțin, în comparație cu toate problemele din jur, dar e important.

Dar există și persoane care, ori nu înțeleg că e criză, ori se folosesc de ea ca să facă bani. De exemplu, am avut un caz cu un om de afaceri, care cu orice preț a vrut să ne țină în chirie, dar a primit reziliere. Pentru că acum trebuie să fim înțelegători și flexibili în business. Nu poți să trăiești și să lucrezi de parcă în jurul tău nimic nu se întîmplă. Realitățile se schimbă și noi tot trebuie să ne schimbăm.

0
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?