X 
Transnistria stiri: 1406
Eurovision stiri: 504

«Pentru copiii ucraineni găsim locuri chiar dacă clasa este supraîncărcată»

21 mar. 2022,, 10:00 (reactualizat 21 mar. 2022,, 18:05)   Interviuri
8571 0

Conform datelor Ministerului educației și cercetării al RM, 631 dintre refugiații ucraineni care au sosit și temporar s-au stabilit în Moldova au depus cereri pentru înscrierea copiilor lor în instituțiile noastre de educație. Dintre aceștia, 37 de solicitanți roagă să le fie oferită posibilitatea de a studia în limba moldovenească, 40 – în ucraineană, 554 – în rusă.

Ce număr de copii refugiați din Ucraina învață la liceul teoretic în numele lui M.Grecu, cum au fost ei primiți și ce curriculum urmează – la aceste și multe alte întrebări răspunde Svetlana Glotova, directoarea acestei instituții, în interviul acordat portalului Noi.md.

Se vor găsi locuri pentru toți

Svetlana Nicolaevna, care este numărul copiilor don familiile refugiaților ucraineni, înmatriculați la liceul ”M.Grecu” din capitală ?

La moment, în liceul nostru învață 16 persoane din numărul refugiaților din Ucraina. Inițial au fost 18, dar după un timp doi copii din clasele primare au dorit să continue studiile online cu profesorii lor. Fiind originari din Odessa, mama lor a reușit să stabilească legătura cu profesorii lor, și astfel a apărut posibilitatea de a studia de la distanță. Doamna a venit la liceu și a depus respectiva cerere. Astfel, la 17 martie în liceul nostru învață 16 elevi sosiți din Ucraina.


În ce clase învață acești copii?

La noi este implicat tot liceul – clasele I-IV, gimnaziul, avem și o elevă în cl. X.

Școala dispune de suficiente locuri pentru asemenea elevi?

Pentru copiii ucraineni găsim locuri chiar dacă clasa este supraîncărcată. Avem și bănci suplimentare, și scaune. Nu am limitat numărul de locuri, întrebată fiind despre numărul lor în clasele paralele din instituția noastră. Dacă copilul trăiește pe teritoriul microraionului în care se află liceul, el trebuie să învețe la noi. A fost o familie care a dorit să-și aducă la noi copilul de la Ciocani. Le-am spus din start că le va fi dificil să traverseze întregul oraș.

Care-s condițiile de înmatriculare a copiilor din familiile refugiate, ce acte urmează a fi prezentate pentru ca ei să fie acceptați în liceu?

Trebuie depusă o cerere de înscriere la liceu. La depunerea actelor, este obligatorie prezența reprezentantului legal al copilului, care urmează să studieze în instituția dată. De regulă, este mama, dat fiind că cea mai mare parte dintre refugiați o constituie mamele cu copii. Odată cu cererea, este necesară depunerea următorului pachet de acte: copia pașaportului reprezentantului legal al copilului, copia certificatului de naștere a copilului, certificatul medical forma 027Е, care este eliberat de policlinica de la locul de trai. La noi vin copiii care locuiesc la Botanica, în mare parte – la rude, așa am înțeles. La fel, în mod obligatoriu trebuie prezentate rezultatele restului la COVID-19. Și, dacă e posibil, solicităm documentul care confirmă vaccinarea profilactică sau graficul individual de vaccinare, avizat de asociația medicală teritorială din orașul de reședință de bază. Ei ne prezintă dovezi că au fost făcute toate vaccinurile pe care copiii le primesc de la naștere. Cei care nu dispun de asemenea acte, iau legătura cu rudele (la mulți, au rămas în Ucraina tații, frații, unchii), care solicită certificatul la policlinica din partea locului și ni-l expediază prin fax.

O abordare individuală

Școlile din Moldova și cele din Ucraina au programe de studii diferite. Cum este soluționată această problemă?

Să știți că înainte de a începe înscrierea copiilor refugiați, eu am convocat un mic consiliu pedagogic, în cadrul căruia le-am adus la cunoștință membrilor colectivului cum anume vom primi noi acești copii. Noi am discutat despre necesitatea asistenței psihologice, am vorbit și despre curriculum. Da, există niște diferențe în programele de studii din Moldovei și Ucraina. La prima întrevedere eu îi previn pe părinți, că liceul nostru este rusesc și deci la noi limba de studii este rusa, așa că decizia unde să studieze le aparține lor. Dar în fond la noi se vine deliberat, știind în ce limbă se va studia. Mulți copii manifestă interes față de studierea limbii de stat din Republica Moldova. Liceul nostru dispune de o bibliotecă minunată, în care copilul își poate petrece timpul, dacă conform orarului clasa lui are lecția pe care el nu o frecventează.

Despre programe și disciplinele de studii. În liceul nostru muncesc profesori profesioniști, în mare parte cu grade științifice, ei au studiat atent curriculumul școlilor ucrainene și l-au comparat cu el nostru. Pentru copiii refugiaților ei alcătuiesc sarcini speciale, cu care aceștia se pot isprăvi. Dacă-s cunoștințe noi, copiii le însușesc împreună cu toți ceilalți. Ne-am înțeles cu profesorii, că nu vor exista cerințe de genul «tu trebuie să știi», «tu trebuie să înveți asta». Chiar am atras atenția: toți elevii ucraineni, care studiază la noi, dau dovadă de străduință și disciplină.

Este aplicat sistemul de apreciere a copiilor ucraineni în perioada de adaptare? Poate, ați renunțat temporar la el, sau există o decizie tacită de a nu pune note mici, pentru a nu-i trauma odată în plus?

În cazul dat nu aplicăm sistemul de evaluare, și nu vom pune note. Copiii refugiaților ucraineni vor studia pur și simplu, iar noi avem obligația de a le crea condiții confortabile.

Li se dau teme pentru acasă? Există manuale pentru copiii refugiați?

Astăzi e complicat să găsești manuale, le împrumutăm din alte licee. Iar cu privire la temele pentru acasă, am convenit din start cu părinții. Mulți nu știu unde vor merge după lecții – acasă , sau e nevoie să meargă undeva pentru a primi indemnizații sau a rezolva alte probleme. De aceea ei lasă manualele la liceu, căci acasă nu au nevoie de ele, în fața fiecărui elev refugiat, cum am mai spus, profesorii pun sarcini individuale. Da la școală, în timpul orelor, ei lucrează cu aceste manuale.

O temă interzisă

Cum au fost primiți în liceu nou-veniții?

În liceul nostru copiii ucrainei au fost primiți bine. I-am pregătit pentru aceasta și pe profesori, și pe copii. Monitorizez acest aspect și eu, și psihologii noștri, care după lecții acordă asistență psihologică refugiaților din centrele de plasament. Repet, față de ei există a atitudine foarte caldă. În așa măsură, că majoritatea elevilor din clasa I au dorit să studieze limba de stat. Am intrat odată în clasa I și am văzut cum copiii lucrează, ce cuvinte rostesc deja. Apropo, mi s-a spus că din cei 16 copii-refugiați, care studiază la noi, patru intenționează să se stabilească cu traiul în Moldova. Printre mamele lor există cetățene ale Republicii Moldova.

A fost discutată, cu liceenii, chestiunea cum să comunice cu copiii ucraineni, despre ce să vorbească, ce teme să nu atingă?

Da, am vorbit cu elevii, ca ei să nu pună în discuție tema conflictului armat, să nu sape în ea, să nu bată în locul vulnerabil al copilului care și așa este suprimat psihologic. Unde mai pui, că ei au venit la noi cu propria viziune asupra lumii. Chiar de la începutul evenimentelor armate în Ucraina, noi am pus punct pe tema dată, copiii au fost preveniți să nu vorbească despre aceasta. Așa cum țara și autoritățile noastre mențin neutralitatea, și noi ne străduim să păstrăm această neutralitate în liceul nostru. Elevii au fost preveniți că acasă pot discuta orice cu părinții lor, dar la școală – nu. În prezent în liceul nostru se desfășoară o minunată decadă a tuturor disciplinelor. Învingătorii primesc diplome de onoare pentru locurile de frunte. Adică, avem cu ce ne ocupa. Bine că au slăbit restricțiile pandemice. Vrem să ne refacem, să revenim la formele tradiționale de activitate. Și deoarece liceul nostru este unul estetic, elevii deja repetă numerele cu care vor evolua în scenă în cadrul diverselor concursuri. Sper că nimic nu ne va încurca să le organizăm. Dorim să trăim viața reală, în care să-i atragem și pe copiii refugiați.

O adaptare rapidă

Au apărut probleme ce țin de adaptare, comunicare?

Nu, acești copii nu au avut probleme de adaptare. Chiar la prima întrevedere cu părinții eu am întrebat dacă are sau nu copilul nevoie de asistență psihologică. Toți au refuzat, pe motiv că ei nu au fost martorii acțiunilor armate, nu au auzit vuietul canonadei, etc. Despre evenimentele din patria lor ei cunosc din discuțiile cu tații rămași acolo, în suflet se neliniștesc desigur, însă în liceu discutarea acestei teme este tabu. Și vreau să spun că elevii ucraineni frecventează cu plăcere liceul nostru. Zilnic, monitorizăm frecvența, nimeni nu lipsește. Da, printre ei există copii timizi, dar e un fenomen firesc, deoarece copilul vine într-un colectiv nou și nu știe cum trebuie să se comporte acolo.

Cunoaștem, că fiecare instituție de educație este finanțată din buget, în funcție de numărul elevilor. Ce trebuie să facă administrația liceului ca să obțină finanțare suplimentară pentru copiii înscriși la studii?

Dacă vorbim despre profesori, ei nu au un adaos la salariu pentru faptul că la numărul elevilor dintr-o clasă s-au mai adăugat 2-3. Unica problemă care apare în cazul dat, este alimentația, dar s-a reușit și soluționarea ei. Am găsit posibilitatea să-i hrănim pe copiii ucraineni, căci ei nu pot sta 6-7 lecții flămînzi.

Și încă ceva – mulți dintre părinții elevilor noștri, din proprie inițiativă, au cumpărat pentru copiii refugiați toate rechizitele școlare – caiete, penale, etc. Adică, au demonstrat odată în plus, că solidaritatea, receptivitatea este iată trăsătura distinctivă a oamenilor noștri.

Lidia Ceban

3
0
0
0
0

Adăuga comentariu

500

Ați găsit o eroare în text? Marcați-o și tastați Ctrl+Enter

Cum evaluați decizia de a indexa pensiile cu 6% începînd cu 1 aprilie?